Gjest aam1972 Skrevet 15. januar 2013 #1 Skrevet 15. januar 2013 Hei Jeg har begynt å løpe på tredemølle og har som målsetning å løpe 5 k. Så her snakker vi nybegynner :-) Spørsmålet mitt angår helling. På grunn av betennelse i benet så har jeg blitt anbefalt og løpe med 5% helling. Regner med at dette gjør mine løpeøkter en del tyngre. Hvor mye effekt har helling? Er det slik at jeg burde klare samme progresjon i treningen min mot de 5 k som planen min angir, eller kan jeg rengne med å bruke litt lenger til på å klare målet mitt. Jeg synes dette er veldig tungt ser dere, og lurer på om jeg til en viss grad kan "skylde på" hellingen.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #2 Skrevet 15. januar 2013 5% er mye! Da går det bokstavelig talt oppover. Spørsmålet ditt forstod jeg ikke, men alle forstår at det er mye vanskeligere å løpe 5 km i oppoverbakke. Jeg har som regel på 1%, og skrur ned til 0,5 når jeg begynner å bli sliten for å holde ut en stund til. Du trener mye mer effektivt med 5%. Anonym poster: 3fcc5bc9f45cd551845efaea94fc44a4
Gjest aam1972 Skrevet 15. januar 2013 #3 Skrevet 15. januar 2013 Hei igjen - ser at det var litt knotete formulert ovenfor :-) Jeg lurer på om det er realistisk å følge en standard 0-5 k plan med 5% helling eller om jeg bør gi meg selv litt mer tid.
skruf Skrevet 15. januar 2013 #4 Skrevet 15. januar 2013 5 høres mye ut!! Jeg har løpt regelmessig på mølle ei stund, og jeg begynner på 1, øker så til to, og presser på de siste inervallene 4. Og 4 er tungt! Hvis du stiller mølla inn på programmet hillrun (hvis den har det), så regulerer hellingen seg av seg selv, veldig fin variant for knær og rygg.
Gjest *Maja* Skrevet 15. januar 2013 #5 Skrevet 15. januar 2013 Ja! Det vil ta lengre tid. Men vær forsiktig. For mye helling er ikke bra for akillesene.
Gjest barista Skrevet 15. januar 2013 #6 Skrevet 15. januar 2013 Ja, det vil ta noe lengre tid. Helling er veldig bra, men vær forsiktig. Det verste jeg ser at de på treningsstudioet som løper med ingen helling, det er ikke bra overhode! Jeg har fått beskjed, både fra fysio og PT, og kjøre på minimum 1,5 % helling, men opptil 3%. Når jeg går på mølla 6km/t, kjører jeg ofte helling på 3 - 8 %, men da går jeg. Meget bra trening. Så du vil absolutt bruke lengre tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå