AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #1 Skrevet 14. januar 2013 Jeg har siden nyttår begynt med styrketrening. Var ikke spesielt trent fra før, og trener ca. annenhver dag. Prøver å få til en fullkroppsøkt, men blir ofte så støl at jeg ikke kan ta alle øvelsene hver gang. Målet mitt er å "bli kvitt valkene", har ca. 6-7kg for mye (169 cm 65kg). Jeg skal på ferie om en måned, så dette er såklart en motivasjon. Har noen spørsmål som jeg blir veldig glad hvis noen kan svare meg på! 1.Bør jeg trene bare styrke, eller bør jeg ha noen kondisjonsøkter også? 2.Vil jeg bli slankere av å trene styrke? 3.Hvor ofte bør jeg legge på vekter? Noen økter klarer jeg mye, og andre lite. Klarte f.eks. 19kg på et lowrowapparat en økt, men neste klarte jeg kun 13,5. Hva kommer dette av? 4. Hvordan bør jeg spise? Bør jeg ha lavt eller høyt kaloriinntak? Anonym poster: 0da40e0da9edc004a9ab3a5eb985897c
Wiggins Skrevet 14. januar 2013 #2 Skrevet 14. januar 2013 Jeg har siden nyttår begynt med styrketrening. Var ikke spesielt trent fra før, og trener ca. annenhver dag. Prøver å få til en fullkroppsøkt, men blir ofte så støl at jeg ikke kan ta alle øvelsene hver gang. Målet mitt er å "bli kvitt valkene", har ca. 6-7kg for mye (169 cm 65kg). Jeg skal på ferie om en måned, så dette er såklart en motivasjon. Har noen spørsmål som jeg blir veldig glad hvis noen kan svare meg på! 1.Bør jeg trene bare styrke, eller bør jeg ha noen kondisjonsøkter også? Du får flest helsefordeler av å trene både styrke og utholdenhet. Utholdenhetstrening er dessuten den beste måten å miste fettvekt på, men aller helst i kombinasjon med styrketrening, slik at du ikke mister muskelmasse. 2.Vil jeg bli slankere av å trene styrke? Litt økt hvileforbrenning vil du få, men det vil nok ta ganske lang tid hvis du bare trener styrke og ikke noe utholdenhet. 3.Hvor ofte bør jeg legge på vekter? Noen økter klarer jeg mye, og andre lite. Klarte f.eks. 19kg på et lowrowapparat en økt, men neste klarte jeg kun 13,5. Hva kommer dette av? Gir du kroppen tilstrekkelig tid til restitusjon mellom øktene? Med mindre du har holdt på i lang tid og varierer programmet fra dag til dag bør du ha minst en hviledag mellom hver trening. Selv trener jeg styrke om vinteren (jeg må være lett i kroppen i sykkelsesongen), og øker belastningen jevnt og trutt. Jeg tar tre serier på 20 repetisjoner, da unngår man stort sett overbelastning og skader. Jeg vet det anbefales maks 12 repetisjoner for maksimal styrke, men det er ikke mitt mål. Jeg blir uansett sterkere etterhvert som jeg trener, det er det ingen tvil om. Når jeg klarer 3 x 20 med 10 sekunders pause mellom hver serie øker jeg belastningen. 4. Hvordan bør jeg spise? Bør jeg ha lavt eller høyt kaloriinntak? Anonym poster: 0da40e0da9edc004a9ab3a5eb985897c Spis deg passe mett. Så sant du ikke har vanvittig lange og harde økter får du nok protein med et vanlig kosthold, så lenge du ikke er vegetarianer da. For å miste fettvekt må du ha noe underskudd, og det er lettest å oppnå med utholdenhetstrening.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #3 Skrevet 14. januar 2013 Takk for svar! Jeg har nemlig lest så mange artikler som sier at det er styrketrening man bør satse på hvis man skal ned i vekt.. Men jeg kan jo prøve å legge inn en del utholdenhetstrening også. Får prøve meg p en løpeøkt i morgen. Jeg har ikke noe behov for å gå raskt ned i vekt, men de er altså utholdenhet jeg bør satse på uansett? Anonym poster: 0da40e0da9edc004a9ab3a5eb985897c
Gjest *Maja* Skrevet 14. januar 2013 #4 Skrevet 14. januar 2013 Kardio brenner mer fett per økt, mens muskler brenner fett hele døgnet. Derfor anbefales en kombinasjon. For å gå ned i fettprosent så må du også ligge på kaloriunderskudd, men ikke så lite at du tærer på muskelmassen og nok til at kroppen får det den trenger til å bygge seg opp. Med din høyde tenker jeg at 1500 kalorier er et greit tall å miste vekt på uten at det går for fort og at du sulter. Trener du bort f.eks 300 kalorier så skal du da spise inn de kaloriene da du ikke skal gå under 1500 kalorier. Altså 1500 kalorier uten trening og pluss på treningsdagene. Mye rene råvarer fra fisk, kylling, egg, grønnsaker, frukt, grove kornprodukter, fullkornsris, brun pasta, gode oljer etc.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #5 Skrevet 15. januar 2013 Det er ganske risky å fortelle noen på et forum at de bør ligge på 1500 kcal om dagen uten å vite så mye om livsstilen deres. Jeg er noen cm høyere med ca samme vekt, men for meg hadde dette blitt for lite mat hvertfall. Anonym poster: 7bff218f5c2a4180e35379161b0c4ea7 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #6 Skrevet 15. januar 2013 TS her, jeg blir så utrolig forvirret over all informasjonen her ute. For å bygge muskler, som gjør at jeg bruker mer kalorier så må jeg ligge på minst 2000 kcal, stemmer ikke det? Men jeg vil jo se bedre ut, stramme opp og miste fett, men da må jeg altså ligge på underskudd.. Jeg har ligget på ca.1600 kcal om dagen nå, og det fungerer helt fint, tror jeg til og med har gått ned et par kilo, kun ved styrketrening. Idag trente jeg også utholdenhet - jogget i 40 min. Og da er det slik at jeg ikke kan trene styrke etter jeg har løpt? For da vil kroppen "forbrenne" muskler, som jeg jo ønsker å bygge opp? Samtidig så må jeg jo trene mye styrke for å ha noen progresjon... En typisk dag ser slik ut (kanskje lettere å gi råd) Frokost: Havregryn m/melk og lettere syltetøy Lunsj: 3 knekkebrød m/leverpostei og 1 egg Trening: 2 km jogging + styrke fullkropp Middag: Laks/kyllingfilet/kyllingkjøttdeig og masse grønnsaker (bruker også en del soyasaus, chillisaus osv) Kvelds: 2 knekkebrød m pålegg evt. 2 egg eller frukt Anonym poster: 0da40e0da9edc004a9ab3a5eb985897c
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #7 Skrevet 16. januar 2013 TS her, jeg blir så utrolig forvirret over all informasjonen her ute. For å bygge muskler, som gjør at jeg bruker mer kalorier så må jeg ligge på minst 2000 kcal, stemmer ikke det? Men jeg vil jo se bedre ut, stramme opp og miste fett, men da må jeg altså ligge på underskudd.. Jeg har ligget på ca.1600 kcal om dagen nå, og det fungerer helt fint, tror jeg til og med har gått ned et par kilo, kun ved styrketrening. Idag trente jeg også utholdenhet - jogget i 40 min. Og da er det slik at jeg ikke kan trene styrke etter jeg har løpt? For da vil kroppen "forbrenne" muskler, som jeg jo ønsker å bygge opp? Samtidig så må jeg jo trene mye styrke for å ha noen progresjon... En typisk dag ser slik ut (kanskje lettere å gi råd) Frokost: Havregryn m/melk og lettere syltetøy Lunsj: 3 knekkebrød m/leverpostei og 1 egg Trening: 2 km jogging + styrke fullkropp Middag: Laks/kyllingfilet/kyllingkjøttdeig og masse grønnsaker (bruker også en del soyasaus, chillisaus osv) Kvelds: 2 knekkebrød m pålegg evt. 2 egg eller frukt Anonym poster: 0da40e0da9edc004a9ab3a5eb985897c Skjønner godt du blir forvirret for det er mye informasjon som sier helt forskjellige ting. Det jeg tenker er at en bare må prøve seg litt frem. Om opplegget du har nå fungerer for deg så fortsett med det. Så vil jeg anbefale å lage en treningsloggbok eller bruke en app på mobilen hvor du skriver ned for hver styrkeøkt hvor tungt du løfter. Da ser du lettere om du har fremgang eller om det stagnerer og du kanskje trenger mer mat. Samme gjelder fremgangen rent utseendemessig. Bruk målbånd og mål 1 gang i måneden, så ser du lettere om du krymper der du evt. har noe fett, eller om du blir der større der du ikke har det og får muskler. Anbefaler også fitnessbloggen om du vil lære mer om styrketrening, men der inne er det også mange meninger om alt. Ville ikke tenkt så mye på om du ikke kan trene styrke etter utholdenhetstrening, men du kan jo trene styrke f.eks. mandag, onsdag, fredag og så jogging noen av de andre dagene. Bare ha noen hviledager og ikke stress så går dette helt fint. Anonym poster: 7bff218f5c2a4180e35379161b0c4ea7
Suzy Skrevet 16. januar 2013 #8 Skrevet 16. januar 2013 TS: Du kan lese om styrketrening her: http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå