AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #1 Skrevet 13. januar 2013 Nå syns jeg denne byggegalskapen som herjer rundt i dette landet har tatt helt overhånd. Folk belager seg på utleieleiligheter opp til eller mer enn 10000 kr fra leieboer, og dyre lån i tillegg til evt studielån og annen gjeld. Er det virkelig så vanskelig å se at dette er en trend som ikke kan fortsette? At de fleste må selge huset etter en tid fordi det rett og slett blir altfor dyrt, selv med to store inntekter. Er alle blitt blinde på at de skal ha et stort og flott hjem fylt med gudene vet hva? Hva er galt med å bygge seg små og nøkterne hjem på ca 100 kvm eller mindre? Anonym poster: 4fd14a8f91debaf973db00be23bfc1df 1
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2013 #2 Skrevet 13. januar 2013 Vet ikke om det er noen trend, men det har faktisk pr i dag blitt billigere å bygge hus enn å kjøpe leilighet. Dog ville vel de fleste av oss (med normale inntekter) fått oss inn i huset først og deretter begynt å flikke på det for å få det penere. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #3 Skrevet 13. januar 2013 Enig En dag må det stoppe og boligbobla blir et faktum. Men hva skjer da? Hus til 10 mill blir solgt for kanskje 1 mill? Anonym poster: 1ce453288c290d480b8be65f9ce68176 1
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2013 #4 Skrevet 13. januar 2013 Enig En dag må det stoppe og boligbobla blir et faktum. Men hva skjer da? Hus til 10 mill blir solgt for kanskje 1 mill? Anonym poster: 1ce453288c290d480b8be65f9ce68176 Tror ikke det vil skje.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #5 Skrevet 13. januar 2013 Joda, det vil skje. Anonym poster: 4fd14a8f91debaf973db00be23bfc1df 1
TheHairyToothfairy Skrevet 13. januar 2013 #6 Skrevet 13. januar 2013 nå er det ikke slik at det bygges så forferdelig mange hus her i landet som er det man kan kalle for store. det er et absolutt flertall over flermannsboliger og rekkehus som topper statistikkene over norsk utbygging de siste årene. slik sett støtter jeg i høyeste grad at det bygges fler store eneboliger av den enkel grunn at et hus på 100 kvm ikke passer for alle. det er ganske viktig å ta inn over seg at familier med flere barn rett og slett trenger mer plass. og dermed, kanskje man skal slutte å irritere seg over hva andre bygger? 9
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2013 #7 Skrevet 13. januar 2013 Hvor store trenger soverommene egentlig å være, lurer jeg på. 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #8 Skrevet 13. januar 2013 Og trenger alle loftstue, kjellerstue, og eget rom og stue på minst 40 kvadrat? Jeg kjenner forresten et par som bygget hus med enormt kjøkken, enorm stue, vaskerom i hovedetg og kjeller, loftstue, stort soverom til seg, mens ungene fikk to knøttsmå soverom. Og i kjelleren skulle det også være en ekstra stue. Folk trenger å tenke over om de virkelig trenger all denne plassen. Anonym poster: 4fd14a8f91debaf973db00be23bfc1df 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #9 Skrevet 13. januar 2013 Ja, og så skulle det også være et bad i hver etasje, samt ekstra toalett i hovedetg. Anonym poster: 4fd14a8f91debaf973db00be23bfc1df 1
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2013 #10 Skrevet 13. januar 2013 Og trenger alle loftstue, kjellerstue, og eget rom og stue på minst 40 kvadrat? Jeg kjenner forresten et par som bygget hus med enormt kjøkken, enorm stue, vaskerom i hovedetg og kjeller, loftstue, stort soverom til seg, mens ungene fikk to knøttsmå soverom. Og i kjelleren skulle det også være en ekstra stue. Folk trenger å tenke over om de virkelig trenger all denne plassen. Anonym poster: 4fd14a8f91debaf973db00be23bfc1df Da vil du sikkert glede deg over at jeg akkurat no forelsket meg i dette huset. Jeg gidder ikke mer kvadratmeter enn hva jeg klarer å holde en totalt strøken standard på vaskefronten selv. 3
Smula Skrevet 14. januar 2013 #11 Skrevet 14. januar 2013 (endret) Da vil du sikkert glede deg over at jeg akkurat no forelsket meg i dette huset. Jeg gidder ikke mer kvadratmeter enn hva jeg klarer å holde en totalt strøken standard på vaskefronten selv. Det der var jo en veldig praktisk planløsning. Litt luksus med master bedroom og eget bad gjør jo heller ingenting. La til litt! Endret 14. januar 2013 av Smula
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2013 #12 Skrevet 14. januar 2013 Det der var jo en veldig praktisk planløsning. Litt luksus med master bedroom og eget bad gjør jo heller ingenting. La til litt! Fikk lyst til å kontakte dem for å få fatt på byggesettet mens det fremdeles er under en millioner Nkr.
slask Skrevet 14. januar 2013 #13 Skrevet 14. januar 2013 Jåleriet har tydeligvis ingen ende. Hundretusener brukes på f.eks. bad, hvor man oppholder seg under 30 min pr dag (noen kanskje bare 10 min). Jo flere kvadratmeter med glinsende fliser, jo mer må du bruke på å holde stilen (vaske bort hver eneste flekke hver dag). Idioti. Tydelig at folk har for mye penger, eller tror det... 2
katinkatinka Skrevet 14. januar 2013 #14 Skrevet 14. januar 2013 Folk må da få gjøre som de vil med pengene sine. Eller, om de velger å jobbe rumpen av seg for å betjene store lån er det greit det også. Flott at pengene blir brukt, det skaper arbeidsplasser.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #15 Skrevet 14. januar 2013 Vet ikke om det er noen trend, men det har faktisk pr i dag blitt billigere å bygge hus enn å kjøpe leilighet. Dog ville vel de fleste av oss (med normale inntekter) fått oss inn i huset først og deretter begynt å flikke på det for å få det penere. Beklager at jeg er litt OFF nå, men din avatar skremmer meg. Hver gang jeg ser den skvetter jeg Men for å svare på tema, jeg bor i en leilighet på 90kvm. med min kjære mann og hunden våres. Har 2 soverom og helt greit med plass, stortrives og kommer ikke ikke til å flytte på mangen år. Selv om vi får 1 eller 2 barn, så blir det nok. Trenger ikke et svært hus for å bli lykkelig Anonym poster: 2e75301a297a49013e7db9e5bc4c1a3e 1
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2013 #16 Skrevet 14. januar 2013 Beklager at jeg er litt OFF nå, men din avatar skremmer meg. Hver gang jeg ser den skvetter jeg Men for å svare på tema, jeg bor i en leilighet på 90kvm. med min kjære mann og hunden våres. Har 2 soverom og helt greit med plass, stortrives og kommer ikke ikke til å flytte på mangen år. Selv om vi får 1 eller 2 barn, så blir det nok. Trenger ikke et svært hus for å bli lykkelig Anonym poster: 2e75301a297a49013e7db9e5bc4c1a3e Beklager at avataren min skremmer deg. 90kvm er nok til to/tre personer.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #17 Skrevet 14. januar 2013 Vi bygger nytt hus, og har prioritert stort hus med de rommene vi ønsker på samme plan og store rom til barna. Det går kanskje på bekostning av dyre ferier de nærmeste årene, og fancy biler - men bortsett fra det bygger vi stort for å dekke de behovene vi har. Vi kunne klart oss med en liten leilighet om vi måtte, men vi har to gode inntekter og trenger ikke bo trangt. Anonym poster: 60fc8980b6335407a160a91e4c8384b3
MrSmith Skrevet 14. januar 2013 #18 Skrevet 14. januar 2013 (endret) Joda, det vil skje. Anonym poster: 4fd14a8f91debaf973db00be23bfc1df Bobla sprekker helt sikkert, men ikke før vi får dårligere økonomi. Dvs når oljeinntektene forsvinner, og det kan de fort gjøre når alternative energikilder tar over. Folk må da få gjøre som de vil med pengene sine. Eller, om de velger å jobbe rumpen av seg for å betjene store lån er det greit det også. Flott at pengene blir brukt, det skaper arbeidsplasser. Helt enig. Bare litt komisk å være vitne til hvor mange som blir fisefine i valgene når de får penger mellom hendene, logisk, men også litt komisk. Tror ikke det er helt bra for folkesjelen. Men det går nok over. Endret 14. januar 2013 av MrSmith
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2013 #19 Skrevet 14. januar 2013 Bobla sprekker helt sikkert, men ikke før vi får dårligere økonomi. Dvs når oljeinntektene forsvinner, og det kan de fort gjøre når alternative energikilder tar over. Helt enig. Bare litt komisk å være vitne til hvor mange som blir fisefine i valgene når de får penger mellom hendene, logisk, men også litt komisk. Tror ikke det er helt bra for folkesjelen. Men det går nok over. Mye penger, men ingen smak observerer jeg i mitt miljø. Bruker flere hundre tusen på interiør og så ser det likens ut alle steder, bare med forskjellig prislapp. 5
Miss Lucky Skrevet 14. januar 2013 #20 Skrevet 14. januar 2013 Har man midler til det ser jeg ikke problemet med å bygge et stort praktisk hus. Er da vel bedre å investere penger i et hus og en fremtid enn å sløse dem vekk på unødvendig dyre ferier, biler og shoppig. Å ta opp store lån for så å leve på grensen til fattigdom er jeg derimot enig i at er dumskap. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå