AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #1 Skrevet 15. januar 2013 Jeg og kjæresten min bodde i hver sin by da vi traff hverandre. Avstandsforhold fungerte ikke, så vi bestemte oss etter et lite år at vi burde flytte sammen. Jeg var nettopp ferdig på VGS, mens han hadde kjøpt seg leilighet og har fast jobb. Det ble derfor slik at jeg måtte flytte til han. Har nå begynt å studere heltid i denne byen. Hva synes dere at jeg skal betale i mnd for å bo her? (Har ikke mulighet for å jobbe ved siden av studiene, så den eneste inntekten jeg har i mnd er 6900 som er studielån) Anonym poster: bc4f84bfed2ce890ca65b9fece27b90a
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #2 Skrevet 15. januar 2013 Vår løsning har vært å dele på alle faste utgifter og renteutgiftene på boliglånet etter at skattelette (28%) er trukket fra. Vi har da delt prosentmessig etter lønn. Evt at du betaler ifh til halvparten av gjengs leiepris i området. Anonym poster: 4e7e1c9cf978ac9fb650985a331d458c
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #3 Skrevet 16. januar 2013 Jeg og kjæresten min bodde i hver sin by da vi traff hverandre. Avstandsforhold fungerte ikke, så vi bestemte oss etter et lite år at vi burde flytte sammen. Jeg var nettopp ferdig på VGS, mens han hadde kjøpt seg leilighet og har fast jobb. Det ble derfor slik at jeg måtte flytte til han. Har nå begynt å studere heltid i denne byen. Hva synes dere at jeg skal betale i mnd for å bo her? (Har ikke mulighet for å jobbe ved siden av studiene, så den eneste inntekten jeg har i mnd er 6900 som er studielån) Anonym poster: bc4f84bfed2ce890ca65b9fece27b90a Skulle du bodd for deg selv og leid noe, så hadde ikke inntekten din holdt. Jeg tenker da at du skal betale husleie,tlf,nett, strøm, forsikring, transport,lege ,tannlege,jul, bursdager.....Du klarer ikke det på 6900 Du bør dele på husleien,strøm, nett,innboforsikring,mat Anonym poster: d4cd8a34dca26772391868f556df1d10
AloeVera Skrevet 16. januar 2013 #4 Skrevet 16. januar 2013 Skulle du bodd for deg selv og leid noe, så hadde ikke inntekten din holdt. Jeg tenker da at du skal betale husleie,tlf,nett, strøm, forsikring, transport,lege ,tannlege,jul, bursdager.....Du klarer ikke det på 6900 Du bør dele på husleien,strøm, nett,innboforsikring,mat Anonym poster: d4cd8a34dca26772391868f556df1d10 Jo, det hadde holdt. Jeg får akkurat det samme i stipend pluss 2000 ekstra i måneden av andre inntekter. Husleien jeg har er 5500 kr i mnd, og likevel får jeg råd til strøm, mobil, canal digital, internett, mat og klær. Jeg ville sjekket på finn.no hva leieprisene ligger på i det området med samme kvalitet på leilighet. Etterhvert ville jeg har skrevet en samboerkontrakt med han, slik at du også får ta del i leiligheten siden du er med på å betale ned på lånet.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #5 Skrevet 16. januar 2013 Ja, men greien er den at jeg hadde aldri flyttet hit hvis ikke det var for han? Jeg hadde bodd hjemme til jeg var ferdig å studere. Vi deler på mat, tv, strøm, forsikring, internett. Men jeg synes ikke at jeg skal betale leie til han for å bo her. Hadde han leid hadde det vært én ting, men han betaler jo faktisk ned på sitt eget lån. Anonym poster: bc4f84bfed2ce890ca65b9fece27b90a
Gjest gurimalla Skrevet 16. januar 2013 #6 Skrevet 16. januar 2013 Det er flere ting som jeg ville tatt med i vurderingen, den ene er hva er vanlige utleiepris i området, den andre er hva er samboeren din sine boligutgifter pr mnd.
L'amie Skrevet 16. januar 2013 #7 Skrevet 16. januar 2013 Avdragene blir en slags sparing for kjæresten din, og derfor blir det galt om du skulle betale på det. Andre utgifter som renter, strøm, kommunale avgifter osv. bør dere dele likt. Slik ville iallefall jeg gjort det. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #8 Skrevet 16. januar 2013 Jeg ville ikke betalt ned på lånet hans. Men, jeg ville betalt halvparten av det som blir ekstra av at du bor der. Strøm, mat og slikt. Anonym poster: 5f7d5d947afca0c9b7e071684343f004 1
AloeVera Skrevet 16. januar 2013 #9 Skrevet 16. januar 2013 Avdragene blir en slags sparing for kjæresten din, og derfor blir det galt om du skulle betale på det. Andre utgifter som renter, strøm, kommunale avgifter osv. bør dere dele likt. Slik ville iallefall jeg gjort det. Ja, men slik er det jo for alle som leier! De bør heller tenke på samboerkontrakt om dette ser ut til å vedvare 3
Gjest celebi Skrevet 17. januar 2013 #10 Skrevet 17. januar 2013 Kjære TS Du bør ikke betale husleie til kjæresten din. Kjæresten din er i full jobb og eier leiligheten dere bor i. Han tjener penger og betaler renter og avdrag på lånet sitt (går jeg ut fra). Begge deler bygger formue. Han blir rikere for hver måned som går. Du studerer og lever på studielån. For hver måned som går blir ditt lån større, og formuen din mindre. Blir det rettferdig at pengene du låner går til å bygge hans formue? (Nei!) Ville han bodd i leiligheten hvis han var alene? Hvis ja, har han åpenbart råd til å betjene lånet sitt selv. Bor han over evne? Har han kjøpt en leiligheten/tatt opp et lån han egentlig ikke har råd til? Hvis ja, kunne du tatt til takke med en dårligere leilighet? Du skal ikke lide av at han har velger å bo i en for dyr bolig. Om det blir noen protester, kan du spørre kjæresten din om han vil ha deg som samboer eller leieboer. Betal din egen mat og halvparten av strøm og internett. Dersom han tjener veldig godt synes jeg ærlig talt han bør betale alt for dere så lenge du bare lever på studelån, men det er naturligvis noe dere må bli enige om og ikke noe du kan kreve. Han kan uansett ikke kreve husleie av deg for en bolig han selv har valgt å kjøpe uten deg. Ikke la deg utnytte! 8
Gjest celebi Skrevet 17. januar 2013 #11 Skrevet 17. januar 2013 Ser at mange her mener at hun bør betale litt av rentene på boliglånet. Det er jeg fullstendig uenig i. Rentene er på lånet til samboeren, og er derfor samboerens ansvar. Renten stiger ikke av at de er to som bor der. 2
Gjest KrissyHart Skrevet 17. januar 2013 #12 Skrevet 17. januar 2013 (endret) enig med celebi. skal du betale på lånet hans bør du også få ta del i den verdiøkningen dette gir , men jeg synes da at du skal betale for din del av forbruk. Evt kan du si dere betaler utifra prosentmessig inntekt.. dette er ikke et likeverdig økonomisk forhold. regner med han ville ha deg som samboer han også? da burde han ta hensyn til det at du faktisk har flyttet fordi dere BEGGE ville det og at du da faktisk har gått "ned" i midler pga dette, dere har begge inngått et kompromiss. Han "tjener" faktisk på at strøm, tv, nett mat deles på 2 stk. så økonomisk er det kun han som tjener på å ha deg boende der da du bodde hjemme hos foreldrene dine da dere ble samboere og betalte ingenting. Når du begynner å jobbe bør dere fikse kontrakt som gjør at du får den verdien du investerer i hans eiendom om dere vil dele på lånet. innbakt fellesgjeld i husleie er også noe du skal ta med i beregning. Endret 17. januar 2013 av KrissyHart
Gjest Naria Skrevet 17. januar 2013 #13 Skrevet 17. januar 2013 Jeg synes ikke man kan forvente å bo gratis. Hvis det er greit for samboeren din, så er det selvsagt helt i orden, men personlig hadde jeg ikke klart å leve på en annen på den måten. Jeg og eksen bodde sammen i hans leilighet. Jeg betalte selvsagt halve strømmen, internett, mat og andre fellesutgifter. I tillegg til dette betalte jeg 4000 kroner i husleie. 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #14 Skrevet 17. januar 2013 Jeg og kjæresten min bodde i hver sin by da vi traff hverandre. Avstandsforhold fungerte ikke, så vi bestemte oss etter et lite år at vi burde flytte sammen. Jeg var nettopp ferdig på VGS, mens han hadde kjøpt seg leilighet og har fast jobb. Det ble derfor slik at jeg måtte flytte til han. Har nå begynt å studere heltid i denne byen. Hva synes dere at jeg skal betale i mnd for å bo her? (Har ikke mulighet for å jobbe ved siden av studiene, så den eneste inntekten jeg har i mnd er 6900 som er studielån) Anonym poster: bc4f84bfed2ce890ca65b9fece27b90a Er i samme situasjon, men er den hun føler for å betale for å bo, men så lenge jeg får nok sex og kos er jeg fornøyd, det kan ikke måles i penger ;-) Anonym poster: 3c75bb5e5e7976328fe4b4fad0ad19a3 1
Gjest Stronger Skrevet 17. januar 2013 #15 Skrevet 17. januar 2013 Avdragene blir en slags sparing for kjæresten din, og derfor blir det galt om du skulle betale på det. Andre utgifter som renter, strøm, kommunale avgifter osv. bør dere dele likt. Slik ville iallefall jeg gjort det. Jeg ville ikke betalt ned på lånet hans. Men, jeg ville betalt halvparten av det som blir ekstra av at du bor der. Strøm, mat og slikt. Anonym poster: 5f7d5d947afca0c9b7e071684343f004 Kjære TS Du bør ikke betale husleie til kjæresten din. Kjæresten din er i full jobb og eier leiligheten dere bor i. Han tjener penger og betaler renter og avdrag på lånet sitt (går jeg ut fra). Begge deler bygger formue. Han blir rikere for hver måned som går. Du studerer og lever på studielån. For hver måned som går blir ditt lån større, og formuen din mindre. Blir det rettferdig at pengene du låner går til å bygge hans formue? (Nei!) Ville han bodd i leiligheten hvis han var alene? Hvis ja, har han åpenbart råd til å betjene lånet sitt selv. Bor han over evne? Har han kjøpt en leiligheten/tatt opp et lån han egentlig ikke har råd til? Hvis ja, kunne du tatt til takke med en dårligere leilighet? Du skal ikke lide av at han har velger å bo i en for dyr bolig. Om det blir noen protester, kan du spørre kjæresten din om han vil ha deg som samboer eller leieboer. Betal din egen mat og halvparten av strøm og internett. Dersom han tjener veldig godt synes jeg ærlig talt han bør betale alt for dere så lenge du bare lever på studelån, men det er naturligvis noe dere må bli enige om og ikke noe du kan kreve. Han kan uansett ikke kreve husleie av deg for en bolig han selv har valgt å kjøpe uten deg. Ikke la deg utnytte! Signerer alle disse tre innleggene. Tenk deg at dere bor sammen i hans leilighet i ett år, for så å kjøpe ny sammen, og si at du betaler 4.000 kr i husleige til han i mnd. Etter ett år vil du ha gått 52.000 i minus, mens han vil ha gått 52.000 kr i pluss + han får alle pengene han har investert i leiligheten (pluss evt. overskudd) igjen. Å eie en leilighet er på en måte å spare penger, fordi man får penger tilbake når man selger, man kan til og med få mer enn man ga for den i utgangspunktet. Å leie derimot, er penger som flyr ut vinduet og man ser dem aldri igjen. Jeg ville forklart det på den måten, og spurt han om det var aktuelt å dele utgifter til strøm, internett, tv, kommunale avgifter og mat. 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #16 Skrevet 17. januar 2013 Å leie derimot, er penger som flyr ut vinduet og man ser dem aldri igjen. Jeg ville forklart det på den måten Hei. Jeg leier leilighet, og er helt enig med deg. Jeg skjønner ikke hvorfor han skal sko seg på mine penger. Jeg ringte ham akkurat og sa dette: Jeg har slettet autogiroen fra nettbanken for betaling av leie, for det er penger ut av vinduet. Jeg tilbød meg istedet at han kan være med å dele på mine matutgifter. Han kastet meg ut :-( Anonym poster: b084272f67c8bfc4b48f3fd858e4b7e3 3
Gjest Stronger Skrevet 17. januar 2013 #17 Skrevet 17. januar 2013 Hei. Jeg leier leilighet, og er helt enig med deg. Jeg skjønner ikke hvorfor han skal sko seg på mine penger. Jeg ringte ham akkurat og sa dette: Jeg har slettet autogiroen fra nettbanken for betaling av leie, for det er penger ut av vinduet. Jeg tilbød meg istedet at han kan være med å dele på mine matutgifter. Han kastet meg ut :-( Anonym poster: b084272f67c8bfc4b48f3fd858e4b7e3 "Penger ut av vinduet" er bare et bilde på at i motsetning til en kjøpt leilighet, så ser man aldri noe igjen til det man betaler i leie. 4 tusen i leige forsvinner i leige, mens 4 tusen i boliglån får man tilbake når man selger boligen, det er ikke noe vits å spille dum.
missdior Skrevet 17. januar 2013 #18 Skrevet 17. januar 2013 min samboer sa til meg at jeg ikke skulle betale noe (samme situasjon som TS her, han eier leiligheten). jeg syns ikke det var rett i det hele tatt! så jeg betaler 2000 i mnd, som vi setter inn på utgiftskontoen, og han setter inn 2000 mindre. i tillegg bidrar jeg med mathandel. vi er jo to stk som bor her, og jeg syns det er rett og rimelig å betale for seg! vi er kanskje mer stabile i forholdet enn det TS og kjæresten er, for jeg ser ikke på det å betale ned hans lån som noe negativt. da har han jo mindre i lån om noen år, og vi har bedre råd til å kjøpe oss hus!
Gjest celebi Skrevet 17. januar 2013 #19 Skrevet 17. januar 2013 min samboer sa til meg at jeg ikke skulle betale noe (samme situasjon som TS her, han eier leiligheten). jeg syns ikke det var rett i det hele tatt! så jeg betaler 2000 i mnd, som vi setter inn på utgiftskontoen, og han setter inn 2000 mindre. i tillegg bidrar jeg med mathandel. vi er jo to stk som bor her, og jeg syns det er rett og rimelig å betale for seg! vi er kanskje mer stabile i forholdet enn det TS og kjæresten er, for jeg ser ikke på det å betale ned hans lån som noe negativt. da har han jo mindre i lån om noen år, og vi har bedre råd til å kjøpe oss hus! Det du beskriver kalles å gå i samboerfellen. Mannen står som eier av boligen, begge betaler ned på lånet, kvinnen betaler typisk mest av dagligvarer, mens mannens penger investeres i bolig. Den dagen det blir slutt sitter han igjen som eier av en bolig hun har betalt store deler av, mens hun står på bar bakke. Han har bolig, mens hun har verken penger eller noe hjem. Klassisk eksempel, dessverre. Det beste for par er å eie (eller leie) sammen. Eier bare den ene, er det ikke riktig at den andre skal betale husleie. Det fører til en økende skjevfordeling av formue og er ren utnytting av leieboeren. Når den ene allerede eier, er beste løsning at den nye samboeren også får være med på lånet, og kjøper seg gradvis inn i boligen fremfor å betale husleie. Ved et brudd må den ene parten kjøpe ut den andre av boligen, og ingen taper penger. Hadde jeg blitt stilt ovenfor dilemmaet "Betalt husleie til meg eller flytt ut" hadde jeg flyttet ut på dagen. Ville han ikke hatt meg der uten å få betalt for det, kunne det vært det samme. Lånet og utgiftene knyttet til lån er den samme summen uansett hvor mange som bor i boligen, og det visste mannen som tok opp lån og kjøpte bolig alene. Det er ikke riktig å "betale for seg" når det bare går til å bygge hans formue. Det er dessverre svært mange godtroende kvinner som lar seg utnytte gjennom å betale husleie til samboeren, og det er trist å se. 7
missdior Skrevet 17. januar 2013 #20 Skrevet 17. januar 2013 Det du beskriver kalles å gå i samboerfellen. Mannen står som eier av boligen, begge betaler ned på lånet, kvinnen betaler typisk mest av dagligvarer, mens mannens penger investeres i bolig. Den dagen det blir slutt sitter han igjen som eier av en bolig hun har betalt store deler av, mens hun står på bar bakke. Han har bolig, mens hun har verken penger eller noe hjem. Klassisk eksempel, dessverre. Det beste for par er å eie (eller leie) sammen. Eier bare den ene, er det ikke riktig at den andre skal betale husleie. Det fører til en økende skjevfordeling av formue og er ren utnytting av leieboeren. Når den ene allerede eier, er beste løsning at den nye samboeren også får være med på lånet, og kjøper seg gradvis inn i boligen fremfor å betale husleie. Ved et brudd må den ene parten kjøpe ut den andre av boligen, og ingen taper penger. Hadde jeg blitt stilt ovenfor dilemmaet "Betalt husleie til meg eller flytt ut" hadde jeg flyttet ut på dagen. Ville han ikke hatt meg der uten å få betalt for det, kunne det vært det samme. Lånet og utgiftene knyttet til lån er den samme summen uansett hvor mange som bor i boligen, og det visste mannen som tok opp lån og kjøpte bolig alene. Det er ikke riktig å "betale for seg" når det bare går til å bygge hans formue. Det er dessverre svært mange godtroende kvinner som lar seg utnytte gjennom å betale husleie til samboeren, og det er trist å se. Det du beskriver kalles å gå i samboerfellen. Mannen står som eier av boligen, begge betaler ned på lånet, kvinnen betaler typisk mest av dagligvarer, mens mannens penger investeres i bolig. Den dagen det blir slutt sitter han igjen som eier av en bolig hun har betalt store deler av, mens hun står på bar bakke. Han har bolig, mens hun har verken penger eller noe hjem. Klassisk eksempel, dessverre. Det beste for par er å eie (eller leie) sammen. Eier bare den ene, er det ikke riktig at den andre skal betale husleie. Det fører til en økende skjevfordeling av formue og er ren utnytting av leieboeren. Når den ene allerede eier, er beste løsning at den nye samboeren også får være med på lånet, og kjøper seg gradvis inn i boligen fremfor å betale husleie. Ved et brudd må den ene parten kjøpe ut den andre av boligen, og ingen taper penger. Hadde jeg blitt stilt ovenfor dilemmaet "Betalt husleie til meg eller flytt ut" hadde jeg flyttet ut på dagen. Ville han ikke hatt meg der uten å få betalt for det, kunne det vært det samme. Lånet og utgiftene knyttet til lån er den samme summen uansett hvor mange som bor i boligen, og det visste mannen som tok opp lån og kjøpte bolig alene. Det er ikke riktig å "betale for seg" når det bare går til å bygge hans formue. Det er dessverre svært mange godtroende kvinner som lar seg utnytte gjennom å betale husleie til samboeren, og det er trist å se. leste ikke du det jeg skrev om at jeg frivillig betaler husleie der? han har sagt nei hele tiden, men jeg føler at det er JEG som utnytter HAN hvis jeg ikke betaler. jeg betaler gladelig 3-4000 i måneden i både husleie og dagligvarer, det er fortsatt mindre enn det jeg måtte ha betalt for en hybel her i omrdådet. og hva så om det blir slutt og jeg har betalt ned en del tusen på huslånet hans? det er jo akkurat det samme som om jeg skulle ha kastet pengene ut av vinduet på å leid en leilighet 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå