Lærerinna Skrevet 15. januar 2013 #1 Skrevet 15. januar 2013 Jeg har aldri hatt smarttelefon før, men sitter her nå med en splitter ny iphone 4s. Men jeg er jo helt grønn og livredd for å gjøre noe dumt, så jeg håper noe gidder å bære over med meg og svare på noen spørsmål: Må den lades opp før bruk? Må SIM-kortet sitte i ved lading? (Jeg har klart å skaffe mikro-SIM, klapp på skuldra) Er det noe spesielt jeg må tenke på eller gjøre når jeg slår den på første gang? Andre tips til hva jeg bør gjøre når jeg først har fått den på?
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #2 Skrevet 15. januar 2013 Den må lades opp ja. Simkortet setter du bare inn med en gang. Det kommer opp hva du skal gjøre når du skrur den på. Anonym poster: 345a00f134842a865c4570b152813184
Lærerinna Skrevet 15. januar 2013 Forfatter #5 Skrevet 15. januar 2013 Ett teit spørsmål til - hvordan får jeg satt inn SIM-kortet??
little pink Skrevet 15. januar 2013 #6 Skrevet 15. januar 2013 Ett teit spørsmål til - hvordan får jeg satt inn SIM-kortet?? Det følger med en binderslignene ting du skal åpne ett eller annet på siden av tlf med.
Thalassos Skrevet 15. januar 2013 #7 Skrevet 15. januar 2013 Jeg jobber som kundekonsulent hos en stor mobiloperatør, og det jeg ser mest av er følgende: - Iphone gone wild, brukt MASSE nett som kan koste mye penger. Ha enten et abonnement med mye MB inkludert, eller bruk telefonen fornuftig, eventuelt skru av mobildata når du ikke bruker det. Koble på wifi hjemme og andre steder hvor det er mulig. - Et eller annet funker ikke: Skru telefonen av og på. Overraskende mange vet ikke hvordan man skrur telefonen HELT av, men dette gjør du altså ved å holde knappen på toppen inne, helt til det står "slå av" som du kan dra mot høyre. Når skjermen er svart og det ikke skjer noe når du trkket på hjem-knappen (den runde), er den slått av. - Skru av roaming i utlandet (!!) - Fordi det er en smarttelefon blir den naturlig nok brukt mer enn andre telefoner, og batteriet går derfor raskere ut. Du kan gjøre følgende for å få batteriet til å vare lenger: - Skru ned lysstyrken (under innstillinger - lysstyrke). De færreste trenger full lysstyrke - Slå av stedstjenester - Avslutt appene når du ikke bruker de (dette gjør du ved å trykke raskt på hjem-knappen to ganger, og holde over appen med en finger til den begynner å "skjelve". Trykk så på det røde ikonet oppi hjørnet på alle sammen til listen er tom) - Skru av 3G når du ikke bruker det En annen lur ting å ha på telefonen er "find my iphone". Dette må du laste ned i app-store, og er kjempelurt om telefonen blir stjålet eller om du mister den. Lykke til, det blir din nye bestevenn
Lærerinna Skrevet 15. januar 2013 Forfatter #8 Skrevet 15. januar 2013 Jeg jobber som kundekonsulent hos en stor mobiloperatør, og det jeg ser mest av er følgende: - Iphone gone wild, brukt MASSE nett som kan koste mye penger. Ha enten et abonnement med mye MB inkludert, eller bruk telefonen fornuftig, eventuelt skru av mobildata når du ikke bruker det. Koble på wifi hjemme og andre steder hvor det er mulig. - Et eller annet funker ikke: Skru telefonen av og på. Overraskende mange vet ikke hvordan man skrur telefonen HELT av, men dette gjør du altså ved å holde knappen på toppen inne, helt til det står "slå av" som du kan dra mot høyre. Når skjermen er svart og det ikke skjer noe når du trkket på hjem-knappen (den runde), er den slått av. - Skru av roaming i utlandet (!!) - Fordi det er en smarttelefon blir den naturlig nok brukt mer enn andre telefoner, og batteriet går derfor raskere ut. Du kan gjøre følgende for å få batteriet til å vare lenger: - Skru ned lysstyrken (under innstillinger - lysstyrke). De færreste trenger full lysstyrke - Slå av stedstjenester - Avslutt appene når du ikke bruker de (dette gjør du ved å trykke raskt på hjem-knappen to ganger, og holde over appen med en finger til den begynner å "skjelve". Trykk så på det røde ikonet oppi hjørnet på alle sammen til listen er tom) - Skru av 3G når du ikke bruker det En annen lur ting å ha på telefonen er "find my iphone". Dette må du laste ned i app-store, og er kjempelurt om telefonen blir stjålet eller om du mister den. Lykke til, det blir din nye bestevenn Tusen takk for tips! Gleder meg veldig til å komme i gang her, bare jeg klarer å få åpnet SIM-skuffen
Thalassos Skrevet 15. januar 2013 #9 Skrevet 15. januar 2013 Tusen takk for tips! Gleder meg veldig til å komme i gang her, bare jeg klarer å få åpnet SIM-skuffen Hvis du ikke finner pinnen som fulgte med i den ene pappagreia, kan du ta en øredobb. Stikk den litt hardt nedi hullet, så kommer skuffen opp 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #10 Skrevet 15. januar 2013 Jeg jobber som kundekonsulent hos en stor mobiloperatør, og det jeg ser mest av er følgende: - Iphone gone wild, brukt MASSE nett som kan koste mye penger. Ha enten et abonnement med mye MB inkludert, eller bruk telefonen fornuftig, eventuelt skru av mobildata når du ikke bruker det. Koble på wifi hjemme og andre steder hvor det er mulig. - Et eller annet funker ikke: Skru telefonen av og på. Overraskende mange vet ikke hvordan man skrur telefonen HELT av, men dette gjør du altså ved å holde knappen på toppen inne, helt til det står "slå av" som du kan dra mot høyre. Når skjermen er svart og det ikke skjer noe når du trkket på hjem-knappen (den runde), er den slått av. - Skru av roaming i utlandet (!!) - Fordi det er en smarttelefon blir den naturlig nok brukt mer enn andre telefoner, og batteriet går derfor raskere ut. Du kan gjøre følgende for å få batteriet til å vare lenger: - Skru ned lysstyrken (under innstillinger - lysstyrke). De færreste trenger full lysstyrke - Slå av stedstjenester - Avslutt appene når du ikke bruker de (dette gjør du ved å trykke raskt på hjem-knappen to ganger, og holde over appen med en finger til den begynner å "skjelve". Trykk så på det røde ikonet oppi hjørnet på alle sammen til listen er tom) - Skru av 3G når du ikke bruker det En annen lur ting å ha på telefonen er "find my iphone". Dette må du laste ned i app-store, og er kjempelurt om telefonen blir stjålet eller om du mister den. Lykke til, det blir din nye bestevenn Bare et spm ang find my iPhone: jeg har kun ett appleprodukt, altså iphonen. Hvordan finner jeg da min iPhone hvis den er borte? Anonym poster: ca08e377b178d2f34985aff86386043f
Gjest Uanonymbruker Skrevet 15. januar 2013 #11 Skrevet 15. januar 2013 Tusen takk for tips! Gleder meg veldig til å komme i gang her, bare jeg klarer å få åpnet SIM-skuffen Du må ta i til du får følelsen av at du har tatt i for mye, da tar du i litt til 1
loffen Skrevet 15. januar 2013 #12 Skrevet 15. januar 2013 Grattis med superfin telefon! Jeg min 4S! Ja, det blir din nye bestevenn!
Thalassos Skrevet 15. januar 2013 #13 Skrevet 15. januar 2013 Bare et spm ang find my iPhone: jeg har kun ett appleprodukt, altså iphonen. Hvordan finner jeg da min iPhone hvis den er borte? Anonym poster: ca08e377b178d2f34985aff86386043f Lån en annen iphone/ipad eller bruk en pc Trenger heldigvis ikke ha flere appleprodukter!
Gjest Belle Gunnes Skrevet 15. januar 2013 #14 Skrevet 15. januar 2013 - Avslutt appene når du ikke bruker de (dette gjør du ved å trykke raskt på hjem-knappen to ganger, og holde over appen med en finger til den begynner å "skjelve". Trykk så på det røde ikonet oppi hjørnet på alle sammen til listen er tom) Takk for gode råd. Men et spørsmål ang dette med apper. Er dette en engangsforeteelse? Og hva med de appene der man har innlogging? Som f.eks Quiz Battle og Instagram? Må man logge inn hver gang etterpå da?
Adrianne Skrevet 15. januar 2013 #15 Skrevet 15. januar 2013 (endret) Takk for gode råd. Men et spørsmål ang dette med apper. Er dette en engangsforeteelse? Og hva med de appene der man har innlogging? Som f.eks Quiz Battle og Instagram? Må man logge inn hver gang etterpå da? Ikke på quiz battle i alle fall Heller ikke Facebook, så da regner jeg med at det samme gjelder Instagram. Glemte å svare på det andre spm : Det er ikke en engangsforeteelse. Du må avslutte de hver gang de har vært i bruk. Endret 15. januar 2013 av Adrianne
cheezewizz Skrevet 15. januar 2013 #16 Skrevet 15. januar 2013 Hvis du er så redd for å gjøre noe galt og du er lærerinne burde du kanskje lese manualen... Der står jo alt dette du lurer på.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 15. januar 2013 #17 Skrevet 15. januar 2013 Ikke på quiz battle i alle fall Heller ikke Facebook, så da regner jeg med at det samme gjelder Instagram. Glemte å svare på det andre spm : Det er ikke en engangsforeteelse. Du må avslutte de hver gang de har vært i bruk. Takk for svar. Hmm jeg er lettere hyperaktiv med disse appene mine (QB at the moment), så tror ikke jeg orker å avslutte de mest brukte hver gang. Men de jeg bruker lite, kan jeg fint krysse ut.
Lærerinna Skrevet 15. januar 2013 Forfatter #18 Skrevet 15. januar 2013 Hvis du er så redd for å gjøre noe galt og du er lærerinne burde du kanskje lese manualen... Der står jo alt dette du lurer på. Hehe Jeg må innrømme at den manualen jeg fikk med var lite hendig i oppstarten. Men nå er jeg med!
Thalassos Skrevet 15. januar 2013 #19 Skrevet 15. januar 2013 Takk for gode råd. Men et spørsmål ang dette med apper. Er dette en engangsforeteelse? Og hva med de appene der man har innlogging? Som f.eks Quiz Battle og Instagram? Må man logge inn hver gang etterpå da? Så du fikk svar, men fikk ikke sitert det andre innlegget. Det tar maks et sekund å avslutte altså, og du må aldri logge inn igjen om du har autoinnlogging/husk passord. Jeg måtte lade telefonen 2 ganger om dagen før, nå gjør jeg det bare om natten Er veldig greit! I tillegg forsikrer man seg om at telefonen ikke går amok med databruk! Hadde en kunde som hadde spilt et eller annet spill koblet opp mot game center, i tillegg til at hun hadde streamet usannsynlige mengder film på ferie, lot alt kjøre i bakgrunnen på telefonen.. Regningen? 100 000.... DET er drøyt! (Måtte bare fortelle det, fikk helt bakoversveis..)
Neket Skrevet 16. januar 2013 #20 Skrevet 16. januar 2013 Kompis fikk 800 kr på en dag, han glemte å stenge Google maps og hadde roaming på. Selv skrur jeg av dataroaming i utlandet. Da slipper jeg å knote med innstillingene om jeg finner gratis wifi! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå