Gå til innhold

Ta lappen med automat?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Holder på å øve meg til å ta lappen nå og vurderer å ta på automat siden jeg vet at vi kun kommer til å eie automatgira biler. Samtidig vil jeg ha muligheten til å kjøre andre biler. Så spørsmålet blir om jeg skal ta automat nå først (har det litt travelt) og så eventuelt ta ny oppkjøring på manuell senere. Men er det mulig å kun ta oppkjøring med manuell senere da, uten masse timer med Kjørelærer osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke sikkert, men jeg vil synes det er veldig rart dersom du ikke må ta opp igjen en del av timene, i og med at kjøreundervisningen går på at du skal vise at du kan kjøre med manuelt, og da vil det forundre meg veldig om det ikke gjelder selv om du har automat fra før. Du skal jo f.eks. krypkjøre og kjøre i kø + by og landevei, kjøre langt, kjøre på glatta osv., og det er en del vesentlige forskjeller mellom det å kjøre på automat og med manuelt gir. Men jeg vet som sagt ikke. Det beste er å ringe trafikkstasjonen, kanskje? :klo:

Skrevet

Har du en førerkortklasse med kode 78 (automatgir), fjernes koden hvis du avlegger ny praktisk førerprøve med manuelt giret motorvogn.

Det står på vegvesen.no :)

Anonym poster: 8aadc1faf7d592340eb3c9786db9aff7

Skrevet

Jeg ville hørt med kjøreskolen. For meg tenker jeg jo at det er ganske mye ting du må lære på nytt når du skal ha manuelt! Og i alle tilfeller ville jeg anbefalt å ta manuelt.

Kjipt å f.eks dra til utlandet og ville leie bil, men så har de kun manuelt gir, eller hjelpe enn venn å flytte, men du kan ikke fordi de bare har lappen på automat!

Skrevet

Jeg ville hørt med kjøreskolen. For meg tenker jeg jo at det er ganske mye ting du må lære på nytt når du skal ha manuelt! Og i alle tilfeller ville jeg anbefalt å ta manuelt.

Kjipt å f.eks dra til utlandet og ville leie bil, men så har de kun manuelt gir, eller hjelpe enn venn å flytte, men du kan ikke fordi de bare har lappen på automat!

Ja, det er forsåvidt sånn jeg også tenker. "Problemet" er bare at jeg akkurat har fått tillatelse til å ta lappen pga sykdom og er straks ferdig i permisjon og skal tilbake på jobb som er en time unna med bil og enda lengre med kollektiv trafikk. Tenker jo i utganspunktet at det er like greit å ta manuelt så har man mulighet til å kjøre alle type biler. Er bare redd jeg ikke rekker det med manuell.

Skrevet

Det er bedre å bruke litt mer tid enn forventet med manuelt, enn å bare ta automat fordi du vil bli ferdig.

Tror du kommer til å angre om du tar automat. De fleste biler har jo manuelt.

Anonym poster: 443dd2820d1c491ad0e1c7b9962e1e46

Skrevet

Spør kjørelæreren hva du må igjennom senere hvis du tar automat da!

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Det er kun praktisk prøve på nytt igjen dersom du skal over fra automat til manuell. Ingen ny opplæring.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Dreamdrops
Skrevet

For å være ærlig synes jeg det er merkelig å ta førerprøve med bare automat. Det koster like mye og det er jo like så greit å kunne kjøre "alt"?

Om du f. eks får deg en jobb der du må ha førerkort, er det veldig greit å kunne kjøre manuelt, siden man aldri vet hva slags biler som blir brukt. Litt dumt å måtte svare "Beklager, men kan bare kjøre automat" Du velger selvsagt selv, men jeg ville virkelig satset på å kjøre opp manuelt :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke du sparer så mange timer på å velge automat fremfor manuelt. Selve giringen og det er noe som kommer ganske fort, det er alt annet ved kjøringen som tar tid - det å være ute i trafikken. Vil absolutt anbefale å ta manuelt med en gang. Må vel være deilig å bare kjøre opp (og betale for det!) bare en gang, og slippe alle bekymringer for hva, hvor og når du kan kjøre.

Anonym poster: 24df2962acecf0705d4f58d34d3dea7f

Skrevet

Du kan ABSOLUTT spare MASSE på å bare ta lappen med automat! Det gjorde jeg nå for et år siden, og blir bare mer og mer sikker på at det var like greit!

Du trenger i teorien færre kjøretimer fordi du ike trenger å lære å gire.

Du kan øvelseskjøre mer privat fordi du kun har tilgang på bil med automat selv.

Det er "kun" i Norge vi ikke vil gi slipp på manuelt gir. Utviklinga går mot automat og vil bli billigere i framtida, også i Norge.

Om du kun har automat hjemme vil du bli vant til å bruke det. Selv om du tar lappen på manuelt, vil det da bli ubehagelig å plutselig måtte kjøre manuelt om du en gang må kjøre en venns bil, i utlandet etc

Og det beste; det er jo mye mer behagelig!!

Da jeg tok lappen med automat fikk jeg bare skeptiske blikk fra kjente og ukjente. Kjørelæreren min sa derimot at han faktisk ikke ser poenget i at alle nye sjåfører skal lære manuelt. Han personlig ville aldri gjort det om han skulle ta lappen nå.

Anonym poster: 9c8d29625c7bdd2c7c7306dfe37282ef

• Liker 1
Skrevet

For å være ærlig synes jeg det er merkelig å ta førerprøve med bare automat. Det koster like mye og det er jo like så greit å kunne kjøre "alt"?

Om du f. eks får deg en jobb der du må ha førerkort, er det veldig greit å kunne kjøre manuelt, siden man aldri vet hva slags biler som blir brukt. Litt dumt å måtte svare "Beklager, men kan bare kjøre automat" Du velger selvsagt selv, men jeg ville virkelig satset på å kjøre opp manuelt :)

Merkelig eller ikke, det er opp til hver enkelt hva de ønsker! Uten at det skal bli sett på som "merkelig".

Noen har faktisk behov for å få førerprøven raskt, og det er ingen hemmelighet at hvis man slipper å kløne med gir, klutch osv, går det mye raskere.

Mange bruker dritlang tid på å lære seg manuelt gir. Jeg bla.a brukte dritlang tid.

Og automatgir blir faktisk mer og mer vanlig på nye biler.

Anonym poster: efbee9f04fa372cd631317a4559e5b2f

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ha anbefalt å ta manuelt og ikke bare automat sånn at du slipper å bruke flere tusen kr mer på å ta lappen for manuelt giring rett etter du har tatt for automat.

Jeg er automat kjører men jeg tok sertifikat for manuelt. Det tar bare 2 til 3 kjører timer til man skjønner hvordan man skal bruke manuelt gir.

• 4 uker senere...
Skrevet

Du kan ABSOLUTT spare MASSE på å bare ta lappen med automat! Det gjorde jeg nå for et år siden, og blir bare mer og mer sikker på at det var like greit!

Du trenger i teorien færre kjøretimer fordi du ike trenger å lære å gire.

Du kan øvelseskjøre mer privat fordi du kun har tilgang på bil med automat selv.

Det er "kun" i Norge vi ikke vil gi slipp på manuelt gir. Utviklinga går mot automat og vil bli billigere i framtida, også i Norge.

Om du kun har automat hjemme vil du bli vant til å bruke det. Selv om du tar lappen på manuelt, vil det da bli ubehagelig å plutselig måtte kjøre manuelt om du en gang må kjøre en venns bil, i utlandet etc

Og det beste; det er jo mye mer behagelig!!

Da jeg tok lappen med automat fikk jeg bare skeptiske blikk fra kjente og ukjente. Kjørelæreren min sa derimot at han faktisk ikke ser poenget i at alle nye sjåfører skal lære manuelt. Han personlig ville aldri gjort det om han skulle ta lappen nå.

Anonym poster: 9c8d29625c7bdd2c7c7306dfe37282ef

Jeg ble så glad for innlegget ditt :D Jeg tenker på å ta lappen på automat, jeg er i slutten av 20 årene nå og har grua meg så fælt med det å kjøre bil så har jeg bare tenkt "skit og, jeg vil ha det lett så da tar jeg lappen med automat". Vi tenker å kjøpe oss en automat bil, manuell bilen samboeren har begynner å synge på siste verset at den likegreit kan byttes ut. Jeg får mer lyst til å ta lappen da:)

Anonym poster: dc0ac177807c575a11114386c090de9a

Skrevet

Jeg ser for meg at det kan bli rimlig flaut, om du kommer i en sitasjon hvor du må flytte eller bruke en bil som kun har manuell gir.

Men men, jeg personlig ville aldri tatt lappen kun biler med automat gir.

• Liker 3
Skrevet

Folk som ikke klarer å gire og styre samtidig har ingenting i trafikken å gjøre. Om du ikke klarer såpass, bør du ikke operere tunge maskiner. Og å kjøre automat er jo så kjedelig også.

Det rettes forøvrig ikke mot TS, hun tar jo automatlapp pga. tidsnød og skal etter planen ta lappen for manuelt senere. Det er forståelig. Og, som andre har svart: Nei, du må ikke gjennom alt mulig på nytt.

Anonym poster: 4e9ef15a16cefe6955e28f6ed9c782cc

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville anbefalt deg å kjøre opp til manuelt girsystem med en gang... Da vil du ikke møte begrensninger i forhold til hvilke biler du kan betjene senere og slipper å bekymre deg for dette

Skrevet

Jeg tok lappen på manuell, men har kun kjørt automat de siste 10 årene. Ref. argumentene om å kjøre andres bil ved flytting / i jobbsituasjon, man glemmer fort hvordan det var å kjøre manuelt -og jeg hadde ikke kjørt en annens bil i dag om det ikke var automat. Derimot tar det heller ikke så lang tid å lære seg på nytt, men hadde ikke kjørt manuelt på "sparket".

Anonym poster: 1e0d3a046fdb40f0f445856a2798abfa

Skrevet

Jeg ser for meg at det kan bli rimlig flaut, om du kommer i en sitasjon hvor du må flytte eller bruke en bil som kun har manuell gir.

Men men, jeg personlig ville aldri tatt lappen kun biler med automat gir.

Ja, haha! Tenk det da!!

Se det for deg: Du skal liksom flytte en bil som står i oppkjørselen, ikke sant.. Du fikk nøklene av kameraten din, og han spurte om du kunne gjøre det fordi han skulle røyke..

Og du bare.."jeg har bare lappen på automatgir". Fy søøren så flaut!! Tror du ikke kameraten ser skikkelig ned på ham da, som ikke har lappen på manuelt gir???

Tror det må være noe av det flaueste jeg kan tenke meg!! Hahahhaa!!!!

Anonym poster: efbee9f04fa372cd631317a4559e5b2f

• Liker 1
Skrevet

anbefaler ikke å ta lappen på automat, fordi vil du ha problemer med å kjøre en bil med manuell girkasse.

Og det kommer du garantert til å måtte gjøre en eller annen gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...