Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg tar norsk som prvatist, og har i den anledning tenkt å skrive om adaptasjon i mitt særemne/min fordypningsoppgave.

Har grublet over en problemstilling ganske lenge nå, men klarer liksom ikke å ´sile det ned´ til en setning. Har også fått beskjed om at jeg må ha norsk litteratur som utgangspunkt for oppgaven min, da faglæreren min ikke vil risikere å møte på en sensor som ikke vil godkjenne norsk litteratur.

Vet noen av dere om noen gode norske bøker som har blitt gjort om til film? Selv er jeg mer glad i utenlandsk litteratur, og ikke så glad i norsk film, så sitter litt fast.

Tror dere at jeg kan bare sammenligne bøker og filmer, eller må det være en rød tråd?

Takk til de som tar seg tid til å hjelpe en litt forfjamset sjel!

Anonym poster: ee009929b6964ca9be3c775fe8eb225a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei dere!

Jeg tar norsk som prvatist, og har i den anledning tenkt å skrive om adaptasjon i mitt særemne/min fordypningsoppgave.

Har grublet over en problemstilling ganske lenge nå, men klarer liksom ikke å ´sile det ned´ til en setning. Har også fått beskjed om at jeg må ha norsk litteratur som utgangspunkt for oppgaven min, da faglæreren min ikke vil risikere å møte på en sensor som ikke vil godkjenne norsk litteratur.

Vet noen av dere om noen gode norske bøker som har blitt gjort om til film? Selv er jeg mer glad i utenlandsk litteratur, og ikke så glad i norsk film, så sitter litt fast.

Tror dere at jeg kan bare sammenligne bøker og filmer, eller må det være en rød tråd?

Takk til de som tar seg tid til å hjelpe en litt forfjamset sjel!

Mente selvfølgelig ikke godkjenne UTENLANDSK litteratur*

Skrevet

http://bergenbibliotek.no/film/filmatiseringer

Har funnet denne, men vet ikke om de forskjellige romanene må ha noe med hverandre å gjøre, eller jeg bare kan plukke? Læreren min er på ferie, derfor jeg spør her, ellers hadde jeg selvfølgelig kontaktet han.

Skrevet

Flere av Jostein Gaarders bøker har blitt til film! Både Sofies verden, Appelsinpiken og I et speil, i en gåte har blitt filmatisert.

• Liker 1
Skrevet

Og den røde tråden kan jo f.eks være at alle filmene er bøker som Jostein Gaarder har skrevet ;)

• Liker 1
Skrevet

Læreren setter kriteriene for særemnet ditt, derfor er det umulig for oss å vite om han har det som krav at bøkene skal ha noe med hverandre å gjøre. Da jeg gikk på vgs så måtte de ikke det, men vet at klassen under oss hadde andre krav, og der måtte de ha sammenheng. Ett tips er f.eks. å se om det finnes filmatiseringer av flere bøker med samme forfatter, eller bøker skrevet i samme epoke med samme "samfunnsagenda".

• Liker 1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Vel, Sult av Hamsun er et forslag. Selv om Hamsun er en forfatter som skriver med et "tungt" språk, så husker jeg vi så en film om denne på videregående i alle fall.

Ellers er jo Halvbroren filmatisert, og går på TV i disse dager som en serie.

Dette var bare to forslag, og det er jo helt forskjellige bøker. Har du søkt noe på nettet etter andre forslag?

En viss rød tråd bør det jo være, men akkurat det må du nok finne ut av selv.. Lykke til :)

Endret av Mrs. Random Nick
Skrevet

Alternativt boka Mannen som elsket Yngve, pluss oppfølgeren!

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen, dere er snille :)

Nå har jeg tenkt å ta 3 bøker av Jostein Gaarder, men jeg vet ikke om det er nok at jeg bare analyserer disse ift film. Finner liksom ikke en rød tråd, spesiell problemstilling. Vi har nemlig fått beskjed om at det må være minimum 3 bøker (?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...