Gå til innhold

Mattelekser når en ikke kan matte selv :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stakkars ungen min, skal lære seg brøk. Mammaen er helt elendig. Jeg klarer å dele pizza og kaker i stykker da, men når det f.eks kommer 2 tredjedeler, eller 5 sjettedeler, så detter jeg ut.

Hvordan lære brøk?

Anonym poster: 0df05259d7991858e563c0321ff887ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen i familie/slekt som er flink i matte da? Brøk er jo ganske grunnleggende, så selv en flink ungdomsskole-elev skal vel klare å lære bort det :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg er forelderen så kan ikke kjøre rundt til slekta for å gjøre lekser. Jeg forstår gangen i det, men minien her forstår det ikke. Han skjønner ikke hvorfor vi skriver 1 strek 2, så er det en halv.....

Skrevet (endret)

Da har du en halv fordi du har 1 av totalt 2. En er halvparten av to. Tegn en pizza, del den i to, og fargelegg den delen hun "får". Da ser hun at det er halvparten.

Det som er over streken er hvor mange du har, det som er under er hvor mange det finnes. Hvis det er en pizza som har fem biter, og du har spist fire av dem, da har du spist 4/5 (fire femtedeler, fire av fem).

Tegn opp uka for henne, med én rute for hver dag: mandag, tirsdag osv. Skriv av det er totalt 7 dager. Etter hvert som hver dag går, fargelegger du en dag, og teller hvor mange dager du har fagelagt. På mandag vil det være 1/7, tirsdag 2/7 osv. Helt til søndag. Da har du 7/7, og det er det samme som en hel uke. Da forstår hun kanskje at når tallet over og tallet under er like, så betyr det "hele".

Endret av KatteLatte
  • Liker 9
Skrevet

Jeg er forelderen så kan ikke kjøre rundt til slekta for å gjøre lekser. Jeg forstår gangen i det, men minien her forstår det ikke. Han skjønner ikke hvorfor vi skriver 1 strek 2, så er det en halv.....

Er han flinkere til feks norsk? Det kan hende du må forklare drt på en annen måte for at han skal forstå.

Det som er under streken er antall kakestykker du skal dele kaka oppi.

Det over streken er antall kakestykker du får :)

Ergo hvis du deler kaka i 2 og gir han 1stykke, får han en halv.

Prøv å bruk noe fysisk til å vise, kanskje modelleire eller lego eller noe annet som kan bli helt og deles opp. Man blir fort mett av mye kake og pizza :)

Skrevet

Hva med å si at tallet under brøkstreken er alt man kan ha, mens det over brøkstreken er det man har? Mulig jeg er helt ute på viddene altså, men tror det kan funke? Bruk kaka, og tegn, det hjelper.Ang 5/6 og 2/3 så tegner du kaka og deler opp i f.eks 6 biter, og så farger du 5 av bitene. Da viser det hvor mange biter du har av de du kunne hatt. Har du 1/2 så har kaka 2 biter, men du kan spise bare 1 av bitene, man kan kun spise det som er på toppen av brøkstreken. Lykke til! :)

Skrevet

Slik som alle andre sier, vil jeg anbefale deg å tegne/fargelegge for å forklare .

Kakestykker, pizzastykker - alt som er lettfattelig og gir gode assosiasjoner for poden. Heh, dere kan jo til og med bake sammen hvis du har tid! ;)

Bruk gjerne farger også for å understreke poenget, tegn. f.eks fire kvadrater med en grønn tusj, og skriv 4 i samme farge. Så fyller du 3 av dem med rødfarge, og skriver 3 med rød dusj. Og setter deretter opp brøken.

Skrevet

Prøv å dra brøk litt inn i hverdagen, ikke bare akkurat der og da når leksene gjøres :) Del opp brødskiven i 3 deler i stedet for to, la barnet få være med og se at brøk faktisk er tilstede i hverdagen! I leksene kan det også være lurt å ha lego/duplo/brøkstaver, når man lærer barn skal allting være så konkret som mulig! Altså at barnet kan SE forskjellen på feks 2/4 og 3/4.

Anonym poster: 7e3dc7f5990fe3f692b5df8693f6c245

• Liker 4
Skrevet

jeg er i samme båt. jeg kan ikke gangetabellen og må sitte å pugge med min sønn. dette er ett av eksemplene på at barn som har skoleflinke foreldre har større fordeler med hjemmelekse enn barn som har foreldre som ikke kan fag.det bør derfor vere leksehjelpere på skolene også etter 4 klasse trinn. det er da dei vanskelige fagene starter.

lenger skoledag med siste del til leksehjelp.da stiller iallefall elevene likt.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Det finnes bøker om dette i bokhandlerne. Kanskje også i bibliotekene. Bøker for foreldre som skal hjelpe barna med ulike fag. Spør de som jobber på slike steder om å finne disse bøkene. Jeg tror ikke disse bøkene er så mange år gamle.

Skrevet

Er i akkurat samme situasjon, hvis jeg noengang får barn har jeg 0 å stille opp med bortsett fra i engelsk og geografi.. Hva gjør man hvis man ikke er skoleflink og skal hjelpe barn med lekser? Er ikke bare matte som er vanskelig, hva med naturfag og kjemi f.eks.

Anonym poster: 134f5b37f87dfd3ff77e64ddf06e184a

Skrevet

Litt sjokkerende at voksne mennesker ikke kan forklare matte på barneskolenivå... skoleflink eller ikke..... Hvis du er SÅ inkompetent så er det kanskje en bedre ide å f.eks betale noen for leksehjelp slik at barnet faktisk får korrekt innlæring. Feillæring i tidlig alder vil bare gjøre det vanskeligere lengre frem i tid. Evt bruke litt tid på å sette seg inn i grunnleggende pensum, så du er istand til å hjelpe på en god måte.

Enkle brøker som 3/4 eller 5/6 er jo en del av normal dagligtale, greier ikke helt å finne sympati for at man som voksen ikke forstår hva det betyr...

Anonym poster: 057126fbbfd4ae16c544b8baccac4069

• Liker 10
Gjest strykebrett
Skrevet

Vil tipse dere om khanacademy.org en kjempebra nettside der det er videoer som forklarer og øvelser man kan regne på de fleste nivå. Passer både for barn og for voksne som har glemt det de lærte i grunnskolen :)

Skrevet

Litt sjokkerende at voksne mennesker ikke kan forklare matte på barneskolenivå... skoleflink eller ikke..... Hvis du er SÅ inkompetent så er det kanskje en bedre ide å f.eks betale noen for leksehjelp slik at barnet faktisk får korrekt innlæring. Feillæring i tidlig alder vil bare gjøre det vanskeligere lengre frem i tid. Evt bruke litt tid på å sette seg inn i grunnleggende pensum, så du er istand til å hjelpe på en god måte.

Enkle brøker som 3/4 eller 5/6 er jo en del av normal dagligtale, greier ikke helt å finne sympati for at man som voksen ikke forstår hva det betyr...

Jamen jeg er blond og skjønner ikke sånt.. Jeg skjønner basic brøk, pluss og minus og sånt. Men ikke mer enn det. Har dyskalkuli da, så matte gir ingen mening for meg. Leksehjelp blir vel fryktelig dyrt om barna skal ha det hver dag?

• Liker 2
Skrevet

Hva med leksehjelp på skolen? min arbeidsplass har dette 2 timer i uka for alle klasser.

Og snakk med læreren. Jeg oppfordrer alltid foreldrene til å si til meg hvis noe er strevsomt, være åpne. jeg hjelper gjerne - det er jo til barnets beste! Foreldre som prøver og bruker tid - vil hjelpe - er jo de beste! Det kan du være stolt av!

Jeg er åpen på at det ikke er alt jeg er mester på heller - som foreldrene kan (baking, arbeid, deres utdannelse osv. )

Jeg tar gjerne en prat om hvordan vi jobber med tema på skolen, og sender gjerne med litt konkretiseringsmateriell hjem hvis det er interessant. Staver, pizzabiter, lego, brøkspill.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Jamen jeg er blond og skjønner ikke sånt.. Jeg skjønner basic brøk, pluss og minus og sånt. Men ikke mer enn det. Har dyskalkuli da, så matte gir ingen mening for meg. Leksehjelp blir vel fryktelig dyrt om barna skal ha det hver dag?

Mange studenter f.eks som tar på seg leksehjelp for en relativt billig penge. En annen løsning er jo å gjøre en avtale med foreldre med barn i samme klasse. Ditt barn kan få delta i leksetid hjemme hos dem og du kan f.eks tilby deg å kjøre/hente eller deres barn kan f.eks komme på middag hos dere hvis de har det travelt og lignende.

Det er faktisk utrolig viktig med god læring i barneskolealder. Det kan gjøre forskjellen mellom å ende opp i et godt yrke eller bli nødt til å ta til takke med "et eller annet". Og det er ikke til å se bort ifra, at de som gjør det sterkt i skolen, har LANGT flere muligheter og bedre forutsetninger for et godt liv...

• Liker 4
Skrevet

Mange studenter f.eks som tar på seg leksehjelp for en relativt billig penge. En annen løsning er jo å gjøre en avtale med foreldre med barn i samme klasse. Ditt barn kan få delta i leksetid hjemme hos dem og du kan f.eks tilby deg å kjøre/hente eller deres barn kan f.eks komme på middag hos dere hvis de har det travelt og lignende.

Det er faktisk utrolig viktig med god læring i barneskolealder. Det kan gjøre forskjellen mellom å ende opp i et godt yrke eller bli nødt til å ta til takke med "et eller annet". Og det er ikke til å se bort ifra, at de som gjør det sterkt i skolen, har LANGT flere muligheter og bedre forutsetninger for et godt liv...

Røde Kors tilbyr også leksehjelp. Jeg kjenner flere studenter som er leksehjelpere gratis gjennom røde kors. Men når det gjelder de mest grunnleggende tingene tror jeg det beste er at foreldrene tar seg tid til å lære det seg selv, det er greit å kunne slike ting som brøk uansett.

Anonym poster: 28555be1754ad3da1cff25ec34cfe752

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber selv som lærer, og kan si til dere foreldre som sliter med å hjelpe barna faglig:

Det viktigste av ALT er å engasjere deg, vise interesse for skolearbeidet, etterspør og sitte ved siden av barnet. Om du ikke er verdens dyktigste i matte, så gjør ditt beste og støtt barnet. Gi beskjed til læreren om det som er vanskelig, På skolen min har vi leksehjelp to ganger i uken, og elever med foreldre som ikke er i stand til å hjelpe, får ekstra oppfølging.

Du kan forsøke å lære deg det grunnleggende ved å lese i barnets bok (pleier være gode eksempler og forklaringer), google temaet de holder på med eller spør andre om hjelp.

Uansett: om det skorter på det faglige, må du alltid huske på at din rolle som støtteperson for barnet er viktigere enn om du er et mattegeni:)

Moren min kan ikke et pøkk om faget jeg studerer, men det er likevel uvurderbar støtte og hjelp i at hun bare er der, spør hvordan det går og engasjerer seg når jeg sliter med eksamen:)

Anonym poster: dbbeaba86654eb1f47988f0654fa9397

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...