Gå til innhold

"i dag var jeg så deppa"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Åh, jeg er så irritert over at folk bruker deppa/deprimert som et slangord eller synonym for lei seg/trist! Det er en diagnose som ja, innebærer å blant annet være lei seg, men det er jo ikke det samma som å være lei seg for det!

Anonym poster: a7b6b35fc0816d7b06b18eb76148cbf2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest snoopy_93
Skrevet

Enig.

For å være deppa/deprimert "må man" ha vært lei seg, nedstemt i mer enn 3uker.

Blir som å si "I går brakk jeg armen, men i dag er den frisk igjen"

Skrevet

For noen går det opp og ned, jeg er en av dem. Denne uken har jeg grått i ca to timer hver eneste kveld, jeg har slått i veggen gjenntatte ganger for å hindre meg selv i å skade meg selv. Jeg kan krysse av på nesten alle symptomer for en depresjon, men de varer bare et par dager eller til og med bare et par timer eller en kveld. Jeg vet at når jeg står opp om morgenen kommer det til å være en ny dag, der humøret sannsynligvis er stabilt og fint, spørsmålet er om det humøret varer i 8 timer, eller flere uker.

Jeg er ikke nedstemt i tre uker i strekk. Er jeg da frisk mener du? For det føles ikke slik for meg.

Anonym poster: ee62686b830849cfd08610c54bc5b567

• Liker 1
Skrevet

Enig.

For å være deppa/deprimert "må man" ha vært lei seg, nedstemt i mer enn 3uker.

Blir som å si "I går brakk jeg armen, men i dag er den frisk igjen"

Det här stämmer ju inte alls. Dessutom så kan ordet deppad användas på olika sätt. Det ena betyder diagnosen, det andra är ett mer av ett slang (eller vad vi ska kalla det) och beskriver tillståndet. Om det är sånt som ni går och irriterar er över så förstår jag att ni aldrig varken har haft diagnosen eller känslan. Kanske ni också då är fel personer att påpeka något sånt..?

• Liker 1
Skrevet

Å være deppa har blitt et ord for å være lei seg og ha det vondt og er ikke det samme som å være syk. Språket er i stadig utvikling og slik har det blitt.

Anonym poster: 0413723b489442c6181466e9073a4dc2

• Liker 1
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Jeg har aldri hørt noen bruke "deppa" der de også kunne sagt deprimert. Det brukes på en annen måte og betyr i praksis ikke det samme.

• Liker 6
Skrevet

Åh, jeg er så irritert over at folk bruker deppa/deprimert som et slangord eller synonym for lei seg/trist! Det er en diagnose som ja, innebærer å blant annet være lei seg, men det er jo ikke det samma som å være lei seg for det!

Anonym poster: a7b6b35fc0816d7b06b18eb76148cbf2

Det er helt stuerent, "deppa" er en forkortelse for "deprimert", som ikke nødvendigvis er synonymt med klinisk depresjon. Helt klart blir begrepene blandet om hverandre og leder til forvirring, men det er ikke ordene i seg selv det er noe galt med, eller nødvendigvis bruken av begrepene - heller at det er lite kunnskap hos den gjennomsnittlige nordmannen om klinisk depresjon.

• Liker 1
Skrevet

Om noen sier de er "litt deppa i dag" tolker jeg det ikke akkurat som om de må oppsøke psykolog med en gang men at de har hatt en dårlig dag. Slik er språket utviklet seg. Om en alvorlig deprimert person hadde sagt han var deppa ville jeg tenkt han bagatelliserte det.

• Liker 1
Gjest snoopy_93
Skrevet

Det här stämmer ju inte alls. Dessutom så kan ordet deppad användas på olika sätt. Det ena betyder diagnosen, det andra är ett mer av ett slang (eller vad vi ska kalla det) och beskriver tillståndet. Om det är sånt som ni går och irriterar er över så förstår jag att ni aldrig varken har haft diagnosen eller känslan. Kanske ni också då är fel personer att påpeka något sånt..?

Psykologen min sa ihvertfall det til meg da jeg fikk diagnosen.

Skrevet

Mange psykiske vansker og lidelser har ord og navn som blir brukt på en annen måte i den vanlige dagligtalen. "Deppa" er bare ett av de. Du har også ting som "psykopat", "angst", "fobi" eller "retarded". Når noen sier de har helt angst for edderkopper, er det som regel bare et uttrykk for at de ikke liker edderkopper. Ikke at de faktisk har klinisk angst. Eller en som sier han blir deprimert av alle leksene han må gjøre, er vel mest sannsynlig ikke klinisk deprimert.

Men har det virkelig noe å si? Det er jo ikke så nøye om noen uttrykker seg på denne måten. De som har en psykisk lidelse vet hva det innebærer, og at det er noe helt annet enn hva andre legger i ordene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...