AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #1 Skrevet 14. januar 2013 Jeg hadde en jobb i fjor hos et firma som desverre gikk konkurs. Søkte ny jobb, og fikk en etter et par måneder. Nå har det desverre vist seg at de ikke var ute etter annen enn en ringevakt der jeg har fått jobb, så kan gå lenge uten å jobbe. Sist jeg mistet jobben, fikk jeg beskjed av nav at jeg ikke hadde rett på stønad, fordi jeg hadde jobbet for lite/tjent for lite, samt hadde samboer. Stemmer det? Har jeg ikke rett på noenting fordi jeg ikke har tjent nok, og er samboer/gift? For nå ble jo ikke denne jobben som jeg trodde, og kan gå månedvis uten penger.. Anonym poster: 7938ca0c2323e9176d0693a0a5ffc4de
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #2 Skrevet 14. januar 2013 dytt. Anonym poster: 7938ca0c2323e9176d0693a0a5ffc4de
kråkefjas Skrevet 14. januar 2013 #3 Skrevet 14. januar 2013 "Kan jeg få stønad?" For en forferdelig innstilling. 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #4 Skrevet 14. januar 2013 Jeg hadde en jobb i fjor hos et firma som desverre gikk konkurs. Søkte ny jobb, og fikk en etter et par måneder. Nå har det desverre vist seg at de ikke var ute etter annen enn en ringevakt der jeg har fått jobb, så kan gå lenge uten å jobbe. Sist jeg mistet jobben, fikk jeg beskjed av nav at jeg ikke hadde rett på stønad, fordi jeg hadde jobbet for lite/tjent for lite, samt hadde samboer. Stemmer det? Har jeg ikke rett på noenting fordi jeg ikke har tjent nok, og er samboer/gift? For nå ble jo ikke denne jobben som jeg trodde, og kan gå månedvis uten penger.. Anonym poster: 7938ca0c2323e9176d0693a0a5ffc4de Det heter "rett til" og "krav på". Anonym poster: 5f1c7d044b20436badedbb2af36650e5
Adele Skrevet 14. januar 2013 #5 Skrevet 14. januar 2013 Snakk med Nav, de har mer peiling på hva du har rett på og ikke. Da jeg var på Nav sist mandag, fikk jeg vite at jeg har igjen 34 uker med dagpenger. Har jeg ikke fått jobb etter dette, blir dagpengesatsen mindre, men at jeg kan ha rett på sosialstønad (krisehjelp, på en måte).
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #6 Skrevet 14. januar 2013 "Kan jeg få stønad?" For en forferdelig innstilling. Hvor har jeg skrevet "kan jeg få"? Jeg spør om jeg har rett på noe, har da tross alt jobbet å betalt skatt! Dessuten, kom ikke her å snakk om råtten innstillinger, jeg har gått i månedvis uten penger, nettopp fordi jeg ikke vil snylte. Jeg søker jobber, men er vansklig å få noe nytt. Ot jeg har aldri vært under nav før, det er derfor jeg spør! Du burde skamme deg for å tråkke på et annen menneske som aldri har motatt en krone av staten, bare fordi jeg stiller et spørsmål. Jeg har betalt skatt i mange år før dette, og jeg spurte kun om jeg har rett på noe! Anonym poster: 7938ca0c2323e9176d0693a0a5ffc4de 9
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #7 Skrevet 14. januar 2013 Jeg spør om jeg har rett på noe, har da tross alt jobbet å betalt skatt! Anonym poster: 7938ca0c2323e9176d0693a0a5ffc4de Om du ikke engang har tjent nok til å opparbeide deg rett til dagpenger har du ikke betalt så mye skatt at det er et særlig godt argument. Anonym poster: e04c66a46fc3aa82eab2df89887e4e9a 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #8 Skrevet 14. januar 2013 Stemmer det? Har jeg ikke rett på noenting fordi jeg ikke har tjent nok, og er samboer/gift? For nå ble jo ikke denne jobben som jeg trodde, og kan gå månedvis uten penger.. Anonym poster: 7938ca0c2323e9176d0693a0a5ffc4de 1. Du har ikke rett på dagpenger hvis du har tjent for lite. Det er dagpenger som arbeidsledige får, og det er jo det du er. For å ha rett på dagpenger så må du ha tjent 1,5 grunnbeløp i fjor. Det er tilsammen rundt 120.000 kroner i årsinntekt. Eller så må du ha tjent 3 grunnbeløp de siste tre kalenderårene og det tilsvarer en årsinntekt på rundt 82.000 kroner. Det er tilsammen 246.000 kroner. Jeg er enig med siste AB. Du har ikke betalt mye skatt de siste årene hvis du har hatt en årsinntekt på under 82.000 kroner. 2. Sosialhjelp er nødhjelp. Det er ment til å gi folk mat på bordet når de ikke kan skaffe det selv, tak over hodet til de som trenger det, og varme i kroppen. Gifte får ikke en krone. Gifte har forsørgeransvar for hverandre, og så lenge ektefellen har en brukbar inntekt. Samboere har vært en lang diskusjon, men i mange fylker så får du ikke en krone om du har samboer med brukbar inntekt. Anonym poster: b594da16c90e706c1891788e83b9ddd9 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #9 Skrevet 14. januar 2013 Om du ikke engang har tjent nok til å opparbeide deg rett til dagpenger har du ikke betalt så mye skatt at det er et særlig godt argument. Anonym poster: e04c66a46fc3aa82eab2df89887e4e9a Jeg tjente 105 tusen i året på den forrig jobben (og i flg navansatt ikke nok, siden jeg har samboer), at jeg ikke fikk mer på den, er ikke min skyld. Jobben før det igjen, hadde jeg 300 i året på, og den jobben hadde jeg i flere år, men måtte si opp den av grunner jeg ikke vil ut med her, så kom ikke her å snakk om hva jeg har bidratt med i årenes løp eller ei. Men drit i hele tråden, tydeligvis bare kjeft å få, selv om jeg faktisk aldri har motatt en krone av nav noen sinne, og jeg bare spurte et spørsmål. Jeg trodde det var i slike situasjoner som jeg har havnet i nå man kunne være glad for det systemet man har, men den tanken skal man visst ikke en gang vurdere. Anonym poster: 7938ca0c2323e9176d0693a0a5ffc4de 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #10 Skrevet 14. januar 2013 1. Du har ikke rett på dagpenger hvis du har tjent for lite. Det er dagpenger som arbeidsledige får, og det er jo det du er. For å ha rett på dagpenger så må du ha tjent 1,5 grunnbeløp i fjor. Det er tilsammen rundt 120.000 kroner i årsinntekt. Eller så må du ha tjent 3 grunnbeløp de siste tre kalenderårene og det tilsvarer en årsinntekt på rundt 82.000 kroner. Det er tilsammen 246.000 kroner. Anonym poster: b594da16c90e706c1891788e83b9ddd9 Jeg har tjent mye mer enn 82 de siste tre årene, men fikk allikevel beskjed om at jeg ikke nådde opp, pga jeg lå under grensa pr år, samt har samboer. Men blås i hele greia, skal ikke "stjele" en krone fra noen. Anonym poster: 7938ca0c2323e9176d0693a0a5ffc4de
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #11 Skrevet 14. januar 2013 Så ta med papirer som beviser lønnsnivået ditt for de 3 siste årene, dagpenger har man rett til uansett hvor mye samboeren tjener. Anonym poster: e04c66a46fc3aa82eab2df89887e4e9a 1
Zzyzx Skrevet 14. januar 2013 #12 Skrevet 14. januar 2013 Hva samboeren din tjener, eller det at du i det hele tatt har samboer skal ikke ha noe å si på hva du har rett til av stønader. 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #13 Skrevet 14. januar 2013 Blander du sammen dagpengegrunnlag og rett til økonomisk sosialhjelp? Dagpengerettigheter henger direkte sammen med hvor mye du har tjent sist år. Har du ikke søkt skriflig så gjør det, da får du et vedtak du kan forholde deg til. Dagpengerettighetene har INGEN sammenheng med hvorvidt du har samboer eller ikke. Eneste gangen det er relevant er dersom du søker økonomisk sosialhjelp, noe som er noe helt annet enn dagpenger. Sett frem et krav om ytelse sånn at du år en skriflig vurdering. Vær nøye med å legge ved all relevant informasjon. Hva det er kan du gjerne se på kommunens hjemmesider. Når det heller dokumentasjon angående dagpenger, finner du info på NAV sine sider. Anonym poster: 2f10571fa5da30e74cbd56ee75df7d8f
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #14 Skrevet 14. januar 2013 Drit i hva andre skriver om snylting osv, TS. Jeg har selv laget en slik tråd, der jeg fikk beskjed om at jeg burde bruke opp alle sparepengene mine før jeg i hele tatt burde vurdere å søke dagpenger. Du har jobbet og nok de siste tre årene til å få dagpenger, og da bør du også søke om det. Ingen sier vel nei til penger når man finner det umulig å få jobb på egen hånd. Anonym poster: db594a60701d6e75f22abd79ca08b758 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #15 Skrevet 14. januar 2013 Jeg hadde en jobb i fjor hos et firma som desverre gikk konkurs. Søkte ny jobb, og fikk en etter et par måneder. Nå har det desverre vist seg at de ikke var ute etter annen enn en ringevakt der jeg har fått jobb, så kan gå lenge uten å jobbe. Sist jeg mistet jobben, fikk jeg beskjed av nav at jeg ikke hadde rett på stønad, fordi jeg hadde jobbet for lite/tjent for lite, samt hadde samboer. Stemmer det? Har jeg ikke rett på noenting fordi jeg ikke har tjent nok, og er samboer/gift? For nå ble jo ikke denne jobben som jeg trodde, og kan gå månedvis uten penger.. Anonym poster: 7938ca0c2323e9176d0693a0a5ffc4de Dagpenger er uavhengi samboer,ektemann. Søker du på dagpenger, så spør de ikke om du er samboer eller gift. Når det gjelder dagpenger, så må du ha tjent penger forut for å ha krav på det. Den gangen jeg søkte,s¨å var kravet 110.000 året før. At en navansatt kan lire ut av seg at du har samboer....ja ikke alle som kan jobben sin. Ser du skriver at du har tjent mere enn kravet, så da ringer du nav forvaltning, og snakker med dem. Du trenger ikke ta med deg inntektspapirene ned på nav, de innhenter opplysningene direkte. Det er heller ikke ditt lokale navkontor som avgjør dette. Om du mener du har tjent det du skal, så søk på dagpenger på nettet. Har du ikke penger, så er ikke samboere forpliktet overfor hverandre. Har du ikke tjent nok, så kan du søke sosialhjelp. Da vil de dele utgiftene i to, for din samboer skal betale halve husleien osv Anonym poster: 92d9dcf2ab9944aedca82f77409da7c2 1
Leeloo Skrevet 21. januar 2013 #16 Skrevet 21. januar 2013 Kikket raskt igjennom NAV sine krav for å yte dagpenger, og kunne virkelig ikke finne noe som helst om at samboende har krav på mindre dagpenger, eller at sivilstand, annet enn forsørgeransvar for barn, kommer inn noe sted? Så sant du ikke blander sammen dagpenger og sosialstønad (og der er det vel også uenighet om samboere har forsørgelsesplikt eller ikke, enkelte samksbehandlere prøver seg i hvert fall med det), så skjønner jeg ikke hva saksbehandleren på NAV har snakket om. Jeg har hatt en del med NAV å gjøre som tidligere alenemor, og personlig har jeg hatt kun gode erfaringer, men det er dessverre slik at enkelte som jobber der føler større eierskap til pengene de forvalter enn det som godt er og blir i overkant ivrige på å unngå at brukere som faktisk har krav på støtte får hjelp. Sett opp en kjapp oversikt over din inntekt de siste tre siste avsluttede kalenderår (2010-2012) og se for egen del om det ser ut som alt stemmer. Aner ikke om det kan ha noe med stillingandelen din på siste jobb (husker det var noe der som laget litt krøll for meg, men ikke helt hva), men det bør de jo kunne opplyse om på NAV. Selv fikk jeg dagpenger basert delvis på inntekt fra utlandet (og det var ikke veldig god inntekt), ettersom jeg jobbet utenlands ett par år, så at du ikke skal kunne få dagpenger basert på tilstrekkelig norsk inntekt høres jo merkelig ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå