AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #1 Skrevet 15. januar 2013 Da har jeg blitt enkeltemnestudent for våren 2013. Men, jeg har aldri vært student før så det er noe jeg lurer på! - jeg har kun skrevet oppgaver/stiler på vdg og ungdomsskolen som begynner å bli lenge siden. Er det hjelp å få, eventuelt forklaringer på hvordan oppgaver skal skrives så de blir godkjent? Jeg går utifra at det er litt mer avansert enn fra tiden på VDG? - Hvor mye pensum burde jeg kjøpe? Alt som er anbefalt pensum? - Hvordan blir jeg medlem av foreninger? Jeg har lett på internett, men lurer på om siden er nede? (Jeg blir student på UiO) - når jeg har betalt studieavgift og registrert meg, får jeg studentbevis i posten? Takk på forhånd :o) Anonym poster: c6514ad546635497534acc0b7ba18a1a
Gjest Wilhelmine Skrevet 15. januar 2013 #2 Skrevet 15. januar 2013 Det finnes bøker i akademisk skriving, som anbefales hvis du er ny på det. Den vi har fått anbefalt heter "Å skrive for å lære" tror jeg. I tillegg er det mye bra på internett (sikkert universitetets hjemmeside f.eks.) om siteringsstiler osv, for det er viktig å ikke rote til. Selv pleier jeg lese det meste av anbefalt litteratur, men hvis det er mye får man gjerne en pekepinn fra skolen hva som er viktigst. Masse lykke til, dette klarer du kjempefint! Ikke vær redd for å spørre "de voksne" om det er noe du lurer på :D
Rubies_ Skrevet 15. januar 2013 #3 Skrevet 15. januar 2013 Du får studentbevis i posten når du har betalt semesteravgiften og meldt deg opp til eksamen, ja Som Wilhelmine beskriver finnes det gode bøker om akkurat akademisk skriving. Det er genialt. Mange har jo f.eks. ex.fac eller andre kurs i akademisk skriving, men det får kanskje ikke du siden du bare tar enkeltemner. Da kan det være fint om du selv tar initiativ til å lese deg opp på akademisk skriving. Om du er usikker/lurer på noe kan du jo oppsøke en rådgiver for det du skal ha eksamen i, og spørre om veiledning. Hvor mye pensum du bør kjøpe er opp til deg selv, og det kommer litt an på hva du skal studere. Jeg har kjøpt alt av pensum (bortsett fra når jeg hadde ex.phil), fordi jeg liker å sette meg dypt inn i ting.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #4 Skrevet 15. januar 2013 Jeg anbefaler å låne mest mulig på biblioteket, fremfor å kjøpe. Jeg har mange ganger brent meg på at jeg kjøper hele listen første dagen, også ligger halvparten der uåpnet. I noen fag ender man bare opp med å lese notater o.l. og ikke nødvendigvis alle bøkene. Lån bøkene og se hvem du føler du trenger. Kompendier er greie å kjøpe, de er billige og komprimerte. Noen studier har ett kap. her og ett der, ikke vits å kjøpe hele boken da. Lån, les og kopier det du behøver. Anonym poster: 0f051c735e48a92b50b4692f7d158bcd 1
Kvist Skrevet 15. januar 2013 #5 Skrevet 15. januar 2013 Anbefaler Zotero for å holde styr på referanser og siteringer. Helt suverent når man har mye forskjellig og henter ting her og der.
fresia Skrevet 15. januar 2013 #6 Skrevet 15. januar 2013 jeg vil også anbefale å låne pensumbøker på biblioteket. det gjorde jeg i andre semester. hvis du velger å kjøpe bør du i hvertfall kjøpe brukt. jeg kjøpte alle mine brukt og sparte masse penger! fikk også solgt de for samme pris jeg kjøpte de for. det er ved skolestart umulig å si hvilke bøker du kommer til å få mest nytte av! noen forelesere gir tips her. du får studentbevistet ditt etter alt er betalt og registrert - og når du har tatt bilde jeg fikk det på skolen rett etter jeg tok bilde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå