Gå til innhold

Vil bli fit! Men har aldri trent før..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe meg? Har egentlig vært overvektig i alle mine år, men fikk pluttselig over meg i dag.. Jeg SKAL bli fit.. i alle fall bedre til sommeren. Jeg har vel det værste utgangspunkt man kan ha.. Jeg er overvektig, jeg har en alvorlig versjon av leddgikt, ingen kondis og ingen penger til treningssenter..

Kostholdet er godt i gang, har gått ned 15 kg kun ved hjelp av kosthold. Holder meg på 1700 kcal for en sakte nedgang (vil huden skal holde med.. den gjør det enda!!) Er fortsatt 88 kg og har en del å ta av. Derfor vil jeg begynne å trene.. Jeg bare aner ikke hvordan..

Har en trimsykkel, som jeg testet meg på i dag.. 8 minutter og jeg var helt utslitt. Har også noen manualer og en treningsmatte.. Hvor bør jeg begynne? Hvor mye, hvor ofte for å ikke gjøre for mye å bli lei?

Håper noen vil ta meg under vingene å hjelpe meg i gang..

Anonym poster: 2f3ef2d3e8e4a62117f165617da7bf64

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flink du har vært! :)

Med ditt utgangspunkt tror jeg at jeg bare ville lagt opp til raske gåturer 4-5 dager i uka. Merk deg ut en løype med litt oppoverbakker og øk etterhvert som du føler formen stiger. Forsøk å press deg til å gå i skikkelig raskt tempo, slik at du føler at du blir ordentlig sliten.

Sakte men sikkert vil du kjenne at du kommer i bedre form. Da kan du kanskje begynne å trene litt styrketrening, sjekk i såfall på youtube eller se om du finner noen nybegynnerinnlegg på Fitnessbloggen.no.

Lykke til!

Anonym poster: d4423a721c39edf14d88752988b0d3ca

Skrevet

For å få "feelingen" på hvordan et treningsstudio er, spesielt fellestimer, kan du melde deg inn i Livegym. Det koster bare 50 kroner i måneden (uten binding) og har et variert treningsopplegg. Du kan kombinere det med gåturer og hva som helst.

Skrevet (endret)

Det er mye øvelser du kan gjøre med matte og manualer(anbefaler at du kjøper fitnessball).Jeg bruker det ved siden av jogging og boksing. Som hun over sa: med godt kosthold og powerwalking så er mye gjort :) Powerwalking er slitsomt om en virkelig tråkker på i raskt tempo og ikke stopper. Skal love deg at du vil merke fremgang raskt.

Sykkelen er fin. Ikke trø for harde livet. Jeg har også sykkel. Om jeg tar den på et tungt trinn og sykler rolig mens jeg ser på film så kan du lett svi av 300 kalorier på en times sykkeltur.

Om du går på YouTube så er det masse videoer som viser øvelser med matte, fitnessball og manualer.

Du har vært kjempeflink! Keep it up :)

Endret av *Maja*
Skrevet

Kjøp boka: Kom i form med Yngvar. Mange supre øvelser som du kan gjøre hjemme! Kom i form med dag Otto er også en fin bok. Lykke til!

Anonym poster: 134cdb06e8a2f3c1f472ebbbdd6a90c4

Skrevet

Jeg vil bare gi deg masse kudos og ønske deg lykke til videre. :)

Og trening behøver ikke å være så avansert. Ser noen nevnte Yngvar, han synes jeg og er super. Finnes litt videoer med han på nrk som er enkle for nybegynnere. http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7426599

Balansetreningen som yoga og pilates er også kjempelurt å trene når du ikke har trent særlig før. Det finnes litt videoer på youtube.

Anonym poster: cdd7289b2286686f982038ed9d9b909c

Skrevet

Man trenger egentlig ikke et treningsstudio, og du har allerede vært kjempeflink!

Man kommer langt med å bruke ting rundt seg, trene med sin egen kroppsvekt og være ute i naturen.

Lykke til, heier på deg :)

Skrevet

Sjekk med legen din om du kan få henvisning til fysioterapeut for å få hjelp til å lage et treningsopplegg som passer deg . Kanskje du kan få støtte til svømmetrening feks. ?

Yngvars program kan være fint å følge. Kom deg ut og gå litt og etterhvert prøv å løp litt. Men ta det pent og rolig i begynnelsen. Men gå sånn at du blir svett.

Du kan prøve litt yoga/pilates hjemme - her vil jeg tro du kan finne videoer på nett.

Finnes mye på nett ang. manualer også - kommer litt an på hvor tunge de er.

http://www.iform.no/pub/art.php?id=35

Treninssykkelen hjemme er jo fin nå om vinteren - hvis ikke du kan gå på ski ? Det er jo ypperlig trening.

Tror dte er viktig at du ikke går for hardt ut - men målet bør jo være å gjøre litt hver dag. Styr intensiteten - ikke alle dager like hardt og bytt på styrke kondisjon.

Skrevet

Jeg vil også slå et slag for å bruke naturen. Det er gratis, det er effektivt og du får endel andre helsegevinster på kjøpet - det å være ute i frisk luft, få litt ekte dagslys og oppleve årstidsforandringene i naturen nå fremover - det er utrolig bra for psyken! Jeg ville funnet en god løype, eller en runde, som du bruker ca 30-40 minutter på nå i starten. Det er viktig at du ikke går for hardt ut, da blir det vanskelig å motivere seg til å fortsette. Fokuser på å gå skikkelig, bruk armene (kanskje med staver?), rett i ryggen, haken opp. Pust godt ned i magen. Legg gjerne turløypen til skog, fjell eller sjø, sånn at du får litt mer med deg enn bare asfalt. Lydbok på mp3-spilleren er for mange mer motiverende enn musikk, man glemmer litt hva man driver med og "fortaper seg" i handlingen. Prøv å gå iallefall fire ganger i uken.

Etterhvert som du kommer i bedre form skal selvsagt intensiteten økes, men med bl.a leddgikt synes jeg også det er en god idè å forsøke å få henvisning til fysio for å få satt opp en treningsplan. Lykke til! Utrolig bra initiativ, vi heier på deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...