AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #1 Skrevet 15. januar 2013 Mange språk som virker interessante, men jeg vil også kunne ha bruk for det i arbeidssammenheng. Hvilke språk lønner det seg å studere? Noen som vet? Anonym poster: 97ae7d2bcc7748119011a145b0454f47
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #2 Skrevet 15. januar 2013 Mange språk som virker interessante, men jeg vil også kunne ha bruk for det i arbeidssammenheng. Hvilke språk lønner det seg å studere? Noen som vet? Anonym poster: 97ae7d2bcc7748119011a145b0454f47 Kinesisk, Spansk, Fransk og Tysk. Guten tag! Anonym poster: b3b579c89b328371d45fb6bbbc7d5b53
Mermaid Blues Skrevet 16. januar 2013 #4 Skrevet 16. januar 2013 Da jeg gikk på vgs fikk vi høre at russisk var kjempelurt
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #5 Skrevet 16. januar 2013 Ifølge foreleseren min er det russisk og kinesisk som kommer til å bli mest etterspurt fremover. Anonym poster: f21df149e65716727fadbee1ad51f9ba 2
Topplue Skrevet 16. januar 2013 #6 Skrevet 16. januar 2013 Kinesisk, Spansk, Fransk og Tysk. Guten tag! Anonym poster: b3b579c89b328371d45fb6bbbc7d5b53 Hvorfor tysk?
Gjest Snoken- Skrevet 16. januar 2013 #8 Skrevet 16. januar 2013 (endret) Hvorfor tysk? Tyskland har en sentral rolle i EU. Tyskland er det landet som produsere mest penger i Europa. Tysk kan brukes i business Tysk er nest mest brukte skriftlige språket innen forskning. Spesielt blant ingeniører, felt som kjemi og fysikk. Mange forskere anbefaler derfor akademikere å lære seg tysk. Man burde velge ett av disse språkene som kan være nyttig for deg. Kinesisk, Russisk, Spansk, Fransk eller Tysk. Endret 16. januar 2013 av Snoken- 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #9 Skrevet 16. januar 2013 Mandarin, arabisk, russisk. Selv har jeg studert spansk, fransk og engelsk og har egentlig bare fått nytte av sistenevnte. Anonym poster: 2261452c9eb2694b6bf5179030df7462
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #10 Skrevet 16. januar 2013 Tysk Anonym poster: 080815553408e6f612498df531e504f0
Gjest mari kontrari Skrevet 16. januar 2013 #11 Skrevet 16. januar 2013 Språk generelt er nyttig, men tenk litt over hvilke bransje og eventuelt hvor du kan tenke deg å jobbe. Og ikke minst om du vil kombinere med andre språk. Er det noen spesielle selskap du kunne tenke deg å jobbe i kan du se hvor de ser ut til å satse fremover, å velge litt ut i fra det. Men enten du velger spansk, tysk, fransk, arabisk, russsisk, kinesisk, japansk eller andre språk vil det kunne være et nyttig konkurransefortrinn om du lærer det skikkelig.
Topplue Skrevet 16. januar 2013 #12 Skrevet 16. januar 2013 Tyskland har en sentral rolle i EU. Tyskland er det landet som produsere mest penger i Europa. Tysk kan brukes i business Tysk er nest mest brukte skriftlige språket innen forskning. Spesielt blant ingeniører, felt som kjemi og fysikk. Mange forskere anbefaler derfor akademikere å lære seg tysk. Man burde velge ett av disse språkene som kan være nyttig for deg. Kinesisk, Russisk, Spansk, Fransk eller Tysk. Takk for grundig svar! Jeg trodde det var helt ut å bruke tysk i business-sammenheng.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #13 Skrevet 16. januar 2013 Det kommer an på hva du kombinerer det med. Økonomi ville jeg kombinert med kinesisk eller tysk. Fransk ville jeg kun studert hvis jeg virkelig satset på å jobbe i en internasjonal organisasjon. Jeg har studert fransk selv og elsker det, men jeg ser ingen grunn til å anbefale å studere 'kun' fransk, hvis ikke man vil jobbe som oversetter eller fransklærer. Avgjør først hvor du vil jobbe og innenfor hvilken sektor. Hvis du vil jobbe i Norge trenger du ikke fransk, men du kan få en fordel med tysk eller kinesisk. Vil du jobbe i Forsvaret har de jo russiskkurs der. Hvis du vil jobbe i EU er fransk lurt, hvis du vil jobbe i resten av verden er arabisk eller spansk lurt. Anonym poster: 6437eab691e0bb476da3bb7005edbf9a
Mermaid Blues Skrevet 16. januar 2013 #14 Skrevet 16. januar 2013 Tyskland har en sentral rolle i EU. Tyskland er det landet som produsere mest penger i Europa. Tysk kan brukes i business Tysk er nest mest brukte skriftlige språket innen forskning. Spesielt blant ingeniører, felt som kjemi og fysikk. Mange forskere anbefaler derfor akademikere å lære seg tysk. Man burde velge ett av disse språkene som kan være nyttig for deg. Kinesisk, Russisk, Spansk, Fransk eller Tysk. Veldig gode poenger, og jeg tilføyer scenekunst til lista di - om man vil til begivenhetenes sentrum i Europa er Tyskland som oftest alltid svaret.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #15 Skrevet 16. april 2020 På 16.1.2013 den 13.18, Gjest mari kontrari skrev: Språk generelt er nyttig, men tenk litt over hvilke bransje og eventuelt hvor du kan tenke deg å jobbe. Og ikke minst om du vil kombinere med andre språk. Er det noen spesielle selskap du kunne tenke deg å jobbe i kan du se hvor de ser ut til å satse fremover, å velge litt ut i fra det. Men enten du velger spansk, tysk, fransk, arabisk, russsisk, kinesisk, japansk eller andre språk vil det kunne være et nyttig konkurransefortrinn om du lærer det skikkelig. Nettopp! Jeg ble frarådet å lære fransk, fordi det ikke brukes så mye i norsk næringsliv. Men jeg stod på mitt fordi jeg visste at jeg ville bruke det i fremtiden. Nå har jeg bodd i Frankrike, bruker fortsatt fransk i jobbsammenheng, samt når jeg snakker med franske og sveitsiske venner. Anonymkode: 97af0...551
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #16 Skrevet 16. april 2020 Arabisk. Snikislamiseringen er i gang. Anonymkode: 4922f...cec
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #17 Skrevet 16. april 2020 På 15.1.2013 den 17.56, AnonymBruker skrev: Mange språk som virker interessante, men jeg vil også kunne ha bruk for det i arbeidssammenheng. Hvilke språk lønner det seg å studere? Noen som vet? Anonym poster: 97ae7d2bcc7748119011a145b0454f47 Tror ikke jeg ville studert språk alene, men det er nyttig sammen med andre fag. Engelsk er jo obligatorisk for alle i Norge så det kan du sikkert. Kinesisk vil nok ta mer og mer plass fremover. Anonymkode: a9f65...9ed
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #18 Skrevet 16. april 2020 På 15.1.2013 den 17.56, AnonymBruker skrev: Mange språk som virker interessante, men jeg vil også kunne ha bruk for det i arbeidssammenheng. Hvilke språk lønner det seg å studere? Noen som vet? Anonym poster: 97ae7d2bcc7748119011a145b0454f47 Tror ikke jeg ville studert språk alene, men det er nyttig sammen med andre fag. Engelsk er jo obligatorisk for alle i Norge så det kan du sikkert. Kinesisk vil nok ta mer og mer plass fremover. Tysk er viktig innenfor næringsliv og det største språket i europa. Europas største økonomi. Ser du for deg en karriere innenfor europeisk næringsliv vil tysk være nyttig. Fransk er veldig stort i afrika og europa. Spansk er nyttig i mellom og sør amerika samt spania samt noen deler av nord afrika. Russisk er feks viktig innenfor etteretning. Veldig utbredt i øst europa. Arabisk midtøsten og nord afrika. Anonymkode: a9f65...9ed
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #19 Skrevet 16. april 2020 Hva du kan bruke i jobbsammenheng, kommer an på hva du skal jobbe med og hvor. Umiddelbart tenker jeg at det er lurt å kunne tysk, da Tyskland er Norges viktigste handelspartner. Kinesisk (mandarin) tror jeg også kan bli viktig i en del nærminger, spesielt siden USA forlater rollen som verdensleder, og Kina står klar til å overta så mye som mulig. Andre store språk er fransk og russisk. Spansk er også et stort språk, men da primært i Spania og Sør-Amerika, så da kommer det igjen an på hva du skal jobbe med. Sånn generelt er det alltid lurt å lære språk. Desto flere språk man kan, desto enklere er det å lære nye språk. Anonymkode: a7398...9d9 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #20 Skrevet 16. april 2020 Det spørs hva du vil jobbe med, hvis du ikke skal jobbe internasjonalt og bare i Norge trenger du ingen ting (kilde meg som har studert 3 språk, snakker 6 flytende, har jobbet mye internasjonalt men nå jobber i Norge). Ønsker du jobbe i UD er det spesielt russisk og arabisk som er ettertraktet (de har allerede haugevis med folk som kan fransk osv). Ønsker du jobbe internasjonalt i EU/FN etc. så fransk, spansk, kinesisk, arabisk. Det er også verdt å vurdere om man kan lære et språk godt nok til å virkelig være en resurs. Dette kan det være vanskeligere å oppnå med russisk, kinesisk og arabisk (ikke alltid selvsagt, men for nordmenn er det veldig annerledes, ny skrift, helt annen grammatikk, stor variasjon i dialekter etc.). Spesielt hvis man skal være god nok til å bruke det som arbeidsspråk, kunne stå for ordentlige oversettelser osv. Til hvilken grad er det en styrke å ha kun grunnleggende kunnskaper i russisk vs. flytende i fransk feks. Hvis det er et lavere nivå hvor man heller trenger forstå og kunne kommunisere mer overfladisk kan man vurdere bredere. Anonymkode: c4788...579 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå