Gå til innhold

Hvordan trekke bsu fra lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har opprettet meg bsu gjennom nettbanken. Og jeg vet at man slipper å betale skatt av lønna som går til bsukontoen. Men hvordan gjør jeg dette?

Anonym poster: a60ea2d9192b1d6f9432ba8b0aa56c1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir stående som fradrag på selvangivelsen din.

Skrevet

Du slipper ikke å betale skatt av lønna som går til BSU-kontoen, du får fradrag på inntill 4000(?) på det du har satt inn på BSU totalt i løpet av et år.. Du merker altså ikke noe til det fra måned til måned, men i skatteoppgjøret. For å spare fast i BSU kan du legge inn en automatisk overføring fra lønnskonto til BSU-konto hver måned.

• Liker 3
Skrevet

Åj, tusen takk :) Da har jeg missforstått kraftig!

Hvor mye penger må være inne på BSU for å få skattelette da? Regner med det ikke holder å bare ha en konto..

Anonym poster: a60ea2d9192b1d6f9432ba8b0aa56c1e

Skrevet

Du fører bare over penger på BSU-kontoen din på vanlig måte.

Når du skal sende inn selvangivelsen din står det et felt for BSU. Der skal det stå hvor mye du har ført over på BSU-kontoen i år. Så du trenger ikke å tenke på noen innrapportering før selvangivelsen kommer :)

Du får igjen 20% av beløpet du setter inn. Gang beløpet du setter inn med 0,2, så finner du ut hvor mye du får igjen på skatten. F.eks 20 000kr* 0,2 = 4000kr. 20 000 er det maks du kan sette inn på ett år.

Anonym poster: bbbf46ec4d1af79004774bb660be873c

Skrevet

Du får skattefradrag for alt du sparer i løpet av året, opptil et maksbeløp.

Uansett kjempelurt å spare i BSU, om det så bare skulle være snakk om noen hundrelapper i måneden. En BSU-konto kan gjøre det enklere for deg å få lån den dagen du skal kjøpe hus, og du kan også få et gunstigere lån enn om du "bare" har annen egenkapital.

Skrevet

Hmm, jeg tror ikke man fysisk får 4000 av å spare i BSU (når man har fylt opp 20 000 det året), fordi da hadde det jo vært rimelig enkelt å svindle til seg flere tusenlapper i året. Derimot, hvis du for eksempel har betalt 2000 for lite, eller 4000 for den saks skyld i skatt, havner det i null og du slipper i det minste skattesmell :-)

BSU hjelper hvis du er i minus, men bidrar ikke noe på plussiden om du skjønner.

Skrevet

Det vil jo bidra på plussiden på den måten at du får igjen på skatten.

Skrevet

Det vil jo bidra på plussiden på den måten at du får igjen på skatten.

Nei du får ikke 4000. Du får skattefradrag, altså max 4000 i året, om man er så uheldig å havne i minus på skatten. Men man får ikke de pengene på konto om man ligger på plussiden.

Gjest hva som helst
Skrevet (endret)

Jo, dersom du har betalt nøyaktig på kronen det du skulle betalt i skatt (uten BSU-sparing), så vil du få 4000 igjen på skatten dersom du har spart 20000 på BSU

Altså, du "får" 4000 blanke gratis kroner av staten om du har puttet nok penger på BSU, så lenge du bare har betalt nok skatt i utgangspunktet

Endret av Flyndrefisken
Skrevet

Nei du får ikke 4000. Du får skattefradrag, altså max 4000 i året, om man er så uheldig å havne i minus på skatten. Men man får ikke de pengene på konto om man ligger på plussiden.

Fra sparebank 1 sine sider:

Er det slik at jeg alltid får 4000 kroner igjen på skatten, hvis jeg har spart 20.000 kroner i løpet av et år?

I utgangspunktet ja, men for å få full effekt av BSU fradraget, må du tjene over 55.600 kroner. Først da betaler du nok skatt (4.000 kroner) til at du får fradrag for det maksimale BSU innskuddet på 20.000 kroner.

• Liker 1
Skrevet

Hva, er det virkelig sant? Da blir det jo litt som at man får gratis penger når man sparer i BSU da? Han som sa man ikke får det på plussiden skal få seg et lite spark bak, nå som jeg krangla sånn...

Gjest hva som helst
Skrevet

Stemmer det, er jo derfor BSU er såpass gunstig som det er

Skrevet

Stemmer det, er jo derfor BSU er såpass gunstig som det er

Åh, sånne situasjoner er så ekle... Diskusjonstap når man er brennsikker på at man har rett.

Legger meg jo helt flat, men er litt seint nå :laugh:

Jaja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...