Kaisamaia Skrevet 14. januar 2013 #1 Skrevet 14. januar 2013 Hvorfor følger ikke barnehagene skoleruta? Hvorfor er de åpne hele året? Finnes det noen barnehager i Norge som følger skoleruta? Da tenker jeg på at de har vinterferie osv. Eneste jeg vet om er norske barnehager i tilknytning til norsk skole i utlandet.
addict Skrevet 14. januar 2013 #2 Skrevet 14. januar 2013 Fordi de som jobber og er avhengige av barnehage til barna ikke har fri. 3
Gjest pysepusen Skrevet 14. januar 2013 #3 Skrevet 14. januar 2013 Fordi man selv har fire-fem uker ferie i året? Hva gjør man da med barna? SFO har jo åpent selv om det ikke er undervisning.
Sophie-Ann Skrevet 14. januar 2013 #4 Skrevet 14. januar 2013 (endret) De kommunale følger planen, men ikke planleggingsdagene. Skolene og bhg står fritt til å bestemme disse dagene selv. Vi har planleggings dager 1 gang i mnd i vår barnehage. 10 totalt. Endret 14. januar 2013 av Sophie-Ann
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #5 Skrevet 14. januar 2013 De kommunale følger planen, men ikke planleggingsdagene. Skolene og bhg står fritt til å bestemme disse dagene selv. Vi har planleggings dager 1 gang i mnd i vår barnehage. 10 totalt. 10 planleggingsdager??? I skolen har vi fem... Kommunale bhg følger forresten ikke skoleruta når det gjelder ferier i de kommunene jeg kjenner til. Anonym poster: c255926ad3d3fc7ae870f12402577929
Kaisamaia Skrevet 14. januar 2013 Forfatter #6 Skrevet 14. januar 2013 De kommunale følger ikke skoleruta, nei... de har ikke lang sommerferie, vinterferie, høstferie osv.
Kaisamaia Skrevet 14. januar 2013 Forfatter #7 Skrevet 14. januar 2013 Fordi man selv har fire-fem uker ferie i året? Hva gjør man da med barna? SFO har jo åpent selv om det ikke er undervisning. Ja, hva gjør man da med barna..ikke vet jeg... men jeg synes det er rart at ikke barnehagen kan holde stengt når skolen er stengt. SFO har det vel ikke vært i alle de år? Synes førskolelærere skulle hatt like mye fri som lærere.
Gjest Marmot Skrevet 14. januar 2013 #8 Skrevet 14. januar 2013 Nå burde det vel heller være et mål å avvikle vinter- og høstferie enn å få barnehagene til å ha det også.
Gjest pysepusen Skrevet 14. januar 2013 #9 Skrevet 14. januar 2013 (endret) Ja, hva gjør man da med barna..ikke vet jeg... men jeg synes det er rart at ikke barnehagen kan holde stengt når skolen er stengt. SFO har det vel ikke vært i alle de år? Synes førskolelærere skulle hatt like mye fri som lærere. Hvorfor det? Lærere har jo avspasering mens førskolelærere har vanlig arbeidstid. Avspasering tar de etterhvert om de har timer til gode. I skolen har ikke alle assistentene eller ikke-pedagogene ferie til vinter, høst, eller hele sommeren. Det er også flere ikke-pedagoger i barnehager enn i skolen. Da kan jo ikke de ha fulle stillinger om de skal ta ut så mye ferie. Endret 14. januar 2013 av pysepusen
momo Skrevet 14. januar 2013 #10 Skrevet 14. januar 2013 Og i dagens samfunn med så mange enslige foreldre, hvordan skulle det gå hvis de måtte ta ut like mye ferie som det er på skolen. De hadde jo ikke fått jobb. Datteren min gikk i studentbarnehage, og der hadde de lang sommerferie og juleferie, men ellers åpent.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #11 Skrevet 14. januar 2013 Endel får sjokk når de kommer over i skolen ja. SFO er ikke åpent til 18.00 f,eks, som noen barnehager har. Så rart at en fra 0-6 år kan gå så lenge i barnehagen, men de får jo kortere dager i skolen da. Skolen slutter jo 12 eller 13 de 3 første årene, så sfo etterpå som stenger 16.30. Mange foreldre som klør seg i hodet når de skal slutte i barnehagen. Jeg mener barnehagene syr puter under foreldre, barnehagen blir en hvilepute for dagens travle foreldre. Anonym poster: 884272db9dcc578e136ab282b8c134e1 2
Kaisamaia Skrevet 14. januar 2013 Forfatter #12 Skrevet 14. januar 2013 Hvorfor det? Lærere har jo avspasering mens førskolelærere har vanlig arbeidstid. Avspasering tar de etterhvert om de har timer til gode. I skolen har ikke alle assistentene eller ikke-pedagogene ferie til vinter, høst, eller hele sommeren. Det er også flere ikke-pedagoger i barnehager enn i skolen. Da kan jo ikke de ha fulle stillinger om de skal ta ut så mye ferie. Hva mener du med det? At førskolerere har vanlig arbeidstid? Tror du ikke de også jobber mer og burde fått noe igjen for dette? Hvem som tar avsp asering etter hvert? Ikke alle førskolelærere. Det er det ikke alle barnehager som hsr rom.for.
Gjest Marmot Skrevet 14. januar 2013 #13 Skrevet 14. januar 2013 Det kan godt være førskolelærere jobber noe utover normal arbeidstid, men de har ikke noe i nærheten av lærerbelastning. Førskolelærere har ingen rettearbeid, de trenger ikke forberede timene på samme måte som lærere.
Gjest pysepusen Skrevet 14. januar 2013 #14 Skrevet 14. januar 2013 Hva mener du med det? At førskolerere har vanlig arbeidstid? Tror du ikke de også jobber mer og burde fått noe igjen for dette? Hvem som tar avsp asering etter hvert? Ikke alle førskolelærere. Det er det ikke alle barnehager som hsr rom.for. Les det Marmot skrev. Jeg kjenner få/ingen førskolelærere som har rettearbeid og så mye forberedelse som lærere.
Gjest lærer Skrevet 14. januar 2013 #15 Skrevet 14. januar 2013 Som lærer i 100% stilling har jeg en arbeidstid på ca 44 timer i uka. Noen av disse timene er undervisning, andre forberedelse, felles planlegging på trinn, felles utviklingsarbeid (hele personalet), vaktordning, elevsamtaler, foreldresamtaler etc etc. Noen timer er tid jeg må være fysisk tilstede, noen timer styrer jeg (rektor har styringsrett over mine arbeidstimer, hos oss har vi mye frihet). Altså følger det med yrket en "tvunget overtid" på ca 2 timer hver dag (i gjennomsnitt), men lønna er konstant. Da må vi avspasere disse timene, og i stedet for å ha et ord med i laget på når - så må vi avspasere i skolens ferier. Førskolelærere har ikke 44 timers arbeidsuke og kan derfpr ikke avspasere flere uker i året. Vi har et komprimert arbeidsår, noe som har både fordeler og ulemper.
Gjest imli Skrevet 14. januar 2013 #16 Skrevet 14. januar 2013 TS må ha ekstremt lite kunnskap om læraryrket. 1
Kaisamaia Skrevet 14. januar 2013 Forfatter #17 Skrevet 14. januar 2013 Som lærer i 100% stilling har jeg en arbeidstid på ca 44 timer i uka. Noen av disse timene er undervisning, andre forberedelse, felles planlegging på trinn, felles utviklingsarbeid (hele personalet), vaktordning, elevsamtaler, foreldresamtaler etc etc. Noen timer er tid jeg må være fysisk tilstede, noen timer styrer jeg (rektor har styringsrett over mine arbeidstimer, hos oss har vi mye frihet). Altså følger det med yrket en "tvunget overtid" på ca 2 timer hver dag (i gjennomsnitt), men lønna er konstant. Da må vi avspasere disse timene, og i stedet for å ha et ord med i laget på når - så må vi avspasere i skolens ferier. Førskolelærere har ikke 44 timers arbeidsuke og kan derfpr ikke avspasere flere uker i året. Vi har et komprimert arbeidsår, noe som har både fordeler og ulemper. Nei, de har ikke det, men jobber utrolig mye overtid. Så da burde heller førskolelærerne også jobbet 44t da..på papiret..og så fått avspasert de også. Når det likevel er dette som skjer. Så det.
Gjest pysepusen Skrevet 14. januar 2013 #18 Skrevet 14. januar 2013 Nei, de har ikke det, men jobber utrolig mye overtid. Så da burde heller førskolelærerne også jobbet 44t da..på papiret..og så fått avspasert de også. Når det likevel er dette som skjer. Så det. Ja, men jobber de overtid får de overtidsbetaling om de ikke kan ta det ut i avspasering. Skal alle som jobber overtid ta lang sommerferie da? Det er jo dette som kommer til å skje om barnehager blir stengt hele sommeren samt andre ferier. Da må jo foreldrene også jobbe på samme måten for å få nok fri til å være hjemme med barna sine. Hvordan skal da samfunnet gå rundt? Vil man ha en lærers arbeidstid og avspasering så får man utdanne seg til å bli lærer.
ViljaH Skrevet 14. januar 2013 #19 Skrevet 14. januar 2013 Vil man ha en lærers arbeidstid og avspasering så får man utdanne seg til å bli lærer. Og vil man ha lønn som i det private næringsliv, så får man utdanne seg deretter...
Gjest pysepusen Skrevet 14. januar 2013 #20 Skrevet 14. januar 2013 Og vil man ha lønn som i det private næringsliv, så får man utdanne seg deretter... Helt enig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå