Gå til innhold

Lydisolering av leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe leilighet hvor jeg har en leilighet over meg. Jeg vet av erfaring at jeg er ganske sensitiv for trinnlyder, og lurer på om muligheten for ekstra lydisolering via taket, ihvertfall på soverom. Soverommet er ca 10 m2, og det er en taklampe slik at elektriker selvsagt også må innvolveres.

Noen som vet sånn ca hva det vil koste med materiale og arbeidskraft? Erfaring med hvilke type isolering som er sterkest?

Anonym poster: 4b43fa7fc8860f3d17f407e56fad048e

Anonym poster: 9417be1a44ecb7fa2cf3934930579c13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takhøyden er forresten 2,42 cm, hvor mye trenger man å ta for å få god nok lydisolasjon?

Skrevet

Det er begrenset hvor godt en lydhimling demper trinnlyder. Tiltak gjort på gulvet i etasjen over er utvilsomt den beste måten angripe problemet på. Men dette er jo ofte ikke mulig det er andre som bor over, og ikke deler problemet du har :)

Den eksisterende himlingen kan/bør sannsynligvis rives, så her kan du vinne minst en cm avhengig av hva som er i taket i dag.

For å få en god lydhimling så trenger vi en lydbøyle som gir minimum rundt 2cm luftspalte. Under her trenger du feks 36mm lekt og 50mm lydmatte. Til slutt må du ha ett, eller helst to lag gips.

Så da snakker at du mister minimum 8cm takhøyde hvis vi regner med at du vinner en cm på å fjerne den gamle himlingen. 10cm Hvis du legger inn større luftspalte og et ekstra gipslag. Sistnevnte anbefales på det sterkeste.

En snekker vil kanskje kunne gjøre dette for rundt 8000,- grovt regnet. Elektrikeren får forhåpentligvis en veldig liten jobb å gjøre, litt vanskelig å si uten ha å sett takpunktet, men han skal jo uansett kjøre til og fra ++.

• Liker 1
Skrevet

Det er begrenset hvor godt en lydhimling demper trinnlyder. Tiltak gjort på gulvet i etasjen over er utvilsomt den beste måten angripe problemet på. Men dette er jo ofte ikke mulig det er andre som bor over, og ikke deler problemet du har :)

Den eksisterende himlingen kan/bør sannsynligvis rives, så her kan du vinne minst en cm avhengig av hva som er i taket i dag.

For å få en god lydhimling så trenger vi en lydbøyle som gir minimum rundt 2cm luftspalte. Under her trenger du feks 36mm lekt og 50mm lydmatte. Til slutt må du ha ett, eller helst to lag gips.

Så da snakker at du mister minimum 8cm takhøyde hvis vi regner med at du vinner en cm på å fjerne den gamle himlingen. 10cm Hvis du legger inn større luftspalte og et ekstra gipslag. Sistnevnte anbefales på det sterkeste.

En snekker vil kanskje kunne gjøre dette for rundt 8000,- grovt regnet. Elektrikeren får forhåpentligvis en veldig liten jobb å gjøre, litt vanskelig å si uten ha å sett takpunktet, men han skal jo uansett kjøre til og fra ++.

Dette er faktisk et relativt nytt bygg fra 2010 hvor de har brukt trebjelker som etasjeskillere. Det er ikke aktuellt å rive opp taket med andre ord. Jeg tenkte at lydbøyler i tillegg på soverommet ville kunne isolere enda bedre?

10 cm bør jo gå akkurat :)

Soverommet har skyvedør, vet ikke om det har noe å si for isolasjon i rommet?

Skrevet (endret)

Dette er faktisk et relativt nytt bygg fra 2010 hvor de har brukt trebjelker som etasjeskillere. Det er ikke aktuellt å rive opp taket med andre ord. Jeg tenkte at lydbøyler i tillegg på soverommet ville kunne isolere enda bedre?

10 cm bør jo gå akkurat :)

Soverommet har skyvedør, vet ikke om det har noe å si for isolasjon i rommet?

Å fjerne himlingen kan hjelpe på flanketransmisjon, men det er litt vanskelig å vite uten eksakt å vite hvordan etasjeskilleren er oppbygd. Men ja en slik lydhimling vil jo utvilsomt hjelpe.

En skyvedørskassett vil redusere veggens evne til å redusere lyd betraktelig, da du har minst 2kvm uten isolasjon. Dette vil jo da gjelde mest mellom tilstøtende rom, og ikke mellom etasjene.

Endret av orgus
Skrevet

Å fjerne himlingen kan hjelpe på flanketransmisjon, men det er litt vanskelig å vite uten eksakt å vite hvordan etasjeskilleren er oppbygd. Men ja en slik lydhimling vil jo utvilsomt hjelpe.

En skyvedørskassett vil redusere veggens evne til å redusere lyd betraktelig, da du har minst 2kvm uten isolasjon. Dette vil jo da gjelde mest mellom tilstøtende rom, og ikke mellom etasjene.

Det er mest mellom etasjene som er mest viktig, slik at soverommet er mest mulig skånet fra lyd fra leiligheten over.

Jeg syns jo det er rart at et så nytt bygg ikke er skikkelig lydisolert i utgangspunktet? Altså det er jo langt mer lydisolert enn et bygg fra 50 tallet, men man skulle tro de kunne klare å dempe lyden langt mer enn de har gjort her kontra andre boliger.

Skrevet

Det er mest mellom etasjene som er mest viktig, slik at soverommet er mest mulig skånet fra lyd fra leiligheten over.

Jeg syns jo det er rart at et så nytt bygg ikke er skikkelig lydisolert i utgangspunktet? Altså det er jo langt mer lydisolert enn et bygg fra 50 tallet, men man skulle tro de kunne klare å dempe lyden langt mer enn de har gjort her kontra andre boliger.

Det er jo ingen tvil om at de hadde KLART hvis de ville ;)

I gamle hus er det ofte leire og jord i etasjeskillerne, dette blir en tung og død konstruksjon som virker veldig bra både mot vanlig trinnlyd og luftlyd. En ren etasjeskiller i tre med undergulv og himling festet direkte i bjelkelaget vil ha svært dårlige egenskaper for å dempe lyd.

Hvis det er forskjellige boenheter oppe og nede er ikke en slik etasjeskiller godkjent mtp regler om oppbygning av branncelle.

Skrevet

Det er jo ingen tvil om at de hadde KLART hvis de ville ;)

I gamle hus er det ofte leire og jord i etasjeskillerne, dette blir en tung og død konstruksjon som virker veldig bra både mot vanlig trinnlyd og luftlyd. En ren etasjeskiller i tre med undergulv og himling festet direkte i bjelkelaget vil ha svært dårlige egenskaper for å dempe lyd.

Hvis det er forskjellige boenheter oppe og nede er ikke en slik etasjeskiller godkjent mtp regler om oppbygning av branncelle.

Det er trebjelkelag med foring (husker ikke hva det stod at det var). Dette er et helt nytt bolighus med 4 like boenheter fra 2010. Den skal godkjenne dagens krav om brann-og lydisolasjon, men jeg (som også da er veldig var for lyd) føler at lyder høres for godt til at det skal være et nytt bygg.

Det går selvsagt an å få takstmannen tll å ta målinger for å se om verdiene er innen for normalen. Jeg har vært i nye boliger før hvor det har vært utrolig godt lydisolert, så jeg trodde det var litt for gitt at det gjaldt nye bygg generellt :)

Skrevet (endret)

8 cm høres veldig mye ut.

Er det trejbjelkelag kan jo lydbøylene monteres oppi "fakket" så nye lekter bare så vidt går klar av bjelkene (forutsatt at bjelkelaget er helt i vater).

5-10 mm luftspalte under bjelker.

30 mm lekter.

26 mm dobbel gips

Ser ikke hvorfor man må ha 2 cm luftspalte når mellomrommet i bjelkelaget er "et hav av luft".

TS: Husk at du ikke kan bruke gjennomgående downlights.

Endret av slask
Skrevet

Dette er faktisk et relativt nytt bygg fra 2010 hvor de har brukt trebjelker som etasjeskillere. Det er ikke aktuellt å rive opp taket med andre ord.

Du kan fint rive av himlingsplatene uten å røre bjelkene.

Det er bjelkene som overfører det meste av lyden (de svinger/vibrerer).

Lydbøyler eller fritthengende himling er mulighetene. Det siste bygger mye mer enn bøyler.

Skrevet

Ser ikke hvorfor man må ha 2 cm luftspalte når mellomrommet i bjelkelaget er "et hav av luft".

.

Luftspalten er jo i først og fremst for å ha en spalte mellom isolasjonsmaterialet, og siden det i eksemplet er brukt 36mm lekt trengs det 20mm spalte for å gi plass til 50mm lydmatter :)

Skrevet

Jeg skal ringe til utbygger å høre hva de sier om hva som kan gjøres. Jeg tåler litt lyd i stua, er på soverommet jeg vil ha det tystere :)

Skrevet

OT. Men når man er så lydsensitiv, så burde man kanskje vurdere å flytte til enebolig der man har råd til det?

Anonym poster: 34790d5a1ae10b8854145f5eca3d9c74

Skrevet

OT. Men når man er så lydsensitiv, så burde man kanskje vurdere å flytte til enebolig der man har råd til det?

Ikke alle har råd til å kjøpe seg enebolig, eller har mulighet til å flytte til grisgrendte strøk for å ha råd til å kjøpe seg et hus. Et hus medfører også langt mer vedlikeholdskostnader i det lange løp.

Skrevet

Nå har jeg erfart en del dårlig lydisolerte leiligheter selv, om man trenger ikke være spesielt sensitiv for å irritere seg over sånt. Med en vanlig etasjeskiller i tre kan det jo være nesten som å bo i samme rom som naboen noen ganger.
Skrevet

Jeg bodde i en standard blokkleilighet fra 60-tallet med betong som etasjeskiller, og over meg bodde det en dame som trampet som en elefant. Jeg holdt på å bli gal :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...