AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #1 Skrevet 15. januar 2013 Sånn på generelt grunnlag, hva er din erfaring med det norske, offentlige skolesystemet? Anonym poster: 33f9eeab064d1156a231989d852cd2ae
Betty2 Skrevet 15. januar 2013 #2 Skrevet 15. januar 2013 (endret) fungere sånn passe. men gikk privat når jeg tok siste året på vgs.... Det offentlige ligger langt etter. Endret 15. januar 2013 av Betty2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #3 Skrevet 15. januar 2013 Sånn på generelt grunnlag, hva er din erfaring med det norske, offentlige skolesystemet? Anonym poster: 33f9eeab064d1156a231989d852cd2ae Helt forferdelig. Umotiverte lærere, kjedelig opplegg, for mye teori. Anonym poster: 9a96ed0edf373910dbff8103eb77454d
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #4 Skrevet 15. januar 2013 Har faktisk ingenting å klage på. Synes faktisk at lærerne mine har strekt seg litt i overkant langt i blant, når jeg faktisk har oppført meg dårlig og gjort en liten innsats. Anonym poster: 87ca77f0c3ebba1bb2e66e864eb55f26
Leifern Skrevet 15. januar 2013 #5 Skrevet 15. januar 2013 Les f.eks. om suksess med nivådeling i matematikk: http://www.utdanningsnytt.no/4/Meny-B/Videregaende/Utviklingsarbeid/Matte-suksess-med-nivadeling/ Men hva sier "supereksperten" Terje Ogden, som er en av dem som skriver bøker som er pensum for lærere og forteller dem hvordan man skal være lærer? Pisspreiket han lirer av seg: "-Tanken kan være veldig god, men i praksis har det vist seg at en ikke sjelden får det resultatet en ønsker seg. Forskning har vist at de svakeste elevene ikke blir løftet opp og at det i særlig grad går ut over dem å være nivådelt, sier skoleforsker og professor Terje Ogden, til Utdanningsnytt.no. - Det at en klasse har nok og dyktige lærere er avgjørende for hvordan både de svakeste og de sterkest elevene gjør det. Det at de lykkes på akkurat denne skolen i Trondheim er bra, men jeg tror ikke det vil ha samme effekt over alt. Det aner meg at det er motiverte lærere med ditto motiverte elever, da vil en uansett få gode resultater. Så vidt meg bekjent er ikke denne modellen forsket på eller evaluert. - Det er såpass mye forskning som viser at det ikke er heldig med nivådeling. Tidligere har vi hatt flere ulike modeller i skoleverket, der en har delt opp i nivåer og disse har ikke vist seg å fungere etter hensikten. Vi ser der hvor det ikke er nivådelt at de sterkeste elevene ofte drar med seg de svakeste, i tillegg passer de også på at de svake får utfordringer de kan bryne seg på, sier Terje Ogden." Middelmådighetsskolen står sterkt blant de med mest makt omkring den norske skolen, dessverre.
Strixvaria Skrevet 15. januar 2013 #6 Skrevet 15. januar 2013 Middelmådighet satt i system, for å si det på en pen måte. Dersom jeg en dag får barn kommer det ikke på tale å sende dem til den offentlige norske skolen.
Musken Skrevet 15. januar 2013 #7 Skrevet 15. januar 2013 Går siste året vgs studiespes nå, og er veldig fornøyd med skolen. Pluss: + Godt læringsmiljø blant elevene, samtidig som vi har et bra sosialt miljø hvor alle blir inkludert (føler jeg i hvert fall). + Dyktige lærere som er interesserte i fagene sine. De er flinke pedagogisk i tillegg til at de er svært kunnskapsrike innenfor sine områder. Jeg vil også si at de er svært forståelsesfulle, og skjønner deg dersom du trenger å utsette en vurderingssituasjon fordi du har svært mye å gjøre for tiden, selv om de setter grenser og ikke lar elever snike seg unna. + Tavleundervisning går det mye i, noe jeg liker og finner lærerikt. Minus: - Den ene læreren er skikkelig fæl (har henne heldigvis ikke nå lenger, men hun var grusom) - Veeeeldig mye å gjøre (med det er jo litt positivt også) - Du blir stemplet som dum dersom du får lavere enn karakter 5 På både barne- og ungdomsskolen var jeg velsignet med et veldig godt miljø sosialt sett. På ungdomsskolen var derimot læringsmiljøet ikke særlig bra, men det var det på barneskolen. Er fornøyd med alle lærerne jeg har hatt (utenom hun ene på vgs), og har alltid følt jeg har blitt tatt seriøst og at læring er i fokus
Guybrush Skrevet 15. januar 2013 #8 Skrevet 15. januar 2013 - lærere uten evne til å undervise som ble beskyttet av kollegiatet når vi elevene på en seriøs måte forsøkte å si ifra at vi ikke ønske å offre engelskundervisningen vår for at en lærer skulle ha jobb - rektor og lærerkollegiat som aldri tok tak i mobbing - ekstremt understimulerende. Tilbudet lærerne hadde var å gi fri tilgang på biblioteket slik at man satt og leste bøker på egenhånd i opptil flere år - resulterte i dårlig evne til selvstudium da mange oppgaver ble ekstremt enkle og aldri krevde innsats - ekstremt A4 1
Gjest Katten. Skrevet 15. januar 2013 #9 Skrevet 15. januar 2013 Har ganske god erfaring med skolesystemet, sett bort fra litt umotiverende høyere utdanning, samt litt dårlig kvalitetssikring av lærere. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #10 Skrevet 15. januar 2013 - ekstremt understimulerende. Tilbudet lærerne hadde var å gi fri tilgang på biblioteket slik at man satt og leste bøker på egenhånd i opptil flere år Du kan jo ikke å skrive engang, hvordan kan du mener norsk skole er for lite stimulerende? Anonym poster: 87ca77f0c3ebba1bb2e66e864eb55f26
Guybrush Skrevet 15. januar 2013 #11 Skrevet 15. januar 2013 (endret) Du kan jo ikke å skrive engang, hvordan kan du mener norsk skole er for lite stimulerende? Anonym poster: 87ca77f0c3ebba1bb2e66e864eb55f26 "kast den første sten" Om jeg skal forsøke i beste mening å ta det latterlige forsøket på hersketeknikk seriøst: Prøv å sitt i et klasserom hvor undervisningen er på et nivå med det man lærte 2-4 år tidilgere. (denne er mer rettet mot andre lesere av denne tråden siden jeg anntar at du igrunn kun er ute etter trolling og personangrep). Endret 15. januar 2013 av Guybrush 1
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2013 #12 Skrevet 15. januar 2013 Sånn på generelt grunnlag, hva er din erfaring med det norske, offentlige skolesystemet? Anonym poster: 33f9eeab064d1156a231989d852cd2ae Helt greit.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #13 Skrevet 15. januar 2013 Du kan jo ikke å skrive engang, hvordan kan du mener norsk skole er for lite stimulerende? Anonym poster: 87ca77f0c3ebba1bb2e66e864eb55f26 ''kan du mener'' .... Anonym poster: 9a96ed0edf373910dbff8103eb77454d 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #14 Skrevet 15. januar 2013 "kast den første sten" Om jeg skal forsøke i beste mening å ta det latterlige forsøket på hersketeknikk seriøst: Prøv å sitt i et klasserom hvor undervisningen er på et nivå med det man lærte 2-4 år tidilgere. (denne er mer rettet mot andre lesere av denne tråden siden jeg anntar at du igrunn kun er ute etter trolling og personangrep). Regner med du ser forskjell på en leif og konsekvente feil. Anntar? Jeg antar det bare var en typo? Anonym poster: 87ca77f0c3ebba1bb2e66e864eb55f26
Guybrush Skrevet 15. januar 2013 #15 Skrevet 15. januar 2013 Regner med du ser forskjell på en leif og konsekvente feil. Anntar? Jeg antar det bare var en typo? Anonym poster: 87ca77f0c3ebba1bb2e66e864eb55f26 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #16 Skrevet 15. januar 2013 Var først veldig motivert, men kjedet meg gjennom barneskolen og ble kjeftet på da jeg gikk fortere gjennom feks. matematikkboken enn resten av klassen. Så sløvet jeg meg gjennom ungdomsskolen og gjorde stadig mindre skolearbeid. Tok et skippertak i ny og ne på videregående og gikk ut med toppkarakterer, med full fordypning i realfag. Det gikk alt for tregt fremover faglig sett! Jeg fikk en skikkelig smell da jeg begynte på et studium med svært høy poenggrense for å komme inn. Klarte ikke å endre den lave innsatsen min, som jeg hadde opparbeidet gjennom flere år med manglende utfordringer på skolen. Plutselig var det ikke nok å ta et skippertak kvelden før eksamen for å få toppkarakter... Hvis jeg en gang får barn, skal jeg sørge for at barnet får passende utfordringer både når det gjelder mengde og vanskelighetsgrad, gjennom hele skolegangen! Anonym poster: 256ea115954aa70c3dbae43061903db5 4
Leifern Skrevet 15. januar 2013 #17 Skrevet 15. januar 2013 Var først veldig motivert, men kjedet meg gjennom barneskolen og ble kjeftet på da jeg gikk fortere gjennom feks. matematikkboken enn resten av klassen. Så sløvet jeg meg gjennom ungdomsskolen og gjorde stadig mindre skolearbeid. Tok et skippertak i ny og ne på videregående og gikk ut med toppkarakterer, med full fordypning i realfag. Det gikk alt for tregt fremover faglig sett! Jeg fikk en skikkelig smell da jeg begynte på et studium med svært høy poenggrense for å komme inn. Klarte ikke å endre den lave innsatsen min, som jeg hadde opparbeidet gjennom flere år med manglende utfordringer på skolen. Plutselig var det ikke nok å ta et skippertak kvelden før eksamen for å få toppkarakter... Hvis jeg en gang får barn, skal jeg sørge for at barnet får passende utfordringer både når det gjelder mengde og vanskelighetsgrad, gjennom hele skolegangen! Anonym poster: 256ea115954aa70c3dbae43061903db5 Det der er du ikke alene om å ha erfart. Typisk for det norske skolesystemet. 4
Gjest O___o Skrevet 16. januar 2013 #18 Skrevet 16. januar 2013 Mitt inntrykk er at det går greit så lenge du ikke - har lese-og-skrivevansker - har ADHD - har en eller annen form for annen diagnose. - er flink på skolen - er dårlig på skolen - er god i realfag og dårlig i kreative fag - er god i kreative fag og dårlig i realfag - blir mobbet - mobber - er enslig forelder - er skilt forelder - er forelder med en jobb - er forelder uten jobb - er en umotivert lærer - er en motivert lærer sett vekk i fra det, synes jeg norsk skole, pr dags dato er helt fin
oreokake Skrevet 16. januar 2013 #19 Skrevet 16. januar 2013 (endret) Det norske skolesystemet er så politisk korrekt og a4 at jeg får vondt. Som en annen nevnte over meg, så sliter jeg også den dag idag med å jobbe hardt på et vanskelig studie fordi jeg rett og slett kunne daffe meg gjennom alle de tre skolene jeg gikk på og allikevel ende opp med 6ere. Sant skal sies, vgs var privat og jeg gikk media, der var det fantastiske lærere og masse spennende utfordringer. Verre med allmennfagene. Det er faktisk latterlig at de ikke kan utfordre deg i det hele tatt når du er flink. Det at gjerne 10 elever er bedre enn engelsklæreren i engelsk på ungdomsskolen er bare pinlig. Endret 16. januar 2013 av oreokake 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #20 Skrevet 16. januar 2013 Generelt kjempe fornøyd. Men jeg opplevde at de ikke tok skulking (allerede på barneskolen) alvorlig nok. Jeg skulle helst fått hjelp snarest, istedet sendte de én bekymringsmelding til barnevernet og tok det opp på et foreldremøte. Selv om det fortsatte i flere år. Hjelper lite når aleneforsørgeren ikke aner hva oppdragelse er og barnevernet bare bryr seg om omgivelsene.. Var vel mest barnevernet som sviktet da. Anonym poster: b21682c7c923f566cd796baba24dc98a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå