Gå til innhold

egenmld


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Folketrygdloven sier:

§ 8-27. Tap av retten til å nytte egenmelding

En arbeidsgiver kan bestemme at en arbeidstaker skal tape retten til å få sykepenger på grunnlag av egenmelding

a) dersom arbeidstakeren i løpet av 12 måneder har hatt minst fire fravær uten å legge fram legeerklæring,

Så 4 er riktig.

Dersom du er ansatt i en bedrift med IA-avtale, kan dette være annerledes - meget annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

4vstykker? da må det i det minste ha økt på noen måte for sist gang jeg sjekket så var det 3 stk....hm nå ble jeg litt i tvil.hvilken lov erdt dere leser i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis denne lovregelen fortsatt gjelder så er det 4ganger man kan bruke 3dagersegenmeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du er ansatt i en bedrift med IA-avtale, kan dette være annerledes - meget annerledes.

Ja, den er HELT annerledes, på flere måter!!

Men den "vanlige" er 3 dager 4 ganger = 12 dager.

Og NB: dette er ikke i et kalenderår, men i løpet av 12 mnd! Og dersom du går i 100% stilling!

Går du t.d. i 50% er sum dager 6.

Det vil si at du kan bruke 3 dager 2 ganger, eller t.d. 2 dager 2 ganger og 1 dag 2 ganger.

Og jeg kan hilse og si at det er litt av en jobb å holde telling med alt dette. Noen går i 50%, noen i 75% og noen i 100%... :-? Noen "utnytter" mulighetene max, og noen bruker det nesten ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er viktig.. På et rullerende år!

Altså..

Bruker du skjema nr. 1 i mars og resten brukes opp før neste mars, får du ikke bruke egenmeldingsskjema før det har gått ett år siden det første... Kjipt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det som også er surt er at dersom du er syk fredag og mandag, må du faktisk bruke 2 egenmeldinger på en sykdomsperiode.... :-?

Det der med redusert tilgang på sykefraværsdager ved redusert stilling har ikke jeg hørt om...hvor har du det fra Ugla????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også er surt er at dersom du er syk fredag og mandag, må du faktisk bruke 2 egenmeldinger på en sykdomsperiode.... :-?

Det der med redusert tilgang på sykefraværsdager ved redusert stilling har ikke jeg hørt om...hvor har du det fra Ugla????

I de firmaene jeg har jobbet i så er egenmeldingsdagene kalenderdager. Du kan ha tre dager sammenhengede. Hvis du er syk fredag og mandag så må du altså ha sykemelding på mandag. Fredag, lørdag og søndag er egenmeldingsdagene dine.

Deltid har vært ordnet på samme måte:

Hvis du f.eks. jobber hele dagen mandag - onsdag - fredag og du blir syk på mandag så løper egenmeldingsdagene mandag, tirsdag og onsdag. Du må ha sykemelding fra torsdag hvis du er fortsatt syk.

Hvis du jobber hver dag, men halve dagen, så gjelder det på samme måte. Altså egenmeldingen løper mandag, tirsdag og onsdag.

Tror de samme reglene gjelder i ganske mange bedrifter. Hvis du er i tvil om hva som gjelder i din bedrift så ta kontakt med lederen din eller personalavdelingen. Denne type informasjon står også ofte nevnt i personalhåndbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også er surt er at dersom du er syk fredag og mandag' date=' må du faktisk bruke 2 egenmeldinger på en sykdomsperiode.... :-? [/quote']

Det stemmer ikke. Det må gå 16 dager mellom to egenmeldinger. Er man borte fredag og mandag, er dette 4 kalenderdager og man må ha sykemelding fra legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er gjest du har sitert over 14062003.

Jeg var syk fred og mand for noen år tilbake...og fikk beskjed om å levere 2 egenmeldinger (kommunen)....om det var rett er jo en annen sak....har du evt. "lovtekst" å vise til...??

I min kommune er det forsåvidt ikke en problemstilling lenger...vi har 12 (eller var d 14? )....egenmeldingsdager i løpet av et år, er vi syke teller vi enkeltdager... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe som er viktig.. På et rullerende år!

Altså..

Var jo det jeg forsøkte å si... :oops:

At:"...dette er ikke i et kalenderår, men i løpet av 12 mnd!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med redusert tilgang på sykefraværsdager ved redusert stilling har ikke jeg hørt om...hvor har du det fra Ugla????

Hmm... fra personalsjefen vår... :oops: (vet det: dårlig svar!!). Jeg (som avd.leder) har fått beskjed om å "følge med".

Det blir jo egentlig sånn som Litago sier: Fridagene skal telles med.

Og dersom du jobber halve dager, så blir jo 12 halve dager tilsammen 6 heledager (altså 50%).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo det jeg forsøkte å si... :oops:

At:"...dette er ikke i et kalenderår, men i løpet av 12 mnd!"

:ler:

Jeg hoppet over å lese innlegget ditt, fordi jeg så masse tall og noe som lignet på et regnestykke! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:ler:

Jeg hoppet over å lese innlegget ditt,

:roll:

Ja da er det stor vits å forsøke å forklare... :oops:

Nei da, glem det... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hmm... fra personalsjefen vår... :oops: (vet det: dårlig svar!!). Jeg (som avd.leder) har fått beskjed om å "følge med".

Det blir jo egentlig sånn som Litago sier: Fridagene skal telles med.

Og dersom du jobber halve dager, så blir jo 12 halve dager tilsammen 6 heledager (altså 50%).

Jeg er gjest som stillte deg spørsmålet...

Ok....en litt annen problemstilling da...jeg gikk 50 % stilling med hele dager (7,5 timer) over 3 år.

Hvis jeg for eksempel var så "uheldig" at jeg hadde 2 sykeperioder i som begge varte over 3 arbeidsdager....ville jeg da ha "brukt opp" egenmeldingene...???......høres urimelig ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

......høres urimelig ut....

Mener du det?

Dette er jo en "rett" man på en måte "opparbeider" seg, og som da står i samsvar til stillings str. (sånn som ferie gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du det?

Dette er jo en "rett" man på en måte "opparbeider" seg, og som da står i samsvar til stillings str. (sånn som ferie gjør).

Næh, det gjør man da ikke! Skal vi se hva AML sier... Nei, det er ikke AML dette står i, men folketrygdloven, ja... Men det står ingenting der om at mindre stillinger gir mindre egenmeldinger. Se selv: http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html#8-23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...