marielle171 Skrevet 15. januar 2013 #1 Skrevet 15. januar 2013 Jeg har prøvd å finne en bok om tospråklighet hos barn men har ikke klart å finne noe enda. Jeg leter ikke akkurat etter en fagbok til f,eks barnehageansatte, men mer en bok om tospråklighet som er skrevet til foreldre som vil lære barna sine to språk, en bok med litt teori og tips. Noen som vet om en god bok?
Hegius Skrevet 16. januar 2013 #2 Skrevet 16. januar 2013 Jeg går førskolelærerutdanning og har nylig hatt dette temaet.. Det er vel kanskje mest for bruk i barnehage men det som ble nevnt var: snakkepakken, lær meg norsk før skolestart og lesefrø. Denne linken er iallefall fin å bruke for foreldre: http://naartoersinte.deichman.no/
Sulosi Skrevet 16. januar 2013 #3 Skrevet 16. januar 2013 "Når to" bøkene som Hegius linker til er helt supre. De er ikke faglige men de er morsomme og åpner for mange samtaler med barn i alle aldre. Jeg testet disse bøkene på mine barn når jeg hadde norsk på førskolen (mine barn var da 8 og 13 år) og de likte dem veldig godt.
Muscae Skrevet 16. januar 2013 #4 Skrevet 16. januar 2013 Jeg vet ikke om noen sånne bøker som du etterspør, men de finnes helt sikkert. Men i mellomtiden kan du jo kikke litt på dette: http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/290160-temahefte_om_spraklig_og_kulturelt_mangfold.pdf Det er beregnet på barnehageansatte, men en del av det som står om hvordan barn lærer språk, vil være nyttig for foreldre også. Fra side 30 står det om hvordan man skal håndtere flerspråklige i barnehagen (og hjemme).
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #5 Skrevet 16. januar 2013 Jeg har tospråklige barn om det er noe konkret du lurer på. Anonym poster: df415cbca50d1332fdf8aa45fa22a547
missdior Skrevet 16. januar 2013 #6 Skrevet 16. januar 2013 (endret) denne har vi brukt mye i studiene står mye om bilingual children der. Endret 16. januar 2013 av missdior
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #7 Skrevet 16. januar 2013 Jeg er et tospråkelig barn om det er noe du lurer på Moren min snakket flytende språk 1 og norsk lærte jeg i barnehagen, skolen, samfunnet rundt generellt. Jeg kan polsk og norsk. Anonym poster: 47dda837d1fc82ae4986a4124538293c
marielle171 Skrevet 16. januar 2013 Forfatter #8 Skrevet 16. januar 2013 Tusen takk for svar alle sammen:) jeg skal sjekke ut bøkene og linkene deres! Jeg vil gjerne få litt tips fra de som er tospråklig eller de som har barn som er tospråklige. Det er nemlig slik at jeg er fra Nederland og min samboer er fra Norge. Vi bor i Norge, og jeg og samboer snakker norsk sammen og hun kan ikke nederlandsk. Men jeg vil lære barnet vårt nederlandsk og har begynt å prate nederlandsk til han. Jeg syns det er veldig vanskelig å snakke nederlandsk til han og norsk til samboer og hva skjer hvis sønnen vår blir litt eldre og vi har en samtale alle tre når vi spiser middag for eksempel? Skal jeg da fortsatt snakke nederlandsk til ham mens samboer kanskje ikke skjønner hva jeg sier? Er det vanlig at partneren lærer seg det andre språket? Jeg lurer på hvordan andre i samme situasjon som meg har løst dette problemet? Det er egentlig derfor jeg leter etter en bok om tospråklighet slik at jeg får litt faglig kunnskap om emnet men også litt tips om hva den beste måten er å lære ham nederlandsk på.
Gjest aam1972 Skrevet 16. januar 2013 #9 Skrevet 16. januar 2013 (endret) Hei. Hos oss var jeg hjemme med barna da de var små og pratet norsk med dem da vi var alene men fransk da familien var samlet. Vi bodde i et franskspråklig miljø så det ble naturlig at det ble språket utad. Så flytter vi til Norge og da snudde situasjonen, og norsk ble det språket som ble mest brukt. Nå prater de fransk med pappa når de er hos han (vi ble skilt) og jeg regner dem som tospråklige selv om de nok er best i norsk. Jeg mener å huske at vi ble anbefalt å være konsekvente i den perioden de lærte å prate - konsekvente i den forstand at barna ikke ble usikre på hvilket språk som skulle brukes i en gitt situasjon. De har hele tiden hatt barnebøker og lesebøker på begge språk. Edit: mannen min kunne ikke norsk og for ham var det vanskelig når jeg pratet norsk med dem. Men han ønsket heller ikke å lære norsk, og gjorde seg nok litt dummere enn det han var. Går mye på innstilling det der. Endret 16. januar 2013 av aam1972
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #10 Skrevet 16. januar 2013 Jeg har to barn som er tospråklige, engelsk og norsk, vi bor i Norge. Begge voksne skjønner begge språk, så den utfordringen har ikke vi som du har. Prinsippet er at barnet må lære seg å snakke begge språk, og ikke blande dem. Vi holder på vårt språk overfor poden, jeg snakker kun norsk med ham, pappaen kun engelsk. Dette for å få nok eksponering til spesielt engelsk, og bli vant til å snakke begge språk. Barnet på 3 år snakker begge språk flytende, og har gjort det hele veien. Iblandt mangler han et ord i ene språket, og putter inn ordet fra andre språket i "hullet" om han har det. Da bare gir vi ham riktig ord, og sier enkelt "pappa sier Butter, mamma sier Smør". Så plukker han opp ordet og bruker det Vi kjenner andre familier i samme situasjon, hvor den engelskspråklige bytter på å snakke norsk og engelsk med barnet. Barnet forstår begge, men svarer kun på norsk, da det har skjønt at pappa forstår begge. Barnet får da lite trening i å selv forme setninger på engelsk. Det vet jeg flere sliter med. Vår pode svarer på det språket han blir tilsnakket, han grupperer folk etter språk deretter. Ved middagsbordet hopper han mellom begge språk helt umerkelig, avhengig av hvem han henvender seg til. Det er jo ikke ekskluderende hos oss. Du kan evt prøve å insistere til barnet "svar meg på nederlandsk". Du må iallefall ta ledelsen overfor barnet, om du ikke får til å snakke kun nederlandsk av hensyn til moren. Minimum må du få barnet til å samtale med deg på nederlandsk for å bruke språket aktivt, ikke bare lytte. Anonym poster: df415cbca50d1332fdf8aa45fa22a547
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå