Gå til innhold

Dårlig råd-billig ferie på sørlandet med barn..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lav økonomi men har så lyst å ta med barnet mitt på en ferietur til Sørladet i sommer. Vi har telt og jeg har sett på campingplasser. finner ikke priser for teltplasser. derimot kostst det ca 7000,- kr for en enkel campinghytte (uten wc/dusj) ei ukes tid!

Har lyst å kombinere litt med telt og evt en hytte eller annet tak over hode. Ikke gøy å ligge i telt dersom de blir regn en uke i strekk. Men prismessig blir dette veldig dyrt. Vi ønsker å ta en tur innom dyreparken-badeland og har heller ikke bil,så fint om noe ligger i nærheten og lett tilgjengelig med buss til sentrum.

Er det noen som har vært på lignende turer og kan anbefale noen fine steder og billig overnatting? Hadde jo vært supert med et par dager på hotell, men prisene er jo skyhøye for min lommebok...Kjedelig at alt skal koste så utrolig mye...finnes det noen som leier ut leilighetene sine billig kanskje? hmmmm...Litt fint om det er litt aktiviteter som er hyggelig for både voksne (meg) og barn i 10 års alderen.

Dersom det blir telt er det jo endel man trenger å ta med til matlaging stormkjøkken osv.. Eller er det kokemuligheter på campingplasser.?

Så blir det jo tog,tur retur fra Oslo da. Noen andre som har vært i samme "situasjon" og har noen bra tips?

Takker :)

Anonym poster: 3a3d18669800b60483885de9e3832f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lav økonomi men har så lyst å ta med barnet mitt på en ferietur til Sørladet i sommer. Vi har telt og jeg har sett på campingplasser. finner ikke priser for teltplasser. derimot kostst det ca 7000,- kr for en enkel campinghytte (uten wc/dusj) ei ukes tid!

Har lyst å kombinere litt med telt og evt en hytte eller annet tak over hode. Ikke gøy å ligge i telt dersom de blir regn en uke i strekk. Men prismessig blir dette veldig dyrt. Vi ønsker å ta en tur innom dyreparken-badeland og har heller ikke bil,så fint om noe ligger i nærheten og lett tilgjengelig med buss til sentrum.

Er det noen som har vært på lignende turer og kan anbefale noen fine steder og billig overnatting? Hadde jo vært supert med et par dager på hotell, men prisene er jo skyhøye for min lommebok...Kjedelig at alt skal koste så utrolig mye...finnes det noen som leier ut leilighetene sine billig kanskje? hmmmm...Litt fint om det er litt aktiviteter som er hyggelig for både voksne (meg) og barn i 10 års alderen.

Dersom det blir telt er det jo endel man trenger å ta med til matlaging stormkjøkken osv.. Eller er det kokemuligheter på campingplasser.?

Så blir det jo tog,tur retur fra Oslo da. Noen andre som har vært i samme "situasjon" og har noen bra tips?

Takker :)

Dersom det er bare deg og barnet, kan du jo prøve å få med en annen i samme situasjon å dele campinghytte. Om du ikke kjenner noen, er det sikker noen ande på forumet som er i samme situasjon.

Ellers behøver dere ikke bo på campingplass. I utmark kan man telte i opp til tre dager (tror det er tre) på samme sted. Det er sikkert bra teltplasser en kort busstur fra Kristiansand. Noen fra de traktene her inne kan sikkert foreslå steder. Dusje kan man da gjøre ved f.eks å kjøpe enkelttime i offentlig bad eller på treningssenter (sikkert andre muligheter også).

Om du bor i Oslo, er det mulig en fra Kristiansand vil byttelåne leilighet en uke. Det er en delsom gjør slikt. Egne sider på nettet.

Tror buss er billigere enn tog, men det er enkelt å sjekke.

Håper du får en fin ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

www.boligbytte.no, til dømes. Dei brukar vi minst to-tre gongar per år, heilt genialt. Kvar bur du, ts?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en cirka oversikt over hvor mye du kan bruke på ferien da? Jeg bor jo her så mtp avstander ol så kan jeg tipse litt men det er greitt å vite om du tenker å reise kollektivt eller med bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du vil til Kristiansand pga dyreparken ol, så vil ikke dette hjelpe deg så mye, men har du sjekket ut turistforeningens hytter? Da kan dere gå i fjellet, fra hytte til hytte, og sove "gratis" (mot en liten avgift til turistforeningen, tror jeg)- Her vil dere sikkert møte masse andre familier i skoleferien, og det kan bli en morsom og sosial ferie for begge. Dere kan gå turer, brenne bål, grille, fiske osv. Det er sånt som barna husker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At overnatting på Turistforeningens hytter er "gratis", er å ta litt i. Men det koster vel ca 600 i året for voksen, pluss en slant for barn og så kommer hver enkelt overnatting på ca 200/100 og oppover, avhengig av hyttestandard. Anbefaler ubetjente/selvbetjente hytter, de er rimeligere enn betjente. Trenger heller ikke ha med kokekar osv, nødvendig utstyr finnes på hyttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig jeg er helt bak mål her, men det er vel billigere å overnatte på hotell en uke enn en hytte til 7000?!! Muligens ikke på sommeren..?

Budget Hotell Kristiansand sier de har priser fra 300kr per natt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en cirka oversikt over hvor mye du kan bruke på ferien da? Jeg bor jo her så mtp avstander ol så kan jeg tipse litt men det er greitt å vite om du tenker å reise kollektivt eller med bil ;)

Hun skriver jo at hun ikke har bil? :)

Ts, når det er så lenge i forveien kanskje du kan sjekke ut alle hoteller og se hvem som har best tilbud?

Anonym poster: 417c10dc33d59aa5aa249d6c095d1102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentsamskipnaden i Agder leier ut studentboliger på sommeren til turister, tror det er ganske mye rimeligere, og de ligger alle i nær tilknytting til buss og sentrum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og typen vurderte ferie på Sørlandet en sommer, endte opp med å reise til Danmark istedet! Myyye billigere for å si det sånn! Vi var på bilferie da, men du kan jo ta båten over fra Oslo feks... Det er mye billigere om du reiser man-ons enn tors-søn. Husker ikke helt regnestykket, men man sparer en god del penger på å feriere i utlandet. Samme gjelder jo sikkert Sverige =)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Finn.no. Der fant jeg for et par år siden hytter til 1500 kr pr. uke. Vi leide en til 1700 kr for en uke i juli. Den lå utenfor Grimstad, ved fin strand, enkel standard, men helt ok. Jeg hadde bil da, så vi kjørte til Dyreparken en av dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.boligbytte.no, til dømes. Dei brukar vi minst to-tre gongar per år, heilt genialt. Kvar bur du, ts?

Bor i Oslo, men leier leilighet. kan evt høre med huseier om det er greit med bytting. Det er jo ganske genialt....takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir kollektivt. Har ikke bil. og ønsker gjærne bo på en campingplass som er sentral i forhold til dyreparken. og lett tilgjengelig med bussforbindelse fra togstasjonen.

Tenker kanskje 5000 kr....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Takk for svar alle sammen. Jeg ønsker at det skal være så lettvindt som mulig. Ta, tog, buss, overantte osv... Orker ikke så mye fram og tilbake, med gåing hit og dit..En fast base. gjærne etpar dager i telt og et par dager på en hytte dersom det skulle bli "nødvendig" i forhold til været.

Vurderer Dannmark også faktisk. Der er det jo billigere også, Norge er dyrt og det blir fort dyrt om man skal gå ut å spise osv.. tenker unne oss en dag i dyrepark og badeland så ta det litt som det kommer. Vurderte Hamringen camping som et fin alternativ...Vet ikke om det går busser fra sentrum dit? lyst å ta en tur i byen, spise reker på kaia, gå på kino.. fiske litt kanskje... ha litt kosetid og feriemodus..

Skulle vært pakketurer. all inclusiv.. Kanskje billigere å dra til syden..? Skal sjekke ut om det er hotell til 300 kr pr natt. Det hadde jo vært noe dersom det er såpass billig. Da kan vi ta de første dagene i telt så noen dager "luksus" i seng på et hotell. DET hadde vært hyggelig. :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentsamskipnaden i Agder leier ut studentboliger på sommeren til turister, tror det er ganske mye rimeligere, og de ligger alle i nær tilknytting til buss og sentrum :)

Hun skriver jo at hun ikke har bil? :)

Ts, når det er så lenge i forveien kanskje du kan sjekke ut alle hoteller og se hvem som har best tilbud?

Anonym poster: 417c10dc33d59aa5aa249d6c095d1102

Skal sjekke det ut ja! Noe i sentrum da kanskje.. Det går vel buss derfra til dyreparken vel..Vet liksom ikke avstandene..om det tar et kvarter eller en time med buss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har overnattet i leilighet ved stranda i Mandal, det kostet ikke 7000 for en uke. Sjekk der, de var ikke så store men hadde dusj, 1 soverom og sovesofa i stua, lite kjøkken kjøleskap mm. Man er jo gjerne mest ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leide en hytte med dusj og do og kjøkken, husker ikke pris eller navn men skal spørre samboer etterpå. Det var ihvertfall billigere enn 7000 kr, vi var tre netter :) det var et stykke med bil til dyreparken da, vet ikke om det går busser der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Kristiansand sentrum går det busser til dyreparken hele tiden. Hamresanden ligger mellom dyreparken og sentrum men ikke i gå avstand så da må du først ta bussen til E39 og bytte der til dyreparken,- ganske tungvint. Det er billig overnatting ved togstasjonen (Bugdet ca 5-600 per natt for 2), rene og pene rom men ikke noe oppholdsrom. Ellers tror jeg denne campingen er den beste mtp at du kan spasere til byen.

Endret av Sulosi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Fant ut følgende priser. Hamresanden camping koster 395,.kr pr natt for teltplass. Mini-hytte kr 2895,- for 3 dager. (minimum ij juli) Totalt 3 dager telt + 3 dager "hytte" = 4080. med en dag ekstra i telt blir totalsum 4475. En uke på campingplass.

Så blir det reiseutgifter tur/retur Oslo. (Hva er billigst: tog,buss,fly?)

pluss utgifter til dyrepark barn og voksen.

Pluss mat og transport til dyreperk og sentrum. Går det buss fra campingplass til parken? Noen som vet dette? Kan kanskje kjøpe ukeskort,klippekort på buss.

Blir fort litt penger ja..Men sikkert fint dersom sola skinner og sommerværet kommer.. Kom til å tenke på hva man pakker. shorts, boblejakke,ullsokker,badebukse,regntøy,solbriller,gummistøvler og lue... riski med Norsk campingferie og ambivalent vær. Men varme soveposer og godt liggeunderlag er sikkert greit. :vetikke: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...