Gå til innhold

19 år og ønsker familie?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest_diamond
Skrevet

Min datter er en meget voksen og reflektert jente, hun går siste året på vidregående nå og gjør det veldig bra. Hun har alltid hatt store drømmer om å studere jus, hun er pliktoppfyllende og veldig ansvarlig.

Jeg fant nylig ut at hun ønsker å starte familie, i den betydning av at hun er verpesyk?! Hun har en kjæreste hun har vært sammen med i snart to år, som også er en veldig flink, ansvarlig og ordentlig gutt. Planen har vært at de to skal flytte ut neste år og studere sammen.

Men jeg lurer - hva er deres tanker rundt dette? Er det normalt at en 19 år gammel jente med store drømmer mtp arbeidslivet ønsker å få et barn? Jeg tror ikke hun har noen som helst planer om å få barn NÅ, men det er helt åpenbart at hun ønsker barn. Hun har alltid likt babyer og kommunisert lett med de - men jeg har aldri bekymret meg for at hun skulle bli en ung mor?

Missforstå meg rett - jeg vil jo selvfølgelig at min datter skal være lykkelig, men hvordan forklarer jeg henne på en voksen og forståelsesfull måte at hun kanskje burde vente 5-6-7 år med barn, til hun er ferdig med studiene?

- Jeg tror også noe av grunnen til at hun ønsker barn nå er fordi hun rett og slett er redd for å ikke kunne få barn, jeg og min ektemann slet lenge med og ble gravide (5år!) før vår kjære nittenåring endelig kom til verden, etterfulgt av 2 yngre søsken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slapp av, det er helt normalt! Jeg er ett år eldre enn din datter, og har vært verpesyk siden jeg var 17 ;) Jeg er ett år eldre enn det datteren din er, flyttet sammen med kjæresten min og begynte rett på studier etter vgs. Jeg kan trygt si deg at jeg ikke er den eneste av mine veninner som har sterke ønsker om barn, selv om vi alle ønsker å få utdanningen i boks først. Planen er vell egentlig å nyte tiden som er akkurat nå, men å komme gjennom studiene så raskt som mulig, slik at jeg og min kjære kan utvide familien. Tror ikke det er noe vits i å si noe som helst til datteren din, man tar ikke akkurat hensyn til moren sin i en sånn sak. Denne verpesyken er såpass sterk at den vil være der (i større eller mindre grad) hele tiden. Du kan nok bare slå deg tll ro med at hun er som veldig mange andre unge jenter, og du trenger nok ikke bekymre deg for at hun skal bli en ung mor! Det er et stort steg mellom det å være verpesyk og det å sette et barn til verden. :)

Anonym poster: 074a8b4440e5b91f6c9a53931d78a326

Skrevet

Det er veldig bra at hun har ambisjoner om studier og utdannelse.

Jeg kjenner en hvis eneste ambisjon i livet var å få familie. To barn før hun ble tyve. Ingen utdannelse.

Skrevet

Jeg var selv ekstremt! verpesyk i alderen 18-19 år. Og jeg er SÅ glad jeg ventet! Ikke var det riktig mann, ikke hadde jeg utdannelse, ikke var jeg klar for det. Og nå, når jeg er 24, så kan jeg enda bli en "ikke-alt-for-gammel-mor" men likevel ha lit mer livserfaring og en far som mer sannsynlig blir en del av barnets hverdag. (Og de årene har flydd av gårde, selv om det virker lenge). Blir nok ikke mor før jeg er 25-26, men det er helt greit, for da vet jeg hva jeg vil, og hvem jeg vil ha det med...

Og jeg "hadde alt" da jeg var 19 - samboer, fast jobb (dåååårlig betalt), bil og egen enebolig. Men det er sjeldent at slike forhold varer. Man er i utvikling mentalt sett til man er omtrent 25, og den man er når man er 19, er ikke den man er resten av livet. Noen er det, men langt i fra alle..

Skrevet

Ville gjort datteren din helt klar over konsekvensene om hun får barn i ung alder, uten jobbutsikter.

Med det mener jeg at jeg hadde gjort det klart at hun får klare seg selv uten noe særlig hjelp fra far og mor.

Min erfaring er at de som ønsker barn når de er 19-20 gjør det fordi de vil ikke jobbe, de vil ikke gå på skole og de tror at med et barn vil både kjæreste, NAV og foreldre stille opp for dem. De jeg kjenner som tenker å få barn i så ung alder er de som allerede får alt opp i nevene av foreldrene.

Konsekvenser er noe de aldri kommer til å forstå, før det er for sent.

Skrevet

Ville gjort datteren din helt klar over konsekvensene om hun får barn i ung alder, uten jobbutsikter.

Med det mener jeg at jeg hadde gjort det klart at hun får klare seg selv uten noe særlig hjelp fra far og mor.

Min erfaring er at de som ønsker barn når de er 19-20 gjør det fordi de vil ikke jobbe, de vil ikke gå på skole og de tror at med et barn vil både kjæreste, NAV og foreldre stille opp for dem. De jeg kjenner som tenker å få barn i så ung alder er de som allerede får alt opp i nevene av foreldrene.

Konsekvenser er noe de aldri kommer til å forstå, før det er for sent.

Jeg ble gravid med førstemann når jeg var 20, ble ferdig utdannet før barnet kom til verden.

Det har absolutt ingenting med at jeg ikke vil jobbe. Og jeg trodde heller ikke at alt ville falle ned i armene mine uten at jeg måtte jobbe for det bare fordi jeg fikk ett barn.

Anonym poster: 359e9c47ed420844694b474dd2ffbfec

Skrevet

De aller fleste venter, særlig når de har planer om hva de vil gjøre etter videregående. Jeg har hatt lyst på barn sikkert siden jeg var 15 år gammel. Jeg er nå 23 år..uten barn og fortsatt i studier. Jeg hadde selvfølgelig klart å tatt vare på et barn hvis jeg hadde fått det når jeg var rundt 19-20, men det hadde vært ufattelig hardt (hvor mye har man i inntekt liksom, når man kun har videregående med mulighet for å studere videre?) og ikke noe jeg ønsket for meg selv eller et barn. De trenger jo tross alt litt mer enn bare luft og kjærlighet. Og det vet de aller fleste jenter. Jeg er mer skeptisk til de jentene som ikke har andre ambisjoner i livet enn å klare å fullføre videregående og få familie (som min lillesøster, hun kommer til å få barn lenge før hun er 20 år og i det hele tatt i nærheten av å være klar til å få barn økonomisk).

Skrevet

Jeg er selv 18 år og er til stadig "verpesyk", kommer og går i bølger. Går siste året på vgs og skal påbegynne et treårig studie til høsten. Jeg ønsker meg et barn med samboer, likevell venter jeg så jeg får gjort meg ferdig med all studie. Jeg har det dog "lettere" for å få barn enn andre da jeg har en eldre samboer som eier leilighet og har fast jobb, men må tenke må egen fremtid også :-) Så du får bare håpe din datter gjør det samme, ikke skrem henne til å tro at om hun får barn nå vil dere ikke støtte henne. Det har nemlig min mor gjort, og det er ikke noe morsomt! :-)

Skrevet

Jeg er snart 20 å jeg er også verpesjuk. Sitter flere ganger i uka å ser på barneutstyr både på finn og på nettbutikker. Å så når jeg går forbi barneutstyrbutikken når de har vogner i vinduet så kribler det ekstra i magen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...