Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) Har prøvd en stund å bli gravid nå, men til ingen lykke.. Har sykluser på bare 21 dager :o

Vil det si at det er vanskeligere for meg å bli gravid? At slimhimmen ikke får bygd seg opp nok til at egge kan feste seg?

Noen som har blitt gravide med 21 dagers syklus?

Eller noen som vet noe? All informasjon hjelper!

Anonym poster: 5fa3a03bd9bd13d55662fecf397d7adc

Videoannonse
Annonse
Gjest Modig mor
Skrevet

De første gangene jeg ble gravid, hadde jeg syklus på 23-24 dager, og det holdt helt fint. Men lengden på syklusen forteller deg ikke så mye hvis du ikke vet når du har eggløsning. Det er perioden fra eggløsning til mens (den såkalte lutealfasen) som er viktig i denne sammenhengen. Hvis du, med din 21-dagerssyklus, har eggløsning på dag 14, vil ikke et eventuelt befruktet egg rekke å feste seg, du får mensen før kroppen "skjønner" at den er gravid. Men har du eggløsning på dag 10 eller 11, går det helt fint.

Nå vet jeg ikke hva "en stund" betyr i ditt tilfelle, men har dere prøvd et år, er det på tide å ta en prat med legen. Er det "bare" (tiden føles lang når man gjerne skulle blitt gravid for lenge siden) noen måneder, anbefaler jeg deg å skaffe deg et termometer og begynne å tempe. Et kjapt nettsøk forklarer hvordan du gjør det. Fordelen er at du får stålkontroll på din egen syklus. Enkelte synes temping er styrete, men for meg er det bare noe jeg alltid gjør, enten jeg ønsker å bli gravid eller ikke, det koster meg ingenting og gjør at jeg alltid vet hvor i syklusen jeg er. Dermed trenger jeg heller aldri å ta negative graviditetstester - når temperaturen er høy og mensen ikke kommer, vet jeg at jeg er gravid.

Skrevet

Kan være lurt å sjekke hvor lang lutealfase du har, altså den fasen etter EL. Den bør være 10 dager eller mer for å kunne klare å holde på en graviditet. Dette kan gjøres med EL tester og temping. Hvis du har for lav progesteron i lutealfasen (og kort lutealfase) er det mulig å få progesteron tilskudd.

Om du har prøvd over 1 år hadde det kanskje vært lurt med hormonverdier for å sjekke FSH, progesteron osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...