Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om dette er på riktig emne men jeg håper hvertfall at noen snille sjeler der ute vil hjelpe meg!

Problemet er det at mamma har en veldig sterk personlighet, hun har en veldig nedlatende tone å snakke til familien sin på og skriker og kjefter stort sett hele tiden når hun er hjemme. Jeg er 18 år nå og går siste året på vgs. Helt siden mamma fant en ny mann for 6-7 år siden har dette blitt værre da stefaren min har en enda sterkere personlighet enn mamma igjen.. Bare forholdet mellom de to er noe helt for seg selv med krangling og gaping hele tiden som igjen går utover oss barna..

Men nå merker jeg at det er nok, har lenge følt at det har vært nok for jeg har alltid vært en stille og sjenert jente som bare har tatt til meg all dritten. Jeg MÅ flytte ut, jeg vet ikke hva jeg kommer til å gjøre hvis jeg fortsetter å bo hjemme men jeg må få med meg alle tingene mine å DRA.. Men problemet er det at jeg går på skole fra 8-4 hver eneste dag og har en deltidsjobb hvor jeg tjener rundt 2-3 000 kroner i mnd og dette er ikke nok til å flytte ut.. Men vet dere om noen som kunne hjulpet meg med dette? Har hørt at hvis det er helt krise kan man i verstefall gå til NAV så de kan hjelpe meg med å finne leilighet, men vil helst ikke starte "voksenlivet" hos NAV.. Noen som har råd eller erfaringer til hva jeg burde gjøre? Jeg klarer virkelig ikke stort lenger og jeg bryter sammen hver eneste dag pga dette, jeg MÅ FLYTTE UT! Det å bo hos andre familiemedlemmer er utelukket, ikke at jeg trenger å gå nærmere inn på dette.

Beklager rotete innlegg men har en liten "break-down" her nå, setter stor pris på all hjelp! :)

Anonym poster: 684ede427a4241c38fd2547b2ecfef15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du går sisteåret på videregående. Noe som betyr at du ganske garantert skal flytte og studere/jobbe til høsten? Så hvorfor ikke bare vente?

• Liker 1
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Teoretisk sett kan du få hjelp av NAV, men det er lite sannsynlig og det kommer til å ta laaang tid. Jeg hadde spurt noen venner på skolen om du kunne få bo der til du var ferdig med videregående. Om du forklarer situasjonen ordentlig er jeg sikker på at noen av deres foreldre har ekstra plass og er villige (eller om noen faktisk bor på egenhånd).

• Liker 1
Skrevet

Kan du bo hos pappan din? Besteforeldre?

Ellers så søk om stipend

http://app.lanekassen.no/stottekalk/

Får ikke lån fordi jeg går på vgs og ikke hadde bodd langt nok ifra foreldrene mine..

Pappa har giftet seg på nytt med en dame som er "ferdig" med barn så jeg og broren min er kun hos pappa en gang i mnd eller sjeldnere og han bor også langt unna så da måtte jeg byttet skole, noe som er unødvendig siste året på vgs..

Jeg har bare en mormor igjen som lever og hun har jeg aldri hatt kontakt med siden mamma brøt kontakten som 17åring

Skrevet

Du går sisteåret på videregående. Noe som betyr at du ganske garantert skal flytte og studere/jobbe til høsten? Så hvorfor ikke bare vente?

Nettopp det som er poenget, har ventet veldig lenge og dette som foregår hjemme går både utover karakterer på skolen og alt annet som opptar meg i hverdagen f.eks. Jeg prøver å være så lite hjemme som mulig, men det er alltid ett eller annet å klage på for mamma, enten er jeg for mye ute, for mye inne, for lat, for opptatt, osv. listen er lang..

Skrevet

Teoretisk sett kan du få hjelp av NAV, men det er lite sannsynlig og det kommer til å ta laaang tid. Jeg hadde spurt noen venner på skolen om du kunne få bo der til du var ferdig med videregående. Om du forklarer situasjonen ordentlig er jeg sikker på at noen av deres foreldre har ekstra plass og er villige (eller om noen faktisk bor på egenhånd).

Har en venninne jeg kunne bodd oss, moren hennes har også tilbudt meg det.. Men føler alikevel at det hadde blitt litt feil ettersom hun sliter veldig økonomisk. Jeg hadde selvsagt betalt for meg selv om jeg hadde bodd hos en venninne. Kan ta en ordentlig prat med venninna mi og moren hennes og kanskje ordne noe der :)

• Liker 1
Skrevet

Nettopp det som er poenget, har ventet veldig lenge og dette som foregår hjemme går både utover karakterer på skolen og alt annet som opptar meg i hverdagen f.eks. Jeg prøver å være så lite hjemme som mulig, men det er alltid ett eller annet å klage på for mamma, enten er jeg for mye ute, for mye inne, for lat, for opptatt, osv. listen er lang..

Ja, jeg skjønner jo at du ikke har det optimalt i ditt hjemmemiljø. Og det er jo selvfølgelig trist. Jeg har hatt flere venner i samme situasjon som deg. De som valgte å flytte ut 1 - 1/2 år før de var ferdige på VGS når de hadde muligheten til å bo hjemme, angret veldig på det. Enda så vanskelige hjemmeforhold de hadde. Det er noe med det at du har faktisk ikke råd til å flytte for deg selv. Det koster masse penger som du ikke har. Å starte voksenlivet på NAV som du sier, er heller ikke helt optimalt. Så jeg, personlig, ser ingen annen løsning enn at du holder ut det neste halve året. Det går så fort. Så mye kjappere enn hva du tenker nå!

Dersom det er så vanskelige hjemmeforhold at det er svært alvorlig, kan du jo faktisk søke om stipend fra Lånekassen.

Skrevet

Du søker ikke om lån, men om stipend. Tror det ligger på rundt 4000 i mnd når du går på vgs.

Og du får det hvis det er grunne rhjemme som gjør at du ikke kan bo hjemme.

Snakk med rådgiver på skolen, hun kan alt dette eller ta en tlf til lånekassen (som er de som deler ut stipend)

Gjest Sitrondrops
Skrevet

Hold ut lengst mulig, helst til du er ferdig på VGS. Så fort du flytter ut kommer du til å merke at det ikke er bare bare å få inn nok penger hver måned samtidig som man går på skolen. Finn på masse ting utenfor hjemmet i stedet, gjør lekser på biblioteket og ikke minst; hjelp til med de tingene moren din vil du skal hjelpe til med så blir det nok ikke så mye krangling. Få moren din til å sette opp en liste over hva du skal gjøre i løpet av uken, så har du det skriftlig (hvis det er dette dere krangler om.) Kanskje du kan handle inn maten? Da får du hjelpet til hjemme samtidig som du ikke er hjemme ;)

Skrevet

Beste er å bite i det sure eplet og vente til høsten når du kan studere. Vært på skolen, biblioteket, venner, osv. istedet for å dra hjem. Ha bare med deg masse niste:)

Men er du helt hardnakket på å flytte ut kan du kanskje få borteboerstipend på særskilt grunnlag. En venninne av meg fikk det fordi hjemmeforholdene var så dårlige. Det kan kanskje være noe å se nærmere på? Studieveileder kan helt sikkert gi deg mer info på det, evt. hvor du kan finne det.

Evt. kan du jo se på å flytte inn hos venninnen og moren hennes om du klarer å betale for deg. Det går det jo an å regne litt på for å se om budsjettet går opp.

Vet det er kjipt, var selv klar til å flytte ut da jeg var 14 pga. omsorgssvikt og vold, så skjønner absolutt hvor du kommer fra TS!

Anonym poster: 3fceb652f309e46989ab336023827568

Skrevet

Jeg syns den ideen om og bo med venninnen din og moren hennes i en periode virker greit.. Ellers må du dra på nav og høre med de, det er absolutt ingen skam og få hjelp der :) se på www.husbanken.no også..der kan du søke om bostøtte..

Selv har jeg bodd alene og klart meg selv siden jeg var 14/15 år ca..så vet hvordan du har det..om det er noen trøst ;)

Skrevet

Eller du kan prøve og holde ut som andre sier her..ikke la de ødelegge for deg......kanskje kjøpe deg et headsett, hihi ;)

Skrevet

ungbo har botilbud av noe slag

Skrevet

Bare vær hjemme når du sover. Bruk minst mulig tid sammen med henne.

Du har ikke råd til å flytte ut.

Anonym poster: d4f9fa9e6d0f4ebebed7e38913ee74b9

Skrevet

Du kan prøve å regne på det og legge opp en slagplan.

Jobber du litt mer, kan du tjene nok til en hybel. En hybel i kollektiv trenger ikke koste mer enn ca. 3500/md, det kommer an på hvor du bor og hva som finnes. Tjener du kr 125 i timen, trenger du ikke jobbe mer enn én time per dag (eller én dag i uken) for å få råd til det. Jobber du to timer per dag (eller to dager i uken), får du nok til mat også. Men det er klart: Du vil få det trangt.

En mulighet er at du bor hjemme et par måneder til; du jobber ekstra timer, dropper unødige utgifter - og sparer opp penger. Når du har nok på konto, finner du deg en hybel (sjekk f.eks. hybel.no) og forlater redet. Du kan da bruke av det du har på konto (i tillegg til månedlige inntekter) frem til sommeren. Da kan du forhåpentligvis ta en sommerjobb frem til du begynner på studier/i fast jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...