AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #1 Del Skrevet 14. januar 2013 Hei! Jeg har tenkt til å sykemelde meg i en periode da jeg sliter med influensa og føler meg generelt elendig. Jeg har en kontrakt som tilsier 30 t + i uken, men har i de to siste årene jobbet fulltid, altså 37,5 t. Men nå har det seg sånn at jeg er timelønnet, hvor bedriften har tariffavtale (UB-tillegg). Lurer derfor på hvor mye jeg får utbetalt av sykepenger med det grunnlaget jeg har. På forhånd takk. Anonym poster: ce6085c1c2a00619deeb1f5a310cab09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solbærsaft Skrevet 14. januar 2013 #2 Del Skrevet 14. januar 2013 Har ikke svar på spørsmålet ditt, men DU sykemelder deg ikke. Legen sykemelder deg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pellepirat Skrevet 15. januar 2013 #3 Del Skrevet 15. januar 2013 Blir du sykemeldt får du nok utbetalt etter det som står i kontrakt, ikke etter hvor mye ekstra du har jobbet. På den andre siden, så er det regler i hms som sier at hvis man går i tilsvarende full stilling over lang tid, så har man krav på å få full stilling i kontrakt også. Men dette punktet vet vel de fleste at mange arb.givere gir blaffen i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Celtic Heart Skrevet 15. januar 2013 #4 Del Skrevet 15. januar 2013 Blir du sykemeldt får du nok utbetalt etter det som står i kontrakt, ikke etter hvor mye ekstra du har jobbet. På den andre siden, så er det regler i hms som sier at hvis man går i tilsvarende full stilling over lang tid, så har man krav på å få full stilling i kontrakt også. Men dette punktet vet vel de fleste at mange arb.givere gir blaffen i. Dette er helt feil og helt riktig. Når du blir sykemeldt sender arbeidsgiveren din inn ett skjema jeg i forbifarten ikke husker hva heter. Der fylles det inn inntekt og arbeidstimer for de siste 3 mnd og i tillegg settes det opp de neste 14 dagene hvordan du skal jobbe. Sykepengene regnes ut i fra dette. Du får altså sykepenger ut i fra hva du faktisk har jobbet de siste 3 mnd. Dette gjelder dog bare etter arbeidsgiverperioden på 16 dager. Disse 16 dagene får du sykepenger av arbeidsgiver utifra vaktliste. Dersom du over lengre tid har jobbet mer enn det som står i kontrakten din har du krav på ny. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 15. januar 2013 #5 Del Skrevet 15. januar 2013 Du vil få for det du har jobbet de siste 3 mnd ja, men er ganske sikker på at UB tillegg ikke inngår i dette. Er jeg sykemeldt en dag får jeg bare utbetalt vanlig lønn uten tilleggene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 15. januar 2013 #6 Del Skrevet 15. januar 2013 UB altså ubekvem arbeidstidstillegg skal du jo få for å jobbe ubekvemme timer - når du ikke gjør det skal du ikke ha disse. Som flere har vært inne på - i første periode får du sykepenger basert på hva du var satt opp på i forhold til timesliste/kontrakt. Deretter får du basert på eksempelvis snittlønn siste 3 måneder. Ellers må jeg si at det virker passe merkelig å planlegge å sykemelde seg. Enten klarer man å gå på jobb eller man gjør det ikke. Og en lege vil mest sannsynligvis foreslå at du tar ut gradert sykemelding. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pellepirat Skrevet 16. januar 2013 #7 Del Skrevet 16. januar 2013 Her er det tydeligvis litt forskjell, for hos oss får man utbetalt helge/natt/kveldstillegg når man er syk. Det man ikke får er helligdagstillegg, overtid el. diettpenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 16. januar 2013 #8 Del Skrevet 16. januar 2013 Her er det tydeligvis litt forskjell, for hos oss får man utbetalt helge/natt/kveldstillegg når man er syk. Det man ikke får er helligdagstillegg, overtid el. diettpenger. Det er forskjell på helg/kveld/natttillegg og ubekvem arbeidstid tillegg. Ub-tillegget er der kun fordi du må jobbe i en ubekvem tid, blir du byttet til en vanlig vakt eller det er noe spesielt får du ikke dette tillegget fordi det går kun på at du er der i ubekvem tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå