Torepop Skrevet 14. januar 2013 #1 Skrevet 14. januar 2013 Slik er det... Min ektemann er operert i skulderen for 2.gang og venter på ny operasjon for 3.gang, Han var på stilasekurs for noen år tilbak, hvor noen mistet et jern rør på skulderen hans, noe som førte til at den knakk! 1. operasjon, ikke velykket. Skulderen knakk opp igjen,. 2. operasjon ikke velykket. Legene hadde to valg. Enten ta den letteste operasjonen å satse på at det funket eller ta den store innviklende operasjonen og være så og si sikker på at den funket. (dette har de sagt selv). Vel, de valgte den lette.... Og skulderen er fortsatt ødelagt. Den er ikke knekt på nytt, men den er ikke festet slik som den skal. Dette fører til smerte hos min mann. Han vente rnå må time for en ny operasjon. Min mann er fast ansatt i et firma som han har vært fast hos i noen år. Siden han har operert, er han 100% sykemeldt. Idag var han hos legen, hvor han fikk beskjed om at han ikke kan være sykemeldt mer enn ett år, for da blir lønningen nedsatt fra 100% til 60%. At om han skal beholde sin 100% utbetaling, må han ut i jobb igjen, hvor det er mye fysisk og hard arbeid. Legen informerte han om at han måtte jobbe minst i 2 mnd, så kunne han sykemelde seg igjen... Dette syns jeg er helt latterlig, særlig når det ikke er hans feil at sykehuset har gjort en tabbe og at han må vente på en ny operasjon. Så spørsmålet er... Kan de virkelig gjøre slik?
Gjest O___o Skrevet 14. januar 2013 #2 Skrevet 14. januar 2013 Ja, det kan de. Han vil da være innunder AAP. Dere kan søke yrkedsskadeerstatning og pasientskadeerstatning 1
SmallTalk Skrevet 14. januar 2013 #3 Skrevet 14. januar 2013 Ja. Det er nemlig slik regelverket er. Det dere burde gjøre er å ta kontakt med Norsk Pasienskadeerstatning. Dersom han har vært utsatt for behandlingsfeil (noe det jo høres ut som om han er), så burde disse kunne hjelpe dere. Ellers så høres det jo ut som om han eventuelt burde satse på omskolering etter hvert, dersom skulderen ikke blir bedre.
Torepop Skrevet 14. januar 2013 Forfatter #4 Skrevet 14. januar 2013 Ok. takk for svar. Men jeg må si at jeg syns dette er meget merkelig.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #5 Skrevet 14. januar 2013 Hvis det stilasekurset var i arbeidstid; sjekk om arbeidsgiver har forsikring (Håper det ble skrevet skademelding Yrkesskade) og at den ble levert NAV. Hvis dette er oppfylt kan ha rett på erstatning gjennom forsikring på tapt lønn evt. engangsutbetaling. Anonym poster: 6f607f944d1e8679e23090711b94c620
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #6 Skrevet 14. januar 2013 Han må forresten være frisk og i arbeid et halvt år før han har nye rettigheter til sykepenger. Anonym poster: e48bed1cb194c0b5336c4a8a9da9ad7d 1
Gjest O___o Skrevet 14. januar 2013 #7 Skrevet 14. januar 2013 Kva kan du få? Arbeidsavklaringspengane utgjer 66 prosent av inntektsgrunnlaget. Storleiken på arbeidsavklaringspengane er mellom anna avhengig avtidlegare inntektom du forsørgjer barnom du får andre folketrygdytingarom arbeidsevna di blei nedsett med minst halvparten før du fylte 26 åryrkesskade eller yrkessjukdom Kor lenge kan du få arbeidsavklaringspengar? Kor lenge du får arbeidsavklaringspengar, er avhengig av behovet for å vere i arbeidsretta aktivitet. Som hovudregel kan du likevel ikkje få arbeidsavklaringspengar i meir enn fire år. Stønadsperioden varierer derfor frå person til person. I særlege tilfelle kan stønadsperioden forlengjast utover fire år. Når du har blitt i stand til å skaffe deg arbeid etter gjennomført tiltak eller behandling, kan du få arbeidsavklaringspengar i inntil tre månader mens du søkjer arbeid. Du må vere registrert hos NAV som ordinær arbeidssøkjar. Dersom du har søkt uførepensjon, kan du få arbeidsavklaringspengar i inntil åtte månader mens søknaden blir behandla. fra NAV sine nettsider
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #8 Skrevet 15. januar 2013 Slik er det... Min ektemann er operert i skulderen for 2.gang og venter på ny operasjon for 3.gang, Han var på stilasekurs for noen år tilbak, hvor noen mistet et jern rør på skulderen hans, noe som førte til at den knakk! 1. operasjon, ikke velykket. Skulderen knakk opp igjen,. 2. operasjon ikke velykket. Legene hadde to valg. Enten ta den letteste operasjonen å satse på at det funket eller ta den store innviklende operasjonen og være så og si sikker på at den funket. (dette har de sagt selv). Vel, de valgte den lette.... Og skulderen er fortsatt ødelagt. Den er ikke knekt på nytt, men den er ikke festet slik som den skal. Dette fører til smerte hos min mann. Han vente rnå må time for en ny operasjon. Min mann er fast ansatt i et firma som han har vært fast hos i noen år. Siden han har operert, er han 100% sykemeldt. Idag var han hos legen, hvor han fikk beskjed om at han ikke kan være sykemeldt mer enn ett år, for da blir lønningen nedsatt fra 100% til 60%. At om han skal beholde sin 100% utbetaling, må han ut i jobb igjen, hvor det er mye fysisk og hard arbeid. Legen informerte han om at han måtte jobbe minst i 2 mnd, så kunne han sykemelde seg igjen... Dette syns jeg er helt latterlig, særlig når det ikke er hans feil at sykehuset har gjort en tabbe og at han må vente på en ny operasjon. Så spørsmålet er... Kan de virkelig gjøre slik? Ja sånn er det. Er du syk i norge, så kan det gå rett på dunken. Jeg vet om en kreftpasient (omtalt i media) Fikk alvorlig kreft, opererert, stråling, reoperasjon. Da går tiden...om man ikke har nok med sykdommen sin,så skal man ha mareritt ang økonomien også. Denne personen presset seg på jobb før det gikk et år,sykemeldt,på jobb...bare for å klare å holde økonomien oppe. Dette førte faktisk til at helsetilstanden ble verre og langtidsykemeldt igjen. Ja mannen din må jobbe i to mnd,da kan han sykmld,men kun i arb.giverperioden. Du må være i jbb i et halvt år, før du kan gå lener enn arb.giverperioden. Fatter ikke dette. Den syke blir ikke friskere av dette, den syke har samme utgifter,men du skal straffes for å være syk. Da skal de ta 40 % av lønnen din. Vis meg en alvorlig syk person som går på jobb selv om de mister penger.. det ligger masse folk hjemme, på sykehus som skal igjennom en karusell. Ikke alle har forsikringer som kan hjelpe de Skulle noe slikt skje med meg, så vil ikke vi klare å beholde hjemmet oss. Anonym poster: 3cfd76b7f03aa20f8856174fff3d2e0d
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #9 Skrevet 15. januar 2013 Slik er det ja - fryktelig trist for familien deres å bli rammet Men dette bør folk virkelig ha i bakhodet når noen politikere nå snakker om å få samme ordning som i Sverige, med normert sykemeldingsperiode for den enkelte sykdom. Det er så mange som tenker at 'det gjelder jo ikke meg', men sykdom og ulykke kan ramme alle - bare så synd at sykdom ikke tar hensyn til normert tid. Det var også svært få som protesterte mot en maks sykemeldingsperiode på 1 år da den ble innført, er ikke så mange år siden det ble endra. Folk skjønner ikke konsekvensene før det rammer en selv. Anonym poster: b7847250dcaf632f4f18ed2d4e21a4ee
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #10 Skrevet 15. januar 2013 Om dere eier bolig f.eks, så skal du ikke se bort i fra at dere/han har en forsikring for tap av inntekt ved langvarig sykdom. Vi har en slik forsikring, som betaler ut en engangssum ved skade, som også skal dekke rehabilitering om vi har det behovet, og blir man syk i over et år dekker forsikringen den inntekten man taper på å gå ned til 60% lønn etter dette året. Denne gjelder i 4 år. Anonym poster: 583af0a586ffa8c75ba897c9bd4753af
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #11 Skrevet 15. januar 2013 Vel... Vi har faktisk ett helt år med full dekning av lønn (opptil 6G) ved sykdom. Det er ganske unikt. Og etter ett år vil man kunne få AAP, som er ca. 62% av inntekt opptil 6G. Det er heller ikke kjempevanlig. Så jeg syns ikke man skal klage så mye. (Kroniker selv, med utsikt til AAP og uførhet etterhvert). Ellers ville jeg, som sagt over her, sjekket om det er sendt inn skademelding på yrkesskade. Om det er gjort det, så vil man kunne gå på bedriftens forsikringsselskap for erstatning. Ellers pleier bankene å være velvillige vedr. avdragsfrihet på boliglån i en slik situasjon med mindre man har belånt over pipa. Anonym poster: e5b039ee0d5f80512e9b475743a2f5fe
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #12 Skrevet 15. januar 2013 Ellers ville jeg lest litt her: http://www.skadesiden.no/yrkesskade_rettigheter.htm Anonym poster: e5b039ee0d5f80512e9b475743a2f5fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå