Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Viss en blir syk før en er ferdig med vgs har en et lite problem.

Si at en blir frisk nok til skole når en er 23, da har en ingen rett til vgs skole, samt ingen mulighet for høyere utdanning. En må vente til en er 25 år, for så å ta vgs. Vil en ha høyere utdanning må en gå tre år på vgs, dvs at en kan ikke begynne med utdannelsen før en er 28 år. Dvs at en kan tidligst være ferdig med utdannelsen når en er 31 eller 33 år. Vet at mange studerer etter den alderen, men for mange så passer det bedre å være ferdig utdannet tidlig pga at en vill starte familie, en vill gjerne se hva livet har å by på før en starter familie osv.

Jeg synes at hvis en har vært ufør i 5 år og er 25 burde en ha rett til høyere utdanning på lik linje med de som har jobbet i 5 år.

Anonym poster: f74fc3dc2a8f8bce83337806d780adc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes at hvis en har vært ufør i 5 år og er 25 burde en ha rett til høyere utdanning på lik linje med de som har jobbet i 5 år.

Anonym poster: f74fc3dc2a8f8bce83337806d780adc1

din kunnskapsløshet bekrefter akkuratt hvorfor mann ikke bør ha rett til direkte høyere utdannelse etter 5 år med ufør ( i en alder av 25)

Videregående (spesielt studiespesialisering) er forberedende skole gang til høyskole utdannelese. det ikke bare å gå rett fra ungdomskolen og inn på høyskole, du ville sannsyneligvis ikke forstått noe sælig av det som blir sagt/skrevet.

Og mann kan ikke være i hvilken som helst jobb i 5 år også begynne på høyskolen, jobben må være relevant til det du skal studere. (altså en kan ikke jobbe 5 år som elektrikker også søke opptak til sivil økonom på NHH) er mann uføre i 5 år, så er det kjipt, men du er jo ufør fordi du ikke kan gå på skole og studere, derav lærer du heller ingenting i de 5 årene, de som jobber lærer, mange må gå på kurs, fagdager og tilegen seg ny kunnskap for å holde seg oppdater i jobben sin. kunnskapen mann tilegner via vgs er viktig for å gjøre studie hverdagen din på høyskole og universitet bedre og lettere.

Anonym poster: b2ea84c38680ed88c37bfffa82379711

• Liker 7
Skrevet

Man skal ha et visst grunnlag før man begynner på høyere utdanning, og jeg tror ikke det er så lurt å ha hverken vært i arbeidslivet eller tatt vgs før man begynner på høyere utdanning. Jeg tror mange vil oppleve at den veggen blir for bratt, fordi man har en del kunnskapshull som man ellers ville tettet på vgs eller vært i jobb. For all del, mange uføretrygdede kan være ressurssterke, men når man er syk så er vel ikke fokuset rettet mot kompetanseheving og utdanning. Da er jeg ikke sikker på om det er lurt å begynne rett på et Universitet eller en høyskole.

Anonym poster: ac79364cf1d75918c23092209cef346f

• Liker 2
Gjest Snuppeluppsen
Skrevet

Jeg er i den situasjonen hvor jeg har fylt 20 (21 om et par mnd), men ikke har gått på vgs mer enn et halvt år. Har jobbet istedet for. Jeg har nå endelig funnet meg selv og funnet ut hva jeg kan tenke å utdanne meg som, men jeg har dessverre ikke rett til å gå på skole før jeg fyller 25. Da er det ikke lenger mulig å ta den utdanningen jeg kunne tenke meg. Hva gjør jeg da? Det er 3 yrker jeg kunne tenke meg, men ingen av dem går det an for meg å utdanne meg som.

Synes det er utrolig dårlig at man ikke får gå på skole når man er mellom 20 og 25. Det er jo mange som trenger det eller kunne tenke seg å gå på skole da også, heller i dette tidsrommet enn etter at man har fylt 25. Alt blir jo bare satt på vent osv. Det er ikke noe greit.

Skrevet

Jeg er i den situasjonen hvor jeg har fylt 20 (21 om et par mnd), men ikke har gått på vgs mer enn et halvt år. Har jobbet istedet for. Jeg har nå endelig funnet meg selv og funnet ut hva jeg kan tenke å utdanne meg som, men jeg har dessverre ikke rett til å gå på skole før jeg fyller 25. Da er det ikke lenger mulig å ta den utdanningen jeg kunne tenke meg. Hva gjør jeg da? Det er 3 yrker jeg kunne tenke meg, men ingen av dem går det an for meg å utdanne meg som.

Synes det er utrolig dårlig at man ikke får gå på skole når man er mellom 20 og 25. Det er jo mange som trenger det eller kunne tenke seg å gå på skole da også, heller i dette tidsrommet enn etter at man har fylt 25. Alt blir jo bare satt på vent osv. Det er ikke noe greit.

Ta fagene som privatist (som mange andre på din alder gjør, uansett om det er nye fag eller om de tar opp fag de har tatt fra før), gå på privatskole hvis du gidder å bruke penger på det.

Du har valgt å jobbe og tjene penger i den tiden du hadde ungdomsrett til å gå på videregående, i stedet for å gå på skole. Suck it up og ta følgene av dine egne valg!

Anonym poster: 2fc0bff7fa43bfb0d73ac28138d25c9c

• Liker 12
Skrevet

Jeg lurer fælt på hva slags utdannelsesopplegg som anser deg som for gammel som 25?...Så vidt jeg vet har man fortsatt alle muligheter i bla. politi og forsvar selv om man kanskje er noen år eldre enn majoriteten av de som begynner...

• Liker 1
Skrevet

Om jeg hadde blitt frisk da jeg var 23 og kunne ha begynt på utdannelsen min, hadde jeg prist meg lykkelig og satt i gang som privatist.

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at du bør være lykkelig som kan komme i gang med skolegang selv om det er noen år senere enn "alle" andre. Det er faktisk noen unge som aldri kommer dit og vet at resten av livet er uføretrygd.

Det er også mange som sklir ut på videregående, ikke fullfører og surrer rundt. I voksen alder så tar de grep og får seg den utdannelsen de ønsker. Det er mange veier til mål og alt trenger ikke å skje i en alder av 20. Selv satte jeg meg på skolebenken da jeg var 37 for å studere det jeg alltid hadde drømt om. For mitt vedkommende så var det en uplanlagt graviditet og senere alenetilværelse med et kronisk sykt barn som satte litt kjepper i hjulene. Følte aldri at ting var urettferdig bare fordi "alle andre" var ferdigutdannet og vel etablerte med greie jobber. Jeg var lykkelig fordi jeg hadde en mulighet til å forfølge drømmene mine selv om jeg var 37.

Anonym poster: 84018bf7679f103019ab753440183e9d

• Liker 3
Skrevet

Husker at jeg så et program på tv en gang om en pensjonist som utdannet seg til å bli lege! :)

Gjest Surrehodet
Skrevet

Det finnes nok av alternativer til offentlig VGS. Kanskje du skulle sjekket ut mulighetene som privatist?

Kommer ingen vei om du bare sitter på KG og klager på hvor urettferdig verden er.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Grunnen til at systemet er som det er, og ikke som du ønsker, er at i ditt system hadde det knapt vært noe poeng i å ta videregående utdanning. Dersom man får studiekompetanse uavhengig av hva man måtte finne etter ungdomsskolen er jo helt klart det lureste å jobbe.

Slettet sitert innhold fjernet.

Tekola, mod.

Endret av Tekola
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg hadde vært helt enig med deg dersom utdannelse var ment som oppbevaring av ungdommer og unge voksne, men det er det ikke. Innholdet i den videregående skolen kan helt sikkert diskuteres, men å hoppe helt over vil gi store kunnskapshull dersom man skulle kunne ta høyere utdanning allikevel. Ikke bare rent faglige hull, men også mangelen på det å være kjent med hvordan en selv jobber best og jobber selvstendig. Høyere utdannelse er allerede et stort hopp for mange som har gått på videregående, fordi det setter helt andre krav til egeninnsats og utnyttelse av læringskapasitet. Videregående eksisterer ikke for at folk skal ha noe å gjøre i alderen 16-19, men for å lære de som går der ett og annet som vil være nyttig senere i livet og senere i utdanningsløpene man velger seg.

Men så er det heller ingen sannhet at man ikke kan utdanne seg mellom alderene du nevner. Man kan søke opptak hos offentlig videregående, noen steder vil du kunne få inntak selv om ingen har plikt til å ta deg imot, du kan ta fagene som privatist og fullføre i eget tempo, eller du kan melde deg opp til f.eks Sonans og ta studiekompetansen med veiledning der. Det finnes muligheter, så er spørsmålet egentlig hva du ønsker, klarer og prioriterer å gjøre med det.

Edit: Du nevner de som har jobbet i 5 år, de må også ta opp fag fra videregående for å komme inn, men kan gjøre det etter 23/5-regelen, altså noe færre fag (kjernefagene). Bare unntaksvis kan man søke med kun yrkeserfaring, slik som man iallefall kunne på journalistutdanningene tidligere, men grunnen til at det gikk (går?) er jo at de som har jobbet i fem år som journalist uten utdannelse kan såpass mye om yrket at de antagelig ikke vil ha noen problemer med å holde følge med resten av klassen.

Endret av Ananas.
  • Liker 4
Gjest Snuppeluppsen
Skrevet

Ta fagene som privatist (som mange andre på din alder gjør, uansett om det er nye fag eller om de tar opp fag de har tatt fra før), gå på privatskole hvis du gidder å bruke penger på det.

Du har valgt å jobbe og tjene penger i den tiden du hadde ungdomsrett til å gå på videregående, i stedet for å gå på skole. Suck it up og ta følgene av dine egne valg!

Jeg kan ikke ta den utdannelsen jeg ønsker som privatist. Kan heller ikke ta den på privatskole da de ikke tilbyr denne type utdanning der.

Jeg valgte å jobbe fordi jeg ikke visste hva jeg kunne tenke meg å utdanne meg som. Ikke alle mennesker er like og vet akkurat hva de vil i livet når de er 16. Man vokser utrolig mye på de 4 årene mentalt (hvertfall jeg), og jeg synes det er synd at de ikke har noen skoletilbud til de som er mellom 20 og 25 da man fortsatt er ung og det er mer aktuelt å ta en utdannelse enn når man er nærmer seg 30 og ønsker å få barn osv.

Gjest Snuppeluppsen
Skrevet (endret)

Grunnen til at systemet er som det er, og ikke som du ønsker, er at i ditt system hadde det knapt vært noe poeng i å ta videregående utdanning. Dersom man får studiekompetanse uavhengig av hva man måtte finne etter ungdomsskolen er jo helt klart det lureste å jobbe.

Hvorfor hadde det ikke vært noe poeng i å ta vgs utdanning?

Slettet sitert innhold fjernet.

Tekola, mod.

Endret av Tekola
Gjest Snuppeluppsen
Skrevet

Det finnes nok av alternativer til offentlig VGS. Kanskje du skulle sjekket ut mulighetene som privatist?

Kommer ingen vei om du bare sitter på KG og klager på hvor urettferdig verden er.

Jeg har allerede vært i mange møter med en karriereveileder, og nei det finnes ikke noen alternativer til vgs.

Du bør ikke sitte på KG å jabbe når du ikke har peiling på hva du snakker om.

Skrevet

Jeg kan ikke ta den utdannelsen jeg ønsker som privatist. Kan heller ikke ta den på privatskole da de ikke tilbyr denne type utdanning der.

Nei vel? Hva slags sær utdanning er det du er ute etter, da?

Om det er yrkesrettet utdanning (tilsvarende yrkesfag på videregående), så finnes det selvfølgelig privatskoler for det også: http://www.nki.no/hv...regaaende-skole

Hvis du vil ta en høyere utdanning, må du ha studiekompetanse, og da finnes det (som nevnt tidligere) mange muligheter for å få tatt de fagene du trenger.

Jeg valgte å jobbe fordi jeg ikke visste hva jeg kunne tenke meg å utdanne meg som. Ikke alle mennesker er like og vet akkurat hva de vil i livet når de er 16. Man vokser utrolig mye på de 4 årene mentalt (hvertfall jeg), og jeg synes det er synd at de ikke har noen skoletilbud til de som er mellom 20 og 25 da man fortsatt er ung og det er mer aktuelt å ta en utdannelse enn når man er nærmer seg 30 og ønsker å få barn osv.

Det er vel få som vet hva de skal bli når man begynner på videregående?! Du er ikke i noen særstilling sånn sett! Man kan da fullføre, eller i det minste begynne på videregående skole likevel... og hvis man begynner på en linje og finner ut at det ikke var det riktige, kan man faktisk begynne på nytt igjen på en annen linje.

Selv hadde jeg en vag tanke om hva jeg skulle bli da jeg begynte på videregående, men endte opp med å gå i en helt annen retning. Tror ikke en eneste en av de jeg gikk i klasse med på videregående hadde planene klare før de begynte, og av de som hadde konkrete planer så er det ingen som faktisk har gjennomført dem.

Igjen: det er ikke synd på deg! Det er synd på de som har vært syke og som føler de ikke får noe tilbud, men folk som faktisk har valgt å jobbe i stedet for å gå den "normale" veien etter ungdomsskolen (= begynne på videregående) har jeg ingen sympati med.

• Liker 9
Gjest Surrehodet
Skrevet

Jeg har allerede vært i mange møter med en karriereveileder, og nei det finnes ikke noen alternativer til vgs.

Du bør ikke sitte på KG å jabbe når du ikke har peiling på hva du snakker om.

Jeg skrev alternativ til offentlig vgs, ikke til vgs.

Og jeg vet hva jeg "jabber" om, ta grep om eget liv og ta fagene som privatist.

• Liker 5
Gjest Snuppeluppsen
Skrevet

Nei vel? Hva slags sær utdanning er det du er ute etter, da?

Om det er yrkesrettet utdanning (tilsvarende yrkesfag på videregående), så finnes det selvfølgelig privatskoler for det også: http://www.nki.no/hv...regaaende-skole

Hvis du vil ta en høyere utdanning, må du ha studiekompetanse, og da finnes det (som nevnt tidligere) mange muligheter for å få tatt de fagene du trenger.

Det er vel få som vet hva de skal bli når man begynner på videregående?! Du er ikke i noen særstilling sånn sett! Man kan da fullføre, eller i det minste begynne på videregående skole likevel... og hvis man begynner på en linje og finner ut at det ikke var det riktige, kan man faktisk begynne på nytt igjen på en annen linje.

Selv hadde jeg en vag tanke om hva jeg skulle bli da jeg begynte på videregående, men endte opp med å gå i en helt annen retning. Tror ikke en eneste en av de jeg gikk i klasse med på videregående hadde planene klare før de begynte, og av de som hadde konkrete planer så er det ingen som faktisk har gjennomført dem.

Igjen: det er ikke synd på deg! Det er synd på de som har vært syke og som føler de ikke får noe tilbud, men folk som faktisk har valgt å jobbe i stedet for å gå den "normale" veien etter ungdomsskolen (= begynne på videregående) har jeg ingen sympati med.

Ja selvfølgelig synes du det fordi du selv sikkert har en utdannelse du er fornøyd med og alt gikk helt glatt for deg. Da bryr du deg selvfølgelig midt oppi ryggen om andre og klarer ikke å sette deg inn i deres situasjon.

Du vet kanskje ikke at det finnes andre måter å være syk på enn fysisk? Jeg slet med depresjoner i den tiden og hadde ikke noen god opplevelse fra ungdomsskolen. Den gangen slet jeg veldig med å få venner og det var rett og slett veldig kjipt og trist å være på skolen. Var sjeleglad om jeg fikk lov til å sitte i klasserommet i friminuttene og ikke sitte alene ute i pausearealene. Dette ødela mye for selve skolearbeidet også.

Heldigvis er det fortid, og livet mitt er fint nå bortsett fra at jeg mangler utdannelse.

Depresjoner + at jeg ikke visste hva jeg ville bli gjorde at jeg sluttet på skolen den gangen. Og ja, jeg valgte å jobbe i stedet for å sitte på ræva i 4 år. Noe så totalt wasted som å bare begynne på en utdannelse uansett kan jeg ikke tenke meg. Hva er vitsen med å ta en utdanning du ikke kommer til å få bruk for uansett?

Trenger absolutt ikke sympati fra deg, men du burde kanskje prøve å forstå at ikke alle er som deg ;)

Gjest Snuppeluppsen
Skrevet

Jeg skrev alternativ til offentlig vgs, ikke til vgs.

Og jeg vet hva jeg "jabber" om, ta grep om eget liv og ta fagene som privatist.

Jeg kan ikke ta den utdanningen som privatist. Hoppet du over en linje når du leste eller?!

Skrevet

Ja, det straffer seg å bli syk i ung alder. Det straffer seg generelt sett å bli syk uansett alder, men hvis du er blitt frisk nok til å kunne ta utdanning eller gå ut i jobb, så er du heldig! Jeg synes det er rart at du ikke mener det selv, da de fleste som blir syke i ung alder ville gitt alt for å kunne leve et tilnærmet normalt liv.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...