Gjest loren Skrevet 15. januar 2013 #1 Skrevet 15. januar 2013 Jeg er tante til tre stykker, en av disse er jeg fadder til. Jeg tenker å i stedet for å gi fadderbarnet større gaver enn søstrene til jul/bursdag nå mens han vokser opp spare et beløp i året, som han kan få enten ved konfirmasjon eller til å bruke til lappen når han blir 18. Jeg tenker ikke på noe kjempebeløp, men tenker at om jeg sparer 1000,- i året er ikke det noe jeg selv merker noe til, men som vil være hhv 15.000 eller 18.000 når han er 15/18. Synes dere dette er OK å gjøre når man er tante til tre men fadder til kun en av dem?
Frk.Tyttebær Skrevet 15. januar 2013 #2 Skrevet 15. januar 2013 Jeg syns det er "urettferdig". Jeg ville endten gjort det samme for alle eller ingen av dem. 5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #3 Skrevet 15. januar 2013 Hvis de andre fadderene til de andre barna gjør det samme hadde det jo vert helt supert! Men hvis det bare er deg som er så lur, så hadde iallefall jeg synst det hadde blitt "urettferdig" Anonym poster: ce64fc8e1db11c8a5c5021382d585e77 4
lalaB Skrevet 15. januar 2013 #4 Skrevet 15. januar 2013 Ved første øyekast så ser det ut som en kjempestor forskjellsbehandling.. Det blir dog gjort litt mer diskrét ved å kamuflere det inn i gaver fordelt på hele barndommen. Men, hva er din grunn for å forskjellsbehandle barna bare fordi du er fadder til en av dem? Jeg har ikke merka noe forskjell på gavene jeg og søsteren min har fått av tanta vår, enda hun bare er fadder til en av oss.. 1
challenger Skrevet 15. januar 2013 #5 Skrevet 15. januar 2013 Ja, synes det blir forskjellsbehandling. Alle eller ingen. 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #6 Skrevet 15. januar 2013 Kjempegod ide. Anonym poster: 4a6e2a100d2dcfa380c3fc9b790a40a8
Marsipan Skrevet 15. januar 2013 #7 Skrevet 15. januar 2013 Jeg ville syns det var trist om bare ett av barna fikk en slik gave! Og jeg tror barna ville reagert også, både det som fikk og det som ikke fikk. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #8 Skrevet 15. januar 2013 Kan du kanskje ta en prat med de andre fadderne og høre om de tenker noe tilsvarende? Det er en kjempefin ting å gjøre, men det kan være vanskelig for søstrene å svelge at bror får et slikt beløp av tante og ikke de, selv om du er fadder for ham. Jeg tenker at en større gave til dåp, konfirmasjon og bryllup er naturlig, men å gi ham 15 000 eller 18 000 kr rett i banken på et tidspunkt kanskje er litt voldsomt? Anonym poster: dade6cb2950d2d1296ed0d3fd688dbd5 1
Gjest loren Skrevet 15. januar 2013 #9 Skrevet 15. januar 2013 Takk for svar Grunnen til at jeg tenkte på dette (det var vel ma.B som spurte) er at vi i vår familie er vant til at barna får større gave fra faddere ved bursdager og jul (tanter og onkler er ofte faddere, så jeg er selv vokst opp med at en søster fikk mer fra tante S, mens den andre mer fra onkel P og jeg mer fra tante L), men jeg tenker at det er mer hensiktsmessig å gi en større sum når han er eldre, enn at han får litt mer her og der. Litt mer klær eller lego er liksom ikke noe som utgjør noen ting, mens samlet opp gjennom noen år er den summen som ellers ville gått til ekstrating plutselig blitt en sum man kan gjøre noe med. Samtidig tenker jeg jo over signalene det kan sende til søstrene,det er jo nettopp derfor jeg også spør meg selv, og dere, om det er OK. Det er nok en god ide å snakke med deres faddere ja, det skal jeg gjøre før jeg bestemmer meg.
Gjest O___o Skrevet 15. januar 2013 #10 Skrevet 15. januar 2013 Hvis jeg hadde vært mor til de tre barna / en av de tre - hadde jeg reagert. Jeg synes ikke barna skal få gaver på bakgrunn av hvilke valg jeg tok ( om hvem som skulle bli fadder/e )
lalaB Skrevet 15. januar 2013 #11 Skrevet 15. januar 2013 Da burde du kanskje avtale med foreldre og de andre fadderne, sånn at det gjøres likt.. For om det gjøres likt så kan jeg se at tanken din er god. Men dersom det ene barnet som får 15 000kr til konfirmasjon, mens de andre får litt mer til jul og bursdag ellers, så vil det bli oppfattet som veldig urettferdig, selv om summen som er brukt er den samme.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2013 #12 Skrevet 15. januar 2013 Synes dere dette er OK å gjøre når man er tante til tre men fadder til kun en av dem? Veldig rettferdig. Jeg gjør noe lignende. Det er opp til de andre fadderne og finne på noe artig for de andre fadderbarna. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå