Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg jobber i detaljhandel, og gikk nylig over i fast stilling. Imidlertid mener sjefen min nå at jeg ikke kan få de timene som står i kontrakten hver måned, fordi budsjettet ikke strekker til.

Jeg har tatt det opp med vedkommende, men det mangler 10-15 timer hver måned. Jeg har søkt nye jobber, men det er jo fortsatt en stund til jeg evt begynner der.

Det gjelder en butikkjede, kan jeg gå til kjedesjefen med problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt fagforening om hvordan du bør gå frem.

• Liker 2
Skrevet

Jeg gjorde det, og de sa bare at "Det er en bindende kontrakt". Jeg spurte om hva jeg kunne gjøre eller hvem jeg kunne ta det opp med, og hun svarte bare "nei, det vet jeg ikke". Hurra for HK!

Skrevet

Hvis de ikke gir deg det timeantallet du har i kontrakten er det jo kontraktsbrudd, ergo skal du vel ikke være bundet av den.

Skrevet

Hva med å ta en prat med en advokat?

Skrevet

Hvis du har en standard kontrakt skal du ha 37.5 timers uke hvis ikke annet er avtalt.

Hvis du er organisert er det bare å be fagforeninga om å ordne et møte med arbeidsgiver.

Siden du aldri har gått med f.eks. 80% stilling så gjelder 100% stilling. Dette kan du kreve tilbakebetalt men du må ta dette opp så fort som mulig for at tilbakebetaling skal gjelde.

Hvis HK ikke hjelper deg lokalt kan du kontakte dem sentralt

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar, alle sammen. Jeg har 130 timer pr måned, men får kun 115-120 timer. Jeg har søkt nye jobber nå, og vurderer å bare snakke sjefen etter munnen for å få gode referanser.. Jeg skal på en intervju på mandag, på en jobb jeg søkte i går kveld. Så det går fort i svingene! Hehe.

Jeg kan jo prøve å ringe HK lokalt i stedet, siden sentralt ikke hjalp meg noe særlig.

Skrevet

Høh. Prøvde å ringe lokalt nå, og kom jammen til samma dama som sist. Hun rådet meg til det jeg nevnte i forrige innlegg, altså at jeg burde holde meg innenfor med sjefen frem til jeg skal si opp for ikke å risikere å forspille referansene mine...

Skrevet

Du har krav på å få utbetalt for antall timer i kontrakten selv om bedriften ikke evner å sette deg opp på dette antall timer. Om dette ikke skjer etter flere purringer fra din side, kan du true bedriften med å slå de konkurs. Det burde få fart på dem.

Anonym poster: ab795f9391aa0dc6a74180654f928e40

• Liker 1
Skrevet

En fagforening som fraråder deg å stå på krava... Spesielt!

• Liker 2
Skrevet

Ring en gang til, be om å få snakke med en annen om du treffer på samme dama. Du kan ikke akseptere et slikt svar fra en fagforening. Du har ingenting å tape på det.

• Liker 1
Skrevet

Da ville jeg sagt til hun i fagforeningen at du ikke kan godta et slikt svar, og at du forventer å få relevante råd i slike prosesser. De skal faktisk hjelpe deg med råd, ikke avfeie deg. Om fagforeningene ikke kan tilby hjelp så er det jo desto mindre grunn til å være medlem.

Anonym poster: 59ef933ecfd59e6aef796b6887d39180

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...