Gå til innhold

Har du vokst opp uten far? Hvordan påvirket det deg?

Anbefalte innlegg

Jeg har vokst opp uten en far og led egentlig ikke av noe stort savn bortsett fra at jeg gjerne ville ha en fordi "alle de andre" hadde , da jeg ble mobbet på skola som barn kom det iblant tanker som " ingen liker meg - ikke en gang pappaen min bryr seg om meg" , men det var ikke en stor del av livet mitt.

Å vokse opp uten en far og heller ikke noen mann i huset, har påvirket meg slik at jeg har blitt mer handy og mindre redd for tunge løft enn de fleste damer. Kanskje det også er grunnen til at jeg også tror at menn er selvstendige skapninger som både kan ta seg av barn og vaske hus godt nok, uten at jeg trenger å hakke på utførelsen som mange av mine venninner gjør. Det siste kan også skyldes at jeg faktisk hadde gode mannlige forbilder i form av en tøff motorsykkelonkel som kunne knyte tepper og var en flott far for barna sine og pappaen til bestevennen min da jeg var helt liten, som jobbet i skogen, raste rundt i fjellene på jakt i ukesvis, samtidig som han bakte brød, hadde et godt fang og tok seg godt av barna sine.

Jeg tror ikke at jeg har lett etter en farsfigur i mine valg av menn.

Kanskje har også mangel på menn i huset gjort at jeg har utviklet noen av mine mer maskuline egenskaper ( hva nå enn det er) da jeg ofte har blitt beskyldt for å være en " tomboy" selv om jeg normalt er liten og nett, elsker kjoler og kler meg feminint.

Forskning viste nemlig at i hjem det det var overvekt av kvinner, utviklet disse kvinnene mer maskuline egenskaper i forhold til kvinner som holdt hus med en overvekt av menn. I hjem med bare menn, utviklet mennene såkalte feminine egenskaper som å gi omsorg osv. mer enn i hjem der det var kvinner som tok seg av denne oppgaven.

Ellers fikk jeg som barn være med på mye mer enn jeg ville gjort om jeg hadde en far: jeg fikk være med på foreldremøter i barnehagen, har bodd i studentkollektiv med masse forskjellige mennesker, har bodd på hybel med min mor , fikk være med på forelesninger osv Dette har formet meg slik at jeg er vant til å omgås mange forskjellige mennesketyper og er rund i kantene.

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...