Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enda et drap er skjedd. Som regel så er det et slags kjærlighetsforhold i slike saker - som oftest ekspartnere.

Noen gang lurer jeg på om KG - ere kan være involvert etter alle de dramatiske historiene vi får beskrevet her på Samlivsforumet.

Eller er det bare jeg som er en "dramaqueen", tro.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja,

Hvis du tar utgangspunkt i at mange nettforum ofte har mange brukere med lav inntekt / liten tilknytning til arbeidsmarkedet / sosialhjelpsmottakere

- og nettopp disse gruppene også utgjør de samme gruppene som er utsatt for vold i nære relasjoner,

så er det ikke umulig.

Anonym poster: 8f2955faa8b395761afd43b5295a84a4

• Liker 1
Skrevet

Sannsynligheten er vel heller lav, med nesten 50 000 brukere på KG og dermed i underkant 1 % av norges befolkning. Men det er en ganske dramatisk tankegang du har om det slår deg at drama som utspiller seg her vil ende i drap.

Har du noe statistikk på at det som regel er eks-kjærester som er involvert i partnerdrap? Du trenger ikke dokumentere at det er kjærlighet inne i bildet dog, det er tross alt partnere vi snakker om..

Anonym poster: 8cebd0894b1b5983fd4a8e5fc9fe4688

Skrevet

Sannsynligheten er vel heller lav, med nesten 50 000 brukere på KG og dermed i underkant 1 % av norges befolkning. Men det er en ganske dramatisk tankegang du har om det slår deg at drama som utspiller seg her vil ende i drap.

Har du noe statistikk på at det som regel er eks-kjærester som er involvert i partnerdrap? Du trenger ikke dokumentere at det er kjærlighet inne i bildet dog, det er tross alt partnere vi snakker om..

Jeg har jo ikke sagt at de fleste vil ende i drap. Det jeg tenkte på er muligheten for at det har hendt, uten at vi vet det, at det i historien har hendt at det har ført til drap i noe tilfelle.

Det er jo mange hjerteskjærende historier om utroskap, sjalusi etc.

Skrevet

Og det er mange ganske syke damer her inne, som jeg er veldig glad jeg ikke kjenner...

Anonym poster: db7b1b3b763f09ee665020d458e9cb34

Skrevet

Etter det jeg har lest så har vi relativt få drap i Norge, men av de som blir drept er det en stor andel kvinner. Dagbladet er ingen god kilde vanligvis - men de har bl.a. hentet tall fra kripos her.

Fra artikkelen;

Tall fra Kripos viser at 148 kvinner ble drept av sin partner eller tidligere partner i årene 1991-2010.

- Uansett hvor mange som blir drept og uansett statistikk så er det jo for mange og fascinerende mange i verdens mest likestilte land, sier Eva Sørhaug til Dagbladet.

- Myrdes av bekjente

Ny tid nevnes flere ganger i denne artikkelen. Ny tid ønsker å presisere følgende:

Ny Tids ansvarlige redaktør er Dag Herbjørnsrud, som også skrev artikkelen i 2007. Der ble det for første gang påvist at norske kvinner både i 2001 og 2006 ble drept hyppigere enn menn, og at andelen kvinnedrap dermed lå på Europa-toppen, ifølge FN-tall.

— Sakens kjerne er at Norge for flere år er på Europa-toppen i andel drepte kvinner, og at flertallet av drapsofre i Norge myrdes av bekjente. Både i 2004, 2006, 2007 og 2010 er det flere kvinner enn menn som er blitt drept i Norge, noe som bør tas på alvor, sier Herbjørnsrud.

Herbjørnsrud mener det vanskelig kan fastslås at det er «feilaktig» at Norge relativt havner på toppen også for drap i nære relasjoner, men at dette er vanskeligere å belegge da Norge unnlater å gi informasjon til FN, i kontrast til over 30 andre europeiske land.

— 85 prosent av drapene i 2011 skjedde i den «private sfære», ifølge Kripos. Det er viktig at debatten rundt vold og drap i hjemmene ikke lenger forblir et tabu, avslutter Herbjørnsrud."

Anonym poster: 1b5716228408b58b521b50feffd46419

Skrevet (endret)

En tidligere KG-bruker ble drept av partneren sin - også tidligere aktiv på KG - i 2008. Så ja det kan skje.

Endret av Suzy
Gjest Funky Punk
Skrevet

Klart det kan skje

Det kan også skje at brukere her på forumet har voldtatt, tatt selvmord, mishandlet dyr eller barn osv

Skrevet

Hvis en kvinne blir drept / av partneren sin / av andre

så er nok ikke nyhetssaken først og fremst hvilke sosiale medier hun benyttet seg av.

Skrevet (endret)

-

Endret av DelvisPresley
Gjest navnelapp
Skrevet

Kjærlighet er de sterkeste og farligste følelsene vi kan ha. Et brudd hvor den ene parten ikke vil bryte, kan føre til psykisk sykdom, rett og slett. De første dagene etter jeg ble dumpa, var jeg helt gæren i hodet. Ikke at jeg noengang kunne gjort noe galt, men det tiltet helt i topplokket.

Kjærlighet er farlige greier.

Men dette må du altså lære deg å handtere, og det håper eg du har gjort. Viss ikkje vert du farleg for dei du har rundt deg. Eg har hatt ein slik eks, og det unner eg ingen.

Skrevet

Hvis en kvinne blir drept / av partneren sin / av andre

så er nok ikke nyhetssaken først og fremst hvilke sosiale medier hun benyttet seg av.

Dersom du ikke bifaller min ide til tråd så kan du vel bare la være å bruke tid på den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...