AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #1 Del Skrevet 14. januar 2013 Hei, vi overtar snart en leilighet der det er lagt sammenhengende parkett over hele leiligheten. Dvs parketten på soverom henger sammen med parketten i stue via gangen... Dermed er det også parkett i entré, der jeg ønsker fliser med varmekabler, av praktiske årsaker. Er det mulig å ta opp bare deler av parketten og fortsatt få det pent? Det jeg antar vi må gjøre er å kutte i parketten der det blir en overgang til resten av gangen, samt kutte ved dør inn til soverom fra entré, og så rive opp. Er det også mulig å legge varmekabler under bare deler av flisene? Alternativt mener jeg å ha hørt om en slags matte med varmekabler som man kan legge, noen som er kjent med dette? Hvor høyt vil flisdelen bli ifht parketten? Rommet det gjelder som jeg ønsker flislagt har utgangsdør, dør til soverom, overgang til resten av gangen, samt nisje til skyvedørsgarderobe. Det er denne som ikke har samme behov for varmekabler. Totalt er entréen ca 4,5 kvm, der 1,5 kvm av dette går til skyvedørsgarderobe. Er det også mulig å skru fast fester til skyvedør i flisgulv? Eller går det kun an dersom det er parkett der? Dette ble mange spørsmål, men håper noen med litt peiling kan hjelpe meg. Anonym poster: 39dd56c21470b692897ba5e483bd5e7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 14. januar 2013 #2 Del Skrevet 14. januar 2013 Det er ikke noe problem i det hele tatt. Det er bare å skjære over parketten og legge fliser der du vil ha det. Varmekabler trenger ikke bygge veldig høyt, og det er selvsagt ikke nødvending å ha kabler under hele heller. Det er ikke så lett å skru i flisene (men mulig selvsagt med forboring osv, men om skruingen havner i fugene (mellom flisene) så er det enkelt og greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #3 Del Skrevet 14. januar 2013 Husk at den delen av gulvet som ikke har varmekabler vil kjennes mye kaldere ut enn tidligere. Anonym poster: 5b727a4135bf8a1b900c0ed3b7924689 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #4 Del Skrevet 14. januar 2013 Det er ikke noe problem i det hele tatt. Det er bare å skjære over parketten og legge fliser der du vil ha det. Varmekabler trenger ikke bygge veldig høyt, og det er selvsagt ikke nødvending å ha kabler under hele heller. Det er ikke så lett å skru i flisene (men mulig selvsagt med forboring osv, men om skruingen havner i fugene (mellom flisene) så er det enkelt og greit. Nå har jeg googlet litt mer, og -- Er det faktisk så enkelt som å fjerne parkett og parkettunderlaget, legge en varmekabelmatte, ha på avretningsmasse, og så flislegge? Eller er det noe mer som må med for å få til dette? Er det fordi man risikerer at flisene sprekker at man ikke vil borre i dem? Husk at den delen av gulvet som ikke har varmekabler vil kjennes mye kaldere ut enn tidligere. Anonym poster: 5b727a4135bf8a1b900c0ed3b7924689 Planen er at den delen som ikke har varmekabler er den delen som innegår i skyvedørsgarderoben, altså der vi ikke vil gå eller stå. Mest for å spare penger både på kablene og senere på bruk. Vil det da utgjøre noen forskjell? Anonym poster: 39dd56c21470b692897ba5e483bd5e7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #5 Del Skrevet 14. januar 2013 Jeg hadde varmefolie under og der ble gulvbelegget lagt rett oppå. Varmefolie bygger jo bare noen få mm. Anonym poster: 45a3e6a59a8c270dbc0583267ed414cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anneline80 Skrevet 14. januar 2013 #6 Del Skrevet 14. januar 2013 Planen er at den delen som ikke har varmekabler er den delen som innegår i skyvedørsgarderoben, altså der vi ikke vil gå eller stå. Mest for å spare penger både på kablene og senere på bruk. Vil det da utgjøre noen forskjell? Anonym poster: 39dd56c21470b692897ba5e483bd5e7f Nei, tenkte mer om du for eksempel har kabler i gang men ikke kjøkken eller overgang fra gang til stue. Delen uten kabler kjennes gjerne ganske gulvkaldt når du går fra oppvarmet gulv over på ikke-oppvarmet. Delen i garderobeskapet ser jeg ingen grunn til å varme opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 15. januar 2013 #7 Del Skrevet 15. januar 2013 Nå har jeg googlet litt mer, og -- Er det faktisk så enkelt som å fjerne parkett og parkettunderlaget, legge en varmekabelmatte, ha på avretningsmasse, og så flislegge? Eller er det noe mer som må med for å få til dette? Er det fordi man risikerer at flisene sprekker at man ikke vil borre i dem? Anonym poster: 39dd56c21470b692897ba5e483bd5e7f Ja det er så enkelt, faktisk. Tenk på hva slags underlag du har da. Om det er tre så kan det sprekke opp på grunn av bevegelse i gulvet. Google litt så finner du ut av det. Det kan være tungt å bore i gulvfliser ettersom de er tykke, men med fliser og teip så går det selvsagt. De er også utsatt for sprekk når de er svekket av hull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orgus Skrevet 15. januar 2013 #8 Del Skrevet 15. januar 2013 Du kan ikke bruke sånne papirtynne matter når du skal ha flis. Her er du nødt til å bruke kabel og avrettingsmasse. Dette vil nødvendigvis bygge litt mer. De tynneste kablene bygger vel 4-5mm. Avrettingen bør i tillegg dekke litt over selve kabelen for blandt annet å få god varmefordeling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå