Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har "slitt" med lange sykluser helt siden jeg først fikk mens. Mellom første og andre gang jeg fikk mens gikk det akkurat 1 år. Etter det har syklusen variert på mellom 36 dager og 50 dager, vanligvis rundt 40 dager. Jeg har tempet tidligere og har funnet ut at jeg har ofte EL på dag 20-30, så nokså ustabilt. Har normal vekt.

Er det noe jeg selv kan gjøre for å få tidligere EL og kortere sykluser? Diett eller vitaminer? Jeg ser at syklusene mine blir mer "normale" på sommeren, da rundt 36 dager og de kan bli kjempelange på vinteren. Hjelper det om man spiser mindre sukker? Mener å ha hørt noe om dette. Tok tyroid og prolaktin verdier i fjor, men disse var normale. Er jo litt irriterende å ha så lange sykluser fordi jeg har bare EL og mens ca 8 ganger i året og det minker jo sjansene litt. Har tenkt å begynne prøving til sommeren.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet ikke. Men det kommer litt ann på diagnosen. Dersom syklusforstyrrelsene har noe med hormonforstyrrelser eller PCO å gjøre, kan diett og vektreduksjon hjelpe. I og med at du er mer regelmessig om sommeren (om det ikke er tilfeldigheter) tenker jeg på d-vitaminmangel, og at du har et annet kosthold og aktivitetsnivå i sommermånedene. Så da er det jo verdt å prøve.

Når du begynner å prøve kan du ta kontakt med gynekolog før heller enn senere. Med lange/uregelmessige sykluser er det ofte vanskelig å bli gravid, og det finnes gode legemidler for å få eggløsning.

Skrevet

Har blitt gravid en gang før da jeg hadde EL på dag 23 i følge temping, da jeg skulle få oversikt over syklusene. Var ikke planlagt, bomma en dag på kalendermetoden og pga uregelmessige sykluser. Men mista i uke 6. Virker som jeg har EL, men veldig sen EL. Tok ultralyd av eggstokker mange ganger før, men det ble aldri funnet noen cyster og legene trodde ikke det var PCOS. Hadde en lapraskopi en gang for et par år siden for noe annet akutt og legene sa også da at alt så utmerket ut inni der.

Har begynt å ta tran og folat, spiser mer grønnsaker og mindre måltider og ofte, får se om det hjelper noe.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...