Gå til innhold

Dere som leier leilighet sammen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Få spørsmål til dere som er samboere, hvor kontrakten kun står på en av dere.

*Betaler dere halve husleien hver selv om kontrakten kun står på den ene?

*Samme som over, men med strøm?

*Hvordan fordeling har dere ved innkjøp av mat, såper osv?

Jeg er samboer. Kontrakten står på meg, og jeg betaler leia (4500,-) og strømmen (forskjellig men mellom 700-1000). Han betaler internett 299 i måneden, og mat når han kan. Jeg står for det meste av innkjøp til mat.

Anonym poster: 178058eb659f01884ce486bee5f5976a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min samboer eier leiligheten, så jeg betaler ikke noe ned på hans lån naturligvis. Det er derimot felleskostnader (labo) på 3500 kr, da betaler jeg 1500kr for det + halvparten av mat, nrk lisensen og halvparten av Canal Digital. Når det er sagt tjener han mye mere enn meg, så hender han betaler mer mat. Jeg føler meg grådig, men han føler det er helt greit at jeg ikke skal betale like mye som han siden vi har helt forskjellig inntekt.

Anonym poster: 8de7a78f8ae5e2c629109c18efd4a428

Skrevet

Få spørsmål til dere som er samboere, hvor kontrakten kun står på en av dere.

*Betaler dere halve husleien hver selv om kontrakten kun står på den ene?

*Samme som over, men med strøm?

*Hvordan fordeling har dere ved innkjøp av mat, såper osv?

Jeg er samboer. Kontrakten står på meg, og jeg betaler leia (4500,-) og strømmen (forskjellig men mellom 700-1000). Han betaler internett 299 i måneden, og mat når han kan. Jeg står for det meste av innkjøp til mat.

Anonym poster: 178058eb659f01884ce486bee5f5976a

Hvorfor lar du han komme unna med å betale så lite?!

• Liker 13
Skrevet

Har han redusert inntekt?

Skrevet

Vi betaler halvparten hver av leie, strøm og lisenser. vi har også et felles matkort hvor vi plasserer en sum hver mnd. Ganske fornøyd med denne ordningen :-)

Skrevet

Vi betalte ulikt da vi leide. Det varierte fra mnd til mnd hvordan det ble delt. Noen mnd har nok jeg betalt myr mer enn han, andre mnd han mye mer enn meg. Men jeg regner med at i det lange løp utgjevner det seg, og om det ikke skulle gjøre det er det ikke noe krise. Det er.trossalt bare penger :)

Skrevet

Har en leilighet (som står på foreldrene mine).

Vi betaler hver vår andel av fellesleia (som er ganske høy, da leiligheten er relativt ny).

Han jobber og jeg studerer, så han betaler mer av mat og andre ting. Han har også en bil.

Anonym poster: a0f4af72abc02e8350df23075f8ce36b

Skrevet

da vi leide betalte vi 50/50 på det aller, aller meste. Hadde ca lik inntekt.

Vi har aldri telt på kroner og ører, selv ikke før vi ble samboere og hadde avstandsforhold. Var den ene blakk og den andre hadde penger, så delte vi gjerne med hverandre.

• Liker 1
Gjest fjellhamster
Skrevet

Dere bør ha en kontrak dere i mellom som spesifiserer at dere skal være ansvarlige for 50/50 hver selv om du står som leietaker utad. Han slipper jævlig billig unna.

Skrevet

Bor i en middels stor leilighet som jeg eier i Trondheim. Samboeren betaler 3000 i mnd i tillegg til at vi betaler inn samme som til en felleskonto som brukes på mat. Er det en grei deal, eller blir jeg lurt? :P

Anonym poster: f794192944699f7f0eadff3951533253

Skrevet

Han betaler noen tusenlapper mer enn meg på leia hver måned, strøm og mat deler vi likt. Har skjevfordelt utgiftene fordi jeg er student og han jobber.

Skrevet

Vi betaler 50/50 på husleia og strømmen, internett og TV er inkludert. Mat er litt skjevfordelt, fordi mannen spiser dobbelt så mye som meg.

Skrevet

Da vi begge var studenter betalte vi halve husleien hver (3900 kr hver), men fordi han hadde mer penger enn meg betalte han strømmen etter eget ønske. Vi har TV, internett, varme og varmt vann inkludert i leia. Nå er han i full jobb, men jeg er fortsatt student, så han betaler 1500 mer enn meg i husleie, i tillegg til strøm. Vi betaler rett til utleier begge to, det er ikke noe poeng i at jeg skal overføre til kjæresten og så skal han overføre samlet til utleier.

Vi deler ikke maten etter noen spesiell plan. Den som handler betaler. Dersom vi handler sammen er det den som ikke betalte sist som betaler. Hvis han handler hele uka betaler jeg for storhandelen på lørdag, og omvendt.

Skrevet

Vi delere husleien 50/50, og har en felles konto til mat der vi setter inn en lik sum hver måned. Akkurat nå har vi redusert inntekt pga studier på den ene og redusert stilling på den andre, så strømregningen tar den som har "best" råd til den når den kommer, men før (og når vi har ordnet opp i arb.situasjon igjen) så deler vi 50/50 også på den. En periode betale han den summen jeg betalte i studielån mer enn meg på husleien, slik at våre faste utgifter var like.

Anonym poster: d8f7c4f63ad0119e1eabf19cdd8e32eb

Skrevet

Bor i en middels stor leilighet som jeg eier i Trondheim. Samboeren betaler 3000 i mnd i tillegg til at vi betaler inn samme som til en felleskonto som brukes på mat. Er det en grei deal, eller blir jeg lurt? :P

Anonym poster: f794192944699f7f0eadff3951533253

Nope, så lenge det dekker kostnader for behov som ikke er direkte tilknyttet lånekostnader så er da ikke det noe ille sum? Da tenker jeg kostnader til internett, tv, strøm, lisens osv. Noe den summen burde dekke med god margin :) Det er jo billigere enn de fleste hybler, men ca. det samme som en studenthybel.

Anonym poster: d9ac7f2ff561736d54479bb8377d9f42

Gjest Spiderpig
Skrevet

Vi leier leilighet til 6900. Jeg betaler 3000pr mnd, han betaler strøm, internett og TV. Vi betaler mat litt om hverandre, er ikke så nøye på det. Jeg betaler alt som har med dyrene å gjøre.

Han tjener 4 ganger så mye som meg, og jeg har ikke penger til å bidra mer.

Skrevet

Jeg synes at det er rimelig at man betaler 50% hver, så lenge inntekten er omtrent den samme. Ved vesentlig skjevfordeling mellom inntektene, synes jeg det er rimelig (og en selvfølge), at den som tjener mest betaler mest.

Når en eier leiligheten, er det rimelig at den andre betaler leie til den andre. Leien bør settes til det den som leier måtte ha betalt om leiligheten var leiet av begge.

Unntak dersom leiligheten er vesentlig dyrere enn det den som leier ville hatt råd til og det er den som eier som vil at de skal bo der. Da settes leien til det leieren normalt ville ha betalt.

• Liker 3
Skrevet

Når jeg leide med min kjæreste, nå eks, betalte vi husleie, mat, internett og tv 50/50. Du blir grovt utnyttet, ser du det ikke selv?

Skrevet

vi deler 50/50.

Blir det smått en måned så pitcher den som har best råd den måneden inn.

Vi har også felles matkort som vi legger til en sum hver måned.

ville aldri godtatt at samboeren min betalte så lite hver måned, det blir snylting i mine øyne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...