AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #1 Skrevet 15. januar 2013 Noen andre som har opplevd seksuelle overgrep på jobb? Jeg har ikke hørt om noen andre men regner med at det skjer. I en tidligere jobb for noen få år siden opplevde jeg noen overgrep som har satt sine spor. Jeg sa opp jobben og har etter det vært hos en psykolog og fått bearbeidet det (og noen andre ting som skjedde ca samtidig på privaten), så nå går det bra men det gjør selvsagt ennå vondt å tenke på det. Jeg er en kvinne og det som skjedde med meg er dette. Jeg gikk en dag på jobb igjennom en gang med kun to dører, en i hver ende. I mot meg kom en mannlig kollega som jeg ikke kjente noe særlig, jeg sa hei og stoppet ikke for å prate da det ikke virket naturlig og jeg var i mine egne tanker fordi jeg var på vei for å gjøre noe. I det jeg skulle til å passere han så tok han raskt hånden sin i mellom bena på meg og greip tak i skrittet mitt, han holdt hardt fast. Jeg stivnet først av skrekk, det føltes som en grusom evighet, og mens jeg så på hans ekle og fornøyde blikk så tok jeg tak i armen hans med begge mine armer og reiv så hardt jeg kunne for å få han løs og jeg hylte. Jeg fikk han løs og gikk fort videre i panikk. Når jeg hadde kommet inn i neste rom kom en kollega raskt gående og hun spurte hva som skjedde, alle andre som var i rommet (ca 5 andre) stirret på meg og jeg viste ikke hva jeg skulle si. Jeg sa bare at det går bra og gikk på personalrommet like ved for å ta en liten tenkepause, jeg viste jo at han ikke var der da han hadde gått videre andre veien i gangen. Denne kollegaen som spurte om det gikk bra kom inn og spurte på nytt, jeg fortalte hva som hadde skjedd, hun så skeptisk på meg og sa at hun tvilte for at det hadde skjedd fordi "han er ikke sånn", og hun gikk, jeg sa ikke noe om det til noen andre. Et par uker senere skjedde det samme på nytt i et annet rom når han kom inn og jeg da prøve å komme meg fort ut derfra, han stilte seg mellom meg og døra. Da gikk jeg rett til sjefen etterpå, da var jeg veldig sint. Sjefen spurte om jeg hadde vitner, jeg sa nei selvsagt gjorde han det ikke foran andre, da svarte hun at det ikke var noe poeng å anmelde han fordi ingen kommer til å tru meg. Tonefallet og blikket hennes var veldig avvisende så jeg skjønte at jeg hadde ingen støtte i henne, så jeg anmeldte ikke. Jeg prøve å holde ut videre i jobben men jeg klarte ikke å fortsett i jobben og grue meg til hver dag på jobb, så jeg sa opp. Jeg tok det opp med fastlegen min (før jeg var hos psykologen, for å få en bekreftelse på at jeg måtte si opp jobben pga helsa til NAV hvis jeg måtte da dagpenger), og han anbefalte meg å si opp og han så heller ikke noe poeng i å anmelde selv om han trudde på meg. Jeg burde selvsagt anmeldt, men jeg har INGEN bevis eller vitner så saken blir garantert henlagt og han får fortsette med hva han driver på med. Jeg håper at det er ingen andre ofrer men antakelig er det dessverre det. Jeg har ikke fortalt noen andre enn psykologen om dette, og jeg VET at dette ikke er min feil, jeg har gjort ingenting galt, men jeg skjemmes uansett. Men det er greit å vite at jeg ikke er alene (men håper jo egentlig at det er ingen andre), så er det noen andre der ute som har opplevd noe slikt? Anonym poster: 130601e091410f58a529a964ee87c738
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #2 Skrevet 16. januar 2013 Ingen? Jaja, kanskje like greit Anonym poster: 130601e091410f58a529a964ee87c738
Gjest Hanzo Skrevet 16. januar 2013 #3 Skrevet 16. januar 2013 For en råtten håndtering av sjefen og de andre ansatte. Anmeld han, så er hvertfall politiet klar over at det har skjedd, og om han skulle anmeldes igjen så ser de jo at han har blitt anmeldt før. Håper det går bra med deg. 1
Naos Skrevet 17. januar 2013 #4 Skrevet 17. januar 2013 Jeg har opplevd det. Men har ikke tid til å skrive om det akkurat her og nå, så jeg kommer tilbake til det i løpet av dagen..
Gjest Naria Skrevet 17. januar 2013 #5 Skrevet 17. januar 2013 Har heldigvis ikke opplevd overgrep, men ble "klådd på" av en overordnet i min første jobb da jeg var 18. Han gjorde det bare en gang for å si det sånn, da jeg satte han kraftig på plass. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #6 Skrevet 17. januar 2013 Har opplevd svært upassende kommentarer og spøker av mannlige kollegaer, noen få, i løpet av noen år. Spesielt da vi har vært alene i et rom. De forandrer seg plutselig, ekkel grov stemme og et helt annet blikk. Sier noe om kroppen min, HATER det. Disse er i 40-50 årene og gift, barn og rike, sjefer over sjefer som jeg er avhengi av at liker meg for at jeg skal kunne klatre på karrierestigen. Det er ubehagelig og vanskelig og håndtere som ung, uerfaren kvinne. Men har aldri opplevd overgrep. Håper alt går bra med det ts. Anonym poster: fc325a3b5c73d777956a62b7f58ba8d9
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #7 Skrevet 17. januar 2013 Takk for svarene. Jeg har som sagt bearbeidet dette så det går bra her! Går ikke å tenker på dette hver dag lenger, det hender at det popper inn i hodet mitt men jeg sliter ikke lengre. Jeg har aldri opplevd ekle kommentarer av eldre menn (eller unge), er sikkert ikke noe særlig det. Anonym poster: 130601e091410f58a529a964ee87c738
Chinka Skrevet 17. januar 2013 #8 Skrevet 17. januar 2013 Jeg har heldigvis ikke opplevd noe slik. Bra at det går fint med deg nå TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå