Dyremamma Skrevet 14. januar 2013 #1 Skrevet 14. januar 2013 (endret) Hei, har en kanin på snart 7år, som er veldig tynn, så økte mengden høy, og byttet til en mer næringsrik pellets, itillegg til at hun får salat og gulrøtter, og annet grønt. Men det ser ikke ut til å ha noe for seg. Nå er hun tynn på ryggen, kjenner ryggraden, skulderbladene, hoftene, og er redd for at det er noe galt. Magen er oppblåst, og hard. Har ved noen anledninger også hørt en slags buldring/rumling fra magen hennes, og jeg er bekymret. Har slitt med og sove enkelte kvelder fordi jeg har vært redd for at hun ikke lever når jeg våkner. Hun er som et barn for meg, og hun har hatt stor innvirkning på mitt liv, og nå vil jeg gi henne en verdig avslutning på livet, de årene hun har igjen. Har sjekket tenner, og de er ikke forlange, klørne blir klippet regelmessig. Ørene er sjekket. Ser snart ingen annen utvei enn dyrlege. Hun er født i Mai, 2006, og er ei kjekk jente, snill og glad, brukte henne litt til hopping på hobbybasis, og hun gjor det bra i både høyde og lengde. Hun bor inne, har tidligere bodd i bur, men bor nå i en stor binge, når hun ikke går løs. Minnie som hun heter er en dvergvedder, og hun er dalmantiner i farge. Noen som har noen råd? Endret 14. januar 2013 av Dyremamma
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #2 Skrevet 14. januar 2013 Har du spurt i dyrebutikken? Med hestene pleier vi å bruke litt olje på tørrforet hvis de trenger ekstra inntak. Vet ikke hvor aktuelt det er med kaniner men.. Får hun bevegd seg nok da? Kan hende hun ikke har matlyst pga det? I tillegg forsvinner vel musklene også når de ikke får nok aktivitet. Har du prøvd å gi henne ormekur? Anonym poster: 71cd1ced95f2b0e7449dc663e9080eea
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #3 Skrevet 14. januar 2013 Hvorfor i all verden lar du kaninen gå slik over lengre tid uten å dra til veterinæren? At folk skal drøye det så lenge hele tida... Anonym poster: eb752131c9f9471e22ef104f1eaa9d20 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #4 Skrevet 14. januar 2013 Gå til vetrinær! Det skylder du kaninen din. Anonym poster: fa6c894cbc5fc3e612bd57013aeebcf2
Gjest Lille-pus Skrevet 14. januar 2013 #5 Skrevet 14. januar 2013 Bestill time hos vetrinær. En som har smådyr som sin spesialitet. Om du kan velge vetrinær så prøv å finne en som har ekspertise på gnager. Noe er galt, og hun trenger hjelp av kyndig lege (vetrinæren).
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #6 Skrevet 14. januar 2013 Ville ha dratt til veterinær for lenge siden! Regner med den får fri tilgang på høy og at du har økt kraftfôrmengden siden du oppdaget dette? Anonym poster: abde27402b0eac55f7791ed6fa5261af
L'amie Skrevet 14. januar 2013 #7 Skrevet 14. januar 2013 Dra til vetrinæren, og det i dag! Min kanin hadde de samme symptomene, og hun hadde organsvikt.
Gjest Spiderpig Skrevet 14. januar 2013 #8 Skrevet 14. januar 2013 Sier som de andre: Veterinær først! Bor kaninen ute kan den ha fått bendelorm. Er kaninen frisk fysisk ville jeg gitt fri tilgang på godt kvalitetshøy (med Timotei) og Oxbow kanin-unge-fòr. Ville også kjøpt Oxbox "Critical Care" som du får hos veterinær. Lettkokt havregryn blandet i maten kan hjelpe på vekten, Men som sagt, veterinær først!
Sugerøret Skrevet 14. januar 2013 #9 Skrevet 14. januar 2013 vetrinær,få sjekket hele kaninen.Kan være tenner,mageproblemer,dårlig for eller f.eks sykdom av alvorlig grad
Santflows Skrevet 14. januar 2013 #10 Skrevet 14. januar 2013 Som de andre skrev, dra til veterinæren. Det er ganske klart at noe er galt med kaninen din. Tror nok det ligger noe rundt tarmene eller magen. At det ikke greier å ta opp næring, eller har betennelse av noe slag. Mageproblemer er et ganske kjent problem blant kaniner, og bør taes seriøst. Min kanin døde av nettopp dette. Men husk å dra til en veterinær som er spesialist på kaniner, og gangere generelt. Siden du har kanin, anbefaler jeg også forumet på kanin.org. Der er det veldig mange dyktige.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #11 Skrevet 14. januar 2013 Dra til veterinæren så fort som du bare kan! En annen ting er at du bør sjekke ut kanin.org. Der er det også et kaninforum hvor det er masse tips å få generelt. Men veterinær aller først. Anonym poster: cce739ff9895bb269bec76e9cfbc69b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå