Gå til innhold

Strikke - men hva? Og er det dyr hobby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger en hobby, og jeg har lurt på strikking. Lett nok til at jeg kan greie det, men kan gjøres avansert nok til at det er litt å bryne seg på :) men jeg lurer på hva jeg skal strikke og hvor jeg skal gjøre av det - det er grenser for hvor mange strikkeplagg jeg kan strikke til oss i familien, og ting tar plass. Hva strikker dere som er kurant å gi bort?

Og er det veldig dyrt med garn? Hvor får man det billigste kvalitetsgarnet?

Hilsen amatør, takknemlig for svar :blomst:

Anonym poster: 5eaa5b1ed4a89a12884e3699a8eec57c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tar som oftest litt tid å strikke, så det kan koste deg alt fra 50 kr i måneden til et par tusenlapper, alt etter garnkvalitet og produktivitet. Det meste av strikkeplagg er fint å gi bort, men sokker og votter finner man alltid noen som trenger.

Skrevet

Jeg strikker mye på min egen fritid, jeg er riktig nok nybegynner ennå. Men har gradvis begynt å bruke mer penger på det, jeg er blitt glad i ullgarn som ikke klør og de koster jo gjerne litt. Jeg betalte feks 40 kr på Panduro for ullnøste som jeg liker.

Jeg har strikket pulsvarmere, pannebånd, skjerf, og skal prøve meg på lue etter hvert. Målet er å klare å strikke genser til meg selv :jepp:

Alle venninnene mine fikk strikkede julegaver i år, de ble veldig glade :)

Skrevet
det er grenser for hvor mange strikkeplagg jeg kan strikke til oss i familien, og ting tar plass.

Anonym poster: 5eaa5b1ed4a89a12884e3699a8eec57c

Nja, si at dere er fire, alle skal ha ett par sokker, ett par votter, en lue og en genser hver, da er du ferdig om et år, om ikke mye mer. Og da er det på tide å strikke nye sokker, votter og luer, for de forrige er utslitt eller for små. ;)

Garn kan være dyrt nok det, en genser i voksenstørrelse kan fort komme på 500-1000 kroner (eller mer), så det er vel ingen som strikker fordi det er spesielt mye billigere enn å kjøpe ferdige plagg. En annen ting er at billig garn ofte har dårligere kvalitet. Ujevn spinning, mye skjøter, kan klø mer, og så videre. Jeg har slutta helt å kjøpe billig garn, nesten uansett hva jeg strikker. Det billigste av det jeg kjøper er garn fra Drops.

Ting som kan gis bort er jo det aller meste. Votter, luer, sokker, skjerf, tøfler, leggvarmere, pulsvarmere, halser, pannebånd, putetrekk, osv. Er man skikkelig spandabel i både penger og tid så kan man jo til og med strikke gensere og pledd.

Skrevet

Nja, si at dere er fire, alle skal ha ett par sokker, ett par votter, en lue og en genser hver, da er du ferdig om et år, om ikke mye mer. Og da er det på tide å strikke nye sokker, votter og luer, for de forrige er utslitt eller for små. ;)

Garn kan være dyrt nok det, en genser i voksenstørrelse kan fort komme på 500-1000 kroner (eller mer), så det er vel ingen som strikker fordi det er spesielt mye billigere enn å kjøpe ferdige plagg. En annen ting er at billig garn ofte har dårligere kvalitet. Ujevn spinning, mye skjøter, kan klø mer, og så videre. Jeg har slutta helt å kjøpe billig garn, nesten uansett hva jeg strikker. Det billigste av det jeg kjøper er garn fra Drops.

Ting som kan gis bort er jo det aller meste. Votter, luer, sokker, skjerf, tøfler, leggvarmere, pulsvarmere, halser, pannebånd, putetrekk, osv. Er man skikkelig spandabel i både penger og tid så kan man jo til og med strikke gensere og pledd.

Oi! Det var jo en forhandler rett nedi gaten her som selger fra Drops, liker du garnet Zzyzx? :)

Skrevet

Bruker selv mye garn fra drops. Kvaliteten er helt kurant. Du kan jo egentlig strikke hva som helst. I tillegg til hva som allerede er nevnt kan du lage vaskekluter, håndklær, kopptuer, trekk til vaser, lyslykter(syltetøyglass), kurver i alle slag osv. Selv bruker jeg i gjennomsnitt 300,- i måneden på garn, men så er jeg ikke så flink til å bruke opp restene mine, så garnlagret bare vokser og vokser.

Skrevet

Oi! Det var jo en forhandler rett nedi gaten her som selger fra Drops, liker du garnet Zzyzx? :)

Ja, jeg synes jeg får god kvalitet for pengene. Spesielt alpakkagarnet, men de har mye annet bra. Alpaca, Fabel, Lima og til en viss grad Karisma er favorittene. De har ofte kampanjer også, med 20% avslag på visse typer.

Skrevet

Ja, jeg synes jeg får god kvalitet for pengene. Spesielt alpakkagarnet, men de har mye annet bra. Alpaca, Fabel, Lima og til en viss grad Karisma er favorittene. De har ofte kampanjer også, med 20% avslag på visse typer.

Takk for tips! :) Skal sjekke det ut idag :)

Skrevet

Takk for tips! :) Skal sjekke det ut idag :)

Jeg er enda en som bruker veldig mye drops-garn :) handler inn litt ekstra når de kjører kampanjer, prisen er god og kvaliteten er stort sett bra synes jeg. Jeg vil anbefale å bruke litt penger på godt garn og ikke minst gode strikkepinner. Det gjør kjempeforskjell på strikkeopplevelsen! Billig garn/pinner er ofte veldig trått å strikke med.

I tillegg har drops massevis av gratis oppskrifter på hjemmesidene sine. Der er det også regna ut hvor mye det vil koste å strikke oppskrifta, så lurt :) De har en egen seksjon med enklere oppskrifter for nybegynnere også:

http://www.garnstudio.com/lang/no/kategori_oversikt.php

Også har de et super kartotek med videoer over all slags teknikker, slår opp der rett som det er :)

Håndarbeidsskole: http://www.garnstudio.com/lang/no/skole/index.php

Videokartotek: http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php

Anonym poster: 266b7d8216bfa786dfd6e797e2ccd39a

Skrevet

Og strikking er en ganske billig hobby egentlig, når en tenker på hvor mange timer med glede en får utav et nøste :) i tillegg så får en jo noe en kan bruke når en ferdig. :)

Skrevet

Hvor kjøper dere garn på nettet? Er veldig billig på sparkjøp nå, men er det dårlig og "kløete"? :P

Anonym poster: 98b79ec9efbaa9c2161abbbdcc2eebba

Skrevet

Jeg syns at hekling er mye artigere enn å strikke og jeg er hektet :laugh:

Jeg lærte meg det via noen nettsider i høst og det er MYE lettere enn jeg hadde trudd, Jeg har heklet flere mobilvesker, pulsvarmere, grytekluter, smykker, snøkrystaller som juletrepynt, pynt til nøkkelringer, hals, et teppe, andre ting jeg ikke kommer på i farten, og akkurat nå holder jeg på med et sitteunderlag. Det hekler jeg med ull så jeg kan tove det etterpå.

Garn koster alt etter kvaliteten og merket, og en heklenål koster ca 10-20 kr, man kan også koste flere hundre kroner hvis man vil ha en svindyr en :fnise: Det er mange forskjellige størrelser på nålene og jeg har ca 10 styk. Du kan jo begynne med å kjøpe ei nål i størrelsen 3 eller 4 og et garnnøste og så prøve deg på noe enkelt.

Jeg lærte hekling her http://www.hekleguri.com/26231622 og her http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?sort=&thumbnails=&categoryid=2 og på youtube, søk på f.eks. easy crochet for beginners på youtube. Videoene kan man jo sette på pause så mye man vil og hoppe tilbake så mye man vil, jeg hoppet flere titalls ganger tilbake de første gangene :P Nå kan jeg lese en oppskrift uten problemer bortsett fra hvis det er en maske jeg ikke husker, men da sjekker jeg bare på den første nettsiden jeg har nevnt her, eller i ei bok jeg har kjøpt.

Anonym poster: c1b15e6bf5c96974ad184db293d16df0

Skrevet

Jeg er enda en som bruker veldig mye drops-garn :) handler inn litt ekstra når de kjører kampanjer, prisen er god og kvaliteten er stort sett bra synes jeg. Jeg vil anbefale å bruke litt penger på godt garn og ikke minst gode strikkepinner. Det gjør kjempeforskjell på strikkeopplevelsen! Billig garn/pinner er ofte veldig trått å strikke med.

I tillegg har drops massevis av gratis oppskrifter på hjemmesidene sine. Der er det også regna ut hvor mye det vil koste å strikke oppskrifta, så lurt :) De har en egen seksjon med enklere oppskrifter for nybegynnere også:

http://www.garnstudi...ri_oversikt.php

Også har de et super kartotek med videoer over all slags teknikker, slår opp der rett som det er :)

Håndarbeidsskole: http://www.garnstudi...skole/index.php

Videokartotek: http://www.garnstudi...ng/no/video.php

Takk for tips :jepp: De var tomme for det drops garnet jeg ville ha, men fant et deilig ullnøste som kostet 58 kr, nå er jeg i gang med å strikke meg en hals :)

Jeg er fremdeles ikke i stand til å lese oppskrifter, så strikker bare slik jeg tror.

Skrevet

Takk for tips :jepp: De var tomme for det drops garnet jeg ville ha, men fant et deilig ullnøste som kostet 58 kr, nå er jeg i gang med å strikke meg en hals :)

Jeg er fremdeles ikke i stand til å lese oppskrifter, så strikker bare slik jeg tror.

Bare hyggelig :) og å prøve seg fram sånn er en utmerket måte å lære å strikke på - det var sånn jeg selv lærte :humre: og en hals var et smart valg som første prosjekt! :) kos deg med strikkinga

Skrevet

Strikkng er en hobby som kan betale seg selv.

Skrevet

Hvilket nøste kjøpte du? :) Strikking er definitivt en av mine favoritthobbyer, og jeg tror det er lett å bli hekta ;) Lykke til!

Skrevet

Jeg har i det siste strikket mange luer i div mønster:) Enkelt, og går ganske raskt unna. Har gitt bord endel til søsken, men så la jeg ut ei annonse på ei facebookside, så nå har jeg solgt flere:)

Andre ting som ikke er så vanskelig kan være babytepper, små babyjakker og sokker. Når du blir mere dreven så er det veldig lettvindt å strikke gensere med rundfelling.

Jeg er ikke noen superstrikker, kunne ikke lese ei oppskrift da jeg strikket mitt første plagg. Ble noen telefoner til mamma og bestemor.. men det er veldig greit å google når du står fast, finnes mange videoer der det vises hvordan du skal gjøre det:)

Lykke til med ny hobby, strikking er koselig:)

• Liker 1
Skrevet

Hvilket nøste kjøpte du? :) Strikking er definitivt en av mine favoritthobbyer, og jeg tror det er lett å bli hekta ;) Lykke til!

Det var visst Drops likevel :fnise:

Legger ved bilde

post-62711-0-26295200-1358422076_thumb.j

Skrevet

Takk, ts!

Du har fått meg til å ville strikke igjen. Har allerede bestilt garn og er klar for å strikke en genser!

Noe som passer godt, siden jeg klarte å krympe (den alt for dyre) favorittgenseren min (som snek seg inn i maskina ved en feil) i går...

Skrevet

Er det noen som vil anbefale en god strikke-bok for nybegynnere?

Anonym poster: f3628c701956f87993313aa4e594562e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...