AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #1 Skrevet 14. januar 2013 Jeg spiser ikke nok variert kost. Og nå begyner det å sette spor. Nå har jeg fått påvist mangel på vitamin D, veldig mye også og jern. Jeg trodde selv jeg spise ganske OK, men nei Noen som er gode på kosthold her? Jeg drikker mye vann og del te. Ikke kaffe. Litt lett brus av og til i løpet av en uke. Drikker ikke så mye annet, drakk mere juice og sånt før. Også spiser jeg for det meste knekkebrød med makrell i tomt, ost, skinke eller peanuttsmør. Spiser også en boks cottage cheese i uka ca. Eller spiser jeg i hverdagen litt gulrot, kålrot og hasselnøtter eller mandler. Til middag spiser jeg ofte laks med fullkornsris eller kikerter. Taco i helgene. Pizza på fredag og i løpet av uka kan det være, utenom laks, fullkorns ris/ pasta med kjøttdeig, kylling eller svinekjøttdeig. Hva gjør jeg feil? Vet jeg mangler ting, jeg prøver å spise brokkoli og erter, men jeg er alene så det er så mye som blir kastet. Noen som har noen tips? Føler at jeg MÅ gjøre noe med dette nå, føler meg slapp og trøtt. Burde jeg ta andre vitaminer i tilegg? Jeg forresten ikke overvektig. 171 høy og veier 60 kg. Setter veldig pris på noen tips Anonym poster: beb629ee2548e5dce67d701a46a817d3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #2 Skrevet 14. januar 2013 Hvem har påvist manglene, lege eller alternative humbugfolk? Anonym poster: 2a4ed4ece83ab23108c16a104e455511
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #3 Skrevet 14. januar 2013 Hvem har påvist manglene, lege eller alternative humbugfolk? Anonym poster: 2a4ed4ece83ab23108c16a104e455511 Lege, gjennom blodprøver. Anonym poster: beb629ee2548e5dce67d701a46a817d3
Zakuro Skrevet 14. januar 2013 #4 Skrevet 14. januar 2013 Ut fra hva du skriver her så er det lite frukt og grønt. Hva med å starte med den berømte 5-om-dagen-regelen?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #5 Skrevet 14. januar 2013 Mer blodig mat eller jerntilskudd og mer sol eller d-vit. tilskudd. Det er vanlig å ha mangel på disse to som menstruerende kvinne i vinterhalvåret. Anonym poster: 31fa005f1078afdaf8dd99e35f65639a
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #6 Skrevet 14. januar 2013 Ut fra hva du skriver her så er det lite frukt og grønt. Hva med å starte med den berømte 5-om-dagen-regelen? Ja, det har du nok rett i. Har prøvd meg på det før, men fikk det ikke til, så jeg kuttet ned til 3 ulike frukt og grønt om dagen, men selv det ble vanskelig, nå tenker jeg aldri over det. Spiser så og si aldri frukt. Men spiser masse rå gulrøtter og av og til rå kålrot også liker jeg brokkoli og erter men spiser det ikke så ofte. Det er så lett med gulrøtter og kålrot for det kan man skrelle og ha med i veska. Men ja tips til hvordan man kan klare 5 om dagen? Spiser forresten fiber balance knekkebrødet til Wasa. Anonym poster: beb629ee2548e5dce67d701a46a817d3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #7 Skrevet 14. januar 2013 For å få i deg mer grønnsaker kan du prøve å juice dem. Veldig fort gjort, men da må man investere i enda en kjøkkenmaskin. Anonym poster: 31fa005f1078afdaf8dd99e35f65639a
Gjest *Maja* Skrevet 14. januar 2013 #8 Skrevet 14. januar 2013 Spis mer laks, egg og drikk melk for D Vitaminene i tillegg til å ta tilskudd i tablettform. De beste kildene til jern er rødt kjøtt og innmat. Biff, karbonadedeig, og leverpostei er derfor noe av det beste du kan spise hvis du har mangel på jern. Grønne grønnsaker inneholder også en del jern, og brød og kornvarer er faktisk en av våre største kilder til jern.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #9 Skrevet 14. januar 2013 Mer blodig mat eller jerntilskudd og mer sol eller d-vit. tilskudd. Det er vanlig å ha mangel på disse to som menstruerende kvinne i vinterhalvåret. Anonym poster: 31fa005f1078afdaf8dd99e35f65639a Blodig mat? Har du noen eksempler? Eneste jeg kan komme på er roastbiff. Funker det? Har begynt med jerntilskudd nå Og har fått resept på d-vitamin, men de har den ikke noe steder, så jeg må til lege å få ny resept på en annen type. Sol... ja takk Jeg er menstruerende kvinne og det er jo vinterhalvåret så det er jo godt å høre at det er normalt med disse manglene. Anonym poster: beb629ee2548e5dce67d701a46a817d3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #10 Skrevet 14. januar 2013 Jeg kjenner en som har for mye jern, og ting han absolutt skal holde seg unna er leverpostei og brokkoli. Så det er bra om du får i deg mer av dette. Paprika har masse c-vitamin, som hjelper på jernopptaket. Husk at kalsium i melk også hindrer jernopptaket, så selv om noe melk er tilsatt ekstra vitamin D så bør du ikke bruke det som hovedkilde. Anonym poster: 311fecd4a5b7d9b18f3adb43b085e429
Zakuro Skrevet 14. januar 2013 #11 Skrevet 14. januar 2013 Ja, det har du nok rett i. Har prøvd meg på det før, men fikk det ikke til, så jeg kuttet ned til 3 ulike frukt og grønt om dagen, men selv det ble vanskelig, nå tenker jeg aldri over det. Spiser så og si aldri frukt. Men spiser masse rå gulrøtter og av og til rå kålrot også liker jeg brokkoli og erter men spiser det ikke så ofte. Det er så lett med gulrøtter og kålrot for det kan man skrelle og ha med i veska. Men ja tips til hvordan man kan klare 5 om dagen? Spiser forresten fiber balance knekkebrødet til Wasa. Anonym poster: beb629ee2548e5dce67d701a46a817d3 No problem! *brette opp erma* -Frukt salat til kvelds med vaniljekesam -En frukt eller grønnsak til frokost, lunsj og kvelds -Wok med tilbehør -Brokkoli/blomkål/grønnsaksssupper/lapskaus -Pynt brødskiva/knekkebrødet ditt med agurk, tomat, paprika, salatblader, rødbeter, sylteagurk -Ha salat eller grønnsaker til middagen -Bakte tomater! Bruker jeg til nesten alt av middag:P -Fruktbiter i yoghurt -Smoodies -Chilli(som i matretten, ha i linser, kikerter, løk, mais, you name it) -Grønnsaksris(du nevner jo ris, så hvorfor ikke blande inn grønnsakeri risen? Erter, eller finkuttede grønnsaker) -Dypp gulrot og agurk i taziki dipp -Snack på cherrytomater, sukkererter og babygulrøtter/knaskerøtter -Råkost -Pannekaker med friske bær i stedet for syltetøy/sukker og bacon! -Grønnsaksform(http://vegetarmat.or...m-med-urtesaus/) Og alt av frukt og grønt er jo enkelt å ta med i veska:) Bruk fantasien! Hva angår jerntilskudd; det kan være røft på magen, så ikke ta tilskudd om du kan unngå det er mitt råd. Slet med jernmangel før, men grønne grønnsaker, biff, leverpostei og et glass appelsinjuice tok knekken på det:)
HerbGirl Skrevet 14. januar 2013 #12 Skrevet 14. januar 2013 Lurt å ta D-vitamin tilskudd om vinteren ja. Får ikke noe gjennom solen da, den er for svak her. Trenger ikke resept på d-vitamin. Kan for eksempel kjøpe herfra: http://veg-veg.no/butikk/tilskudd/vitashine_vegan_d_vitamin_spray Eller så har de sikkert på apotek eller helsekostbutikker.
Gjest Kaxxy Skrevet 14. januar 2013 #13 Skrevet 14. januar 2013 Pga landet vi bor i er det et utrolig vanlig å ha mangel på vitamin D her. Ikke noe å bry seg om. Jernmangel er heller ikke noe stress, gode kosttilskudd på markedet. Jeg har jernmangelanemi, og skulle gjerne tatt tabeletter for det - men det kan jeg ikke, fordi jeg har en annen sykdom som gjør at jern bare legger seg rundt indre organer og gjør skade istedet. Sukk.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #14 Skrevet 14. januar 2013 Ja, det har du nok rett i. Har prøvd meg på det før, men fikk det ikke til, så jeg kuttet ned til 3 ulike frukt og grønt om dagen, men selv det ble vanskelig, nå tenker jeg aldri over det. Spiser så og si aldri frukt. Men spiser masse rå gulrøtter og av og til rå kålrot også liker jeg brokkoli og erter men spiser det ikke så ofte. Det er så lett med gulrøtter og kålrot for det kan man skrelle og ha med i veska. Men ja tips til hvordan man kan klare 5 om dagen? Spiser forresten fiber balance knekkebrødet til Wasa. Anonym poster: beb629ee2548e5dce67d701a46a817d3 Tips til 5 om dagen: - Smoothie. Det er kjempe enkelt, sunt og godt. Du kan godt starte dagen med en smoothie. Du kan bruke bær, juice, frukt og forskjellige grønnsaker. Nå for tiden liker jeg veldig godt å starte dagen med en skikkelig bærsmoothie. Da putter jeg blåbær, bringebær, bjørnebær, fersk spiant og kanskje litt agurk i en blender. Så tilsetter jeg enten litt juice (ikke fra konsentrat), vann eller plantemelk. Har også oppi litt nøtter og frø. Det gjør at det blir mer mettende. Du kan også ha i litt kokosolje, men pass på at frukten du bruker ikke er frossen! - Juice. Det koster litt med en slik juicemaskin, men det er veldig fint å ha. Jeg bruker min så og si daglig. Du kan lage juice av alt egentlig. Jeg liker veldig godt grønn juice. Den lager jeg av agurk, spinat, grønnkål om jeg har, grønne epler, sitron/lime og ingefær. Smaker kjempe godt! Ellers så kan du lage juice av appelsiner, gulrøtter, epler og sitron. Du kan også ha i rødbeter, men husk at de må være ferske! Ikke fra glass. - Havregrøt. Du kan spise havregrøt med bær og frukt på. Havregrøt med peanøttsmør og eplebiter er kjempe godt! - Brødskiver/knekkebrød. Du kan ha på mager smøreost som du topper med tomat, avokado, ruccola, agurk, paprika osv. - Salat. Du kan lage mange forskjellige salater, både av frukt og grønnsaker. Kun fantasien som setter grenser. - Supper. Supper kan lages av det meste. Kjempe godt og sunt! Supper bør absolutt lages fra bunnen av, Toro er noe dritt. Søk på nettet, les på blogger, finn deg kokebøker. Last ned apper på mobilen din, da har du alltid tilgang til oppskrifter. Lykke til! Anonym poster: e6be70d6e41a4975baf151cb53b737ad
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #15 Skrevet 14. januar 2013 No problem! *brette opp erma* -Frukt salat til kvelds med vaniljekesam -En frukt eller grønnsak til frokost, lunsj og kvelds -Wok med tilbehør -Brokkoli/blomkål/grønnsaksssupper/lapskaus -Pynt brødskiva/knekkebrødet ditt med agurk, tomat, paprika, salatblader, rødbeter, sylteagurk -Ha salat eller grønnsaker til middagen -Bakte tomater! Bruker jeg til nesten alt av middag:P -Fruktbiter i yoghurt -Smoodies -Chilli(som i matretten, ha i linser, kikerter, løk, mais, you name it) -Grønnsaksris(du nevner jo ris, så hvorfor ikke blande inn grønnsakeri risen? Erter, eller finkuttede grønnsaker) -Dypp gulrot og agurk i taziki dipp -Snack på cherrytomater, sukkererter og babygulrøtter/knaskerøtter -Råkost -Pannekaker med friske bær i stedet for syltetøy/sukker og bacon! -Grønnsaksform(http://vegetarmat.or...m-med-urtesaus/) Og alt av frukt og grønt er jo enkelt å ta med i veska:) Bruk fantasien! Hva angår jerntilskudd; det kan være røft på magen, så ikke ta tilskudd om du kan unngå det er mitt råd. Slet med jernmangel før, men grønne grønnsaker, biff, leverpostei og et glass appelsinjuice tok knekken på det:) Tusen takk Det var mange gode tips! Liker spesielt det med fruktsalat og kesam til kvelds, og 1 frukt/grønt til hvert måltid. Tusen takk til dere andre også Veldig kjekt å lese hva slags mat som inneholder mat og vitamin D. Har googlet det før, men det er så lett å glemme. Anonym poster: beb629ee2548e5dce67d701a46a817d3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #16 Skrevet 14. januar 2013 Du sier det er vanskelig å få i seg frukt og grønt pga du bor alene. Kjøp deg poser med frossene grønnsaker. Dette har jeg nesten alltid i fryseren og brukte det mye da jeg var alene. Nå bruker jeg de om jeg vil ta grønnsaker til middagen og jeg vet de andre ikke vil spise det. Jeg syns ferske smaker best, men det er billigere å kjøpe de frossne når man uansett ikke rekker å spise opp de ferske. Dessuten inneholder det jo de samme vitaminene osv påstår de. Jeg mangler selv d-vitamin og b12. D-vitaminene får man kjøpt respetfritt på apoteket. Jeg hater å ta piller hver dag, men egentlig skal jeg ta b12, d-vit, omega 3 og noe annet som jeg ikke husker. Jeg burde absolutt starte opp igjen nå for kjenner jeg mangler de tingene! Anonym poster: 3e460e7246c926168de37649cc0c75ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå