AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #1 Skrevet 15. januar 2013 Skal få meg rotter, så kan dere komme med all slags info om rotter? Har hatt andre gnagerdyr og vet at de er veldig sosiale vesen, så skal skaffe meg to stk. Anonym poster: e86968e526ddb35f1bcf0da119e19477
Alopia Skrevet 15. januar 2013 #2 Skrevet 15. januar 2013 Du burde skaffe deg to ja! Skal du ha jenter eller gutter? Er liten forskjell her skjønner du. Jenter er oftest mer viltre - og løper rundt. Guttene mer rolige og kosete, men markerer en del etter min erfaring. Jeg har hatt 5 rotter totalt - og det er ypperlige kjæledyr! Tror ikke du skal angre på det altså - de blir fort tamme! Ha de i hettegenseren osv når du går rundt i huset - så blir de godt kjent med deg;)
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #3 Skrevet 15. januar 2013 Du burde skaffe deg to ja! Skal du ha jenter eller gutter? Er liten forskjell her skjønner du. Jenter er oftest mer viltre - og løper rundt. Guttene mer rolige og kosete, men markerer en del etter min erfaring. Jeg har hatt 5 rotter totalt - og det er ypperlige kjæledyr! Tror ikke du skal angre på det altså - de blir fort tamme! Ha de i hettegenseren osv når du går rundt i huset - så blir de godt kjent med deg;) Skal ha gutter i og med at de blir så tamme! Åhh, gleder meg allerede! :D Anonym poster: e86968e526ddb35f1bcf0da119e19477
Alopia Skrevet 15. januar 2013 #4 Skrevet 15. januar 2013 Åh! Jeg misunner deg! Jeg skulle gjerne hatt rotter igjen. Får vente til jeg kommer meg vekk herfra - får ikke lov å ha husdyr her XD
Noir Skrevet 15. januar 2013 #5 Skrevet 15. januar 2013 Kan være greit å ha to bur hvis du skal ha to hannrotter, når de blir kjønnsmodne kan de begynne å sloss.
Vulpes Skrevet 15. januar 2013 #6 Skrevet 15. januar 2013 Jeg har skrevet litt informasjon basert på ting jeg har lært på nettet samt egne erfaringer her: http://tonje.org/rottefakta.shtml Det er lettere å fortelle mer om du har konkrete spørsmål Rotter er herlige dyr, så du kan bare glede deg! Selv om det dessverre også er negative sider ved rottehold, som f.eks. at det tar en del tid og energi mtp. daglig aktivisering og burvask, samt at tamrottene er plaget av mye sykdom, så man må være innstilt på veterinærregninger. Det er også irriterende hvordan de markererer overalt, kommer seg frem overalt og gnager på ting og tang. Kjekt å være klar over disse negative sidene på forhånd slik at de ikke kommer overraskende på Det positive er at de er ekstremt nysgjerrige og smarte, de lærer fort (lær dem triks!) og er noen skikkelige klovner.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 16. januar 2013 #7 Skrevet 16. januar 2013 Kan være greit å ha to bur hvis du skal ha to hannrotter, når de blir kjønnsmodne kan de begynne å sloss. Helt feil. Disse koseslaskene kan godt ligge i en diger bylt sammen selv om de er kjønnsmodne. Jeg har nå hatt flere hannrotter sammen de siste åra og det er har aldri vært noe problem. De skal faktisk være sammen og ikke alene selv om de har baller Har hatt både hunnrotter og hannrotter. Hunnrottene er veldig morsomme og lager mye liv og røre, mens gutta er mer sedate og trives best med ro og masse god mat. Uansett så har Tonje masse god informasjon om rotter. Hun er verdt å høre på 3
Noir Skrevet 16. januar 2013 #8 Skrevet 16. januar 2013 Ville ikke sagt det om det ikke hadde skjedd meg selv. Mine hannrotter begynte å sloss, og skadet hverandre ganske kraftig. De fikk separate bur etter det.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 16. januar 2013 #9 Skrevet 16. januar 2013 Ville ikke sagt det om det ikke hadde skjedd meg selv. Mine hannrotter begynte å sloss, og skadet hverandre ganske kraftig. De fikk separate bur etter det. Da har du vært uheldig. Jeg kjenner mange, som har mange hannrotter og de lever i store manneflokker uten problemer. Jeg har selv hatt flere gutteflokker nå på 2-3 hannrotter av gangen. Helt herlig med en slik gutteflokk. En og annen kan være bøs, men da blir det bare kastrering og alt er greit igjen. 1
Vulpes Skrevet 16. januar 2013 #10 Skrevet 16. januar 2013 De fleste hannrotter går helt fint sammen ja, spesielt om de har vokst opp sammen eller den ene er voksen og den andre er unge når de møtes. Man kan så klart ha uflaks, men som regel skal det ikke være noe problem. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #11 Skrevet 18. januar 2013 Jeg har skrevet litt informasjon basert på ting jeg har lært på nettet samt egne erfaringer her: http://tonje.org/rottefakta.shtml Det er lettere å fortelle mer om du har konkrete spørsmål Rotter er herlige dyr, så du kan bare glede deg! Selv om det dessverre også er negative sider ved rottehold, som f.eks. at det tar en del tid og energi mtp. daglig aktivisering og burvask, samt at tamrottene er plaget av mye sykdom, så man må være innstilt på veterinærregninger. Det er også irriterende hvordan de markererer overalt, kommer seg frem overalt og gnager på ting og tang. Kjekt å være klar over disse negative sidene på forhånd slik at de ikke kommer overraskende på Det positive er at de er ekstremt nysgjerrige og smarte, de lærer fort (lær dem triks!) og er noen skikkelige klovner. Takk for gode råd og tips! Men når de markerer seg, er det vanskelig å få vasket det bort? Blir det ille lukt? -TS Anonym poster: e86968e526ddb35f1bcf0da119e19477
Vulpes Skrevet 18. januar 2013 #12 Skrevet 18. januar 2013 Takk for gode råd og tips! Men når de markerer seg, er det vanskelig å få vasket det bort? Blir det ille lukt? -TS Anonym poster: e86968e526ddb35f1bcf0da119e19477 Det varierer hvor mye en rotte markerer. Hannene markerer ofte litt mer enn hunnene. Markeringen er små urindråper som de legger igjen mens de løper rundt, også på mennesker — vi slipper dessverre ikke unna Dråpene lukter heldigvis ingenting, ikke umiddelbart i hvert fall, men jeg passet på å vaske overflater som de gikk på jevnlig for å unngå eventuell lukt. Hadde f.eks. et teppe over sofaen som jeg slang i vaskemaskinen fra tid til annen. Dette med markering er ikke verdens største problem altså, og mange rotter markerer lite. Men for en «neat freak» som meg var det så klart et lite irritasjonsmoment. Det kjekke var at rottene gjerne helst markerte på myke overflater og på meg, og både tepper og jeg kan enkelt vaskes. Det kan jo harde overflater og så klart, men det var kjekt å slippe synlige små dråper på benker og hyller Og en ting til angående hygiene/lukt, jeg vasket buret nøye med grønnsåpevann to ganger i uken. Da ble det så og si aldri noen lukt, selv om buret sto i min lille stue. Også passet jeg på å bare ha glatte overflater som lett kunne vaskes i buret, samt ting av tøy som kunne slenges i vaskemaskinen, gjerne på 80-90 grader. Tre-ting og tau ble kartet t etter hvert siden de fort trekker til seg lukt. Jeg hadde også fleeceteppe i bunnen av buret og fikk heller rottene til å gå på do i to hjørnedoer med strø i seg. De skjønte greia veldig fort
Gjest Belle Gunnes Skrevet 18. januar 2013 #13 Skrevet 18. januar 2013 Det blir litt lukt med markering om man ikke vasker det vekk. Men det er såpass lite av gangen, så det er ingen problem. Her har det vært noe markering de første månendene i hus og så har det gitt seg etter hvert som rottene har blitt eldre. Jentene var over alt i hele huset så her ble markeringen spredd ut over alt og det ble mer vaskejobb pga dette, mens gutta mine bare har vært i sofaen og siden den er skinn/skai var det ingen problem å vaske etter de. Grønnsåpevann er greit å vaske med. Ellers brukte jeg også å tørke over med en fuktig klut med eddik. Det fjærner all lukt. Jeg har ennå til gode å høre at det lukter rotte hjemme hos meg. Selv om jeg ber folk om å kjenne etter.
Vulpes Skrevet 18. januar 2013 #14 Skrevet 18. januar 2013 Jeg har ennå til gode å høre at det lukter rotte hjemme hos meg. Selv om jeg ber folk om å kjenne etter. Haha, jeg pleide også å spørre folk om det luktet rotte hos meg. Det var veldig sjeldent at noen merket noe lukt, og i så fall var det ikke sjenerende. Nå hadde jeg bare to hunnrotter da (tre i en kort periode). Regner med at det er vanskeligere å holde lukten i sjakk om man har f.eks. 5-6 hannrotter i et lite rom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå