Gå til innhold

Størrelser i Pickles-oppskrifter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har strikket mye fra Drops, Sandnes Garn og Dale Garn de siste årene, men nå har jeg også begynt å strikke fra Pickles. Er det flere som synes at størrelsene deres er utrolig små? Strikket nettopp denne jakken i str. 5-6 år, og den passer til niesa mi på halvannet som bruker str. 80 til vanlig! :overrasket:

Hva gjør dere? Hadde tenkt å strikke den samme jakka i barselgave nå, men må vel lage 1-2 år for at den skal passe til en nyfødt baby?

Anonym poster: 5d87091efd0c38c1ecbabb4dc1690c0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig, oppskriftene er veeldig små, men jeg tror det er fordi Pickles-jentene strikker veldig løst. Jeg passer alltid på å strikke litt lengre, og være litt løsere i strikkefastheten enn jeg vanligvis er når jeg strikker deres oppskrifter :)

Dumt at jakken ble for liten... Vet ikke hva du burde gjøre, men å gå opp en størrelsen burde vel gå bra? :) Lykke til!

Skrevet

Ja, jeg får prøve meg frem. Det rare er at strikkefastheten stemmer. Har også målt minstens klær med dere opplyste mål på størrelsene, og de lager bittesmå klær. Kjedelig... Liker mye av det de lager, men gidder ikke tenke SÅ mye når jeg strikker :tunge1:

Skrevet

Første jeg tenkte på var strikkefastheten, siden Pickles etter ryktet strikker løst, men når den stemmer så vet jeg sannelig ikke...

Det jeg har strikket har vært grei størrelse i alle fall...

Anonym poster: a4c001770c4f58c84c20bae7ff7ba68f

Skrevet

Jeg prøver en gang til med tykkere pinner og en annen strikkefasthet. Får prøve å ikke følge mønsteret ;)

Må være kjedelig for de som er nybegynnere å strikke noe for så å se at det er så lite...

Sammenlignet forresten en del oppskrifter med Sandnes og Dale i går kveld og Pickles sine mål på jakka jeg viste her er uansett mye smalere enn smale jakker som andre lager.

Skrevet

Jeg tror nok en del modeller er smalere hos pickles enn hos andre som lager oppskrifter. Jeg liker det, jeg da, siden jeg syns en del andre strikkede barneklær kan bli mer posete enn hva jeg liker.

Men skjønner ikke at den jakka du linket til kan ha blitt så liten hvis du har fulgt strikkefastheten? Jeg strikket den samme jakka til sønnen min i sommer. Han var da et halvt år, og jeg strikket str 6-12 mnd. Den passet fint da, og et stykke utpå høsten. Jeg strikker også litt løst, noe som pleier å sammenfalle med hvordan pickles-jentene strikker.

Skrevet

Jakka er akkurat så bred som det står i oppskriften. Måtte sammenligne den med andre jakker jeg har strikket fra andre leverandører, og Pickles sin var 15-20 cm smalere enn andre. Nei, jeg får lage min egen oppskrift ;)

Skrevet

Interessant i grunn, og bekrefter det jeg selv har opplevd med andre oppskrifter - det lønner seg å sjekke måla istedet for bare å velge størrelse på alder. Det er veldig forskjellig vidde på plagg rundt omkring!

Anonym poster: 47ad998e08a15d464f8a572a77f909ec

Skrevet

Jeg har bare strikket lue fra Pickles, men den ble også bitteliten. Jeg strikker relativt stramt, men løsningen ble å legge til 30 masker for at den skulle passe!

Skrevet

Ja, opplever også at endel av oppskriftene er veldig små i størrelsene. Er ikke mye rom å vokse i, for å si det sånn, og det er jo dumt når man faktisk bruker tid på å strikke noe. Har også sjekket at mål og strikkefasthet stemmer, så tror nok det er selve oppskriftene. Jeg har også sammenlignet med tilsvarende oppskrifter fra andre produsenter og ser jo at Pickles er mye mindre i størrelsene. Lurer på om det er fordi andre legger inn litt for å vokse i oppskriften slik at man strikker str etter barnets alder, mens Pickles' strørrelser er laget uten noe voksetillegg så man bør velge større oppskrifter enn barnet alder hvis man vil ha ekstra å gå på? Ble litt uklart forklart, kanskje noen skjønner hva jeg tenker. :)

Skrevet (endret)

Ang det du skriver om noe å vokse i, onyx, så husker jeg at jeg en gang spurte dem hvilken størrelse de anbefalte at jeg strikket til sønnen min. Husker ikke hvilke størrelser det var snakk om, bare at de anbefalte meg å strikke en størrelse større enn jeg egentlig hadde tenkt, slik at den varte en stund. Det kan godt være det er noe i at andre oppskrifter har lagt inn mer å vokse i.

Mener forresten å huske at de har sagt at de ikke beregner størrelser helt på egenhånd, men bruker noen internasjonale maler.

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Nå har jeg lagt opp til ny jakke. Har lagt opp mange flere masker enn største størrelse i oppskriften. Glad jeg har noen år på baken ang. strikking. Må være utrolig kjedelig for ferske strikkere med slike resultater.

Skrevet

Det er jo ikke verre enn å sjekke målene og følge strikkefastheten, da, så vet du jo hvor stor jakka blir... Så kan man evt velge en større størrelse hvis man synes de oppgitte målene er for lite.

Anonym poster: c5896c634099d0558058adefe49cf850

Skrevet

Har dere opplevd dette på klærne til voksne også?

Tenkte å strikke en god morgen-genser, men nå ble jeg usikker på om jeg bør strikke den i M som jeg hadde tenkt, eller om jeg bør gå for L ?

Skrevet

Jeg har ikke strikket til voksne, men du får se på målene og måle deg selv... Ser for meg at disse også er små?

Skrevet

Har dere opplevd dette på klærne til voksne også?

Tenkte å strikke en god morgen-genser, men nå ble jeg usikker på om jeg bør strikke den i M som jeg hadde tenkt, eller om jeg bør gå for L ?

Jeg har strikket den, og endte opp med å rekke opp hele greia :P (men det er mest fordi jeg synes det er vanskelig å plukke opp masker pent til arm). Men i tillegg ble den veldig kort, og med merinogarnet som er veldig tykt, så synes jeg det så litt rart ut.

MEN, du kan dampe den etter den er ferdigstrikket. Da trekker du litt i genseren mens du damper, og dermed blir den litt lengre (i og med at rillestrikken gjør at den fort trekker seg litt sammen).

Jeg strikket min genser etter strl S (jeg bruker mest XS i klær, men også litt S), og jeg la til noen cm i lengden når jeg strikket. Ellers passet den fint i størrelsen. Bare prøv å tilpass lengden underveis du :)

Skrevet

Har begynt å strikke den nå, og er kommet halvveis opp på forstykket. Virker som den blir litt tettsittende til meg, enda målene stemmer.

Kjenner at jeg ikke gidder å rekke den opp pg begynne på nytt, så får gi den til en litt slankere venninne hvis det skulle bli helt feil :fnise: (eller slanke meg?)...

Dette blir mitt første forsøk på å strikke genser, så blir spennende å se om jeg klarer å sy den sammen fint.

Skrevet

Nå er genseren ferdigstrikket og den ble litt kort. Klarer å strekke den ut, og da blir den fin - helt til den trekker seg sammen igjen.

Hvordan kan jeg dampe genseren?

Skrevet

Nå er genseren ferdigstrikket og den ble litt kort. Klarer å strekke den ut, og da blir den fin - helt til den trekker seg sammen igjen.

Hvordan kan jeg dampe genseren?

Bruk et fuktig kjøkkenhåndkle, og legg over genseren der du skal dampe. Trekk litt i genseren før du damper, da holder den seg utstrukket og fin :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...