Gå til innhold

Bilferie i Europa med hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen

Jeg, kjæresten min og hunden vår (Tinka, som veier under 4kg) har planer om å dra på bilferie i Europa i år. Vi vil gjerne ha tips om blant annet byer å besøke, parkeringsmuligheter og fine steder å ta med hund. I tillegg lurer vi på hvordan det er å ta med seg hunden på strender i Nord-Italia og Sørøsts-frankrike. Vi lurer også på hvordan det eventuelt er å ha med hunden på resturanter, kjøpesenter og serverdigheter.

Vi tenker å sove i bilen, med noen hotellstopp underveis. Vet at dette ikke er anbefalt, men lurer egentlig på hvordan dette er i store byer likevel?

Vi ønsker en blanding av storbyferie, fin natur, strender og avslappning. Turen går gjennom Danmark, inn i Tyskland. Så følger Østerriket, Italia, Frankrike og en liten tur til Barcelona, for så å kjøre opp Frankrike, inn i Belgia og Nederland og hjem. Turen blir på tre uker.

Noen som har erfaringer eller tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge bikkja får de vaksinene den må ha når dere skal tilbake til norge (så vidt jeg husker må bikkja ha rabiesvaksine minst 3mnd før den taes inn igjen?) og den er vandt til mye kjøring er det som regel ikke så vanskelig: ) sjekk på forhånd hvilke hoteller som er mulig å ha hunden med på og snakk med en dyrlege om hvilke medisiner det kan være greit å ta med (reisesyketabletter osv..) til bikkja.

Anonym poster: b7b25413ccaf5131a8b21aa8d2991527

Skrevet

Sist jeg var i frankrike var det hund forbudt på mange steder. Tilogmed på offentlige steder hvor det var serverdigheter o.l. Strengt forbudt på steder som kjøpesenter, resturanter og serverdigheter. Om det var liten eller stor hund hadde ikke noe å si.

Alt i alt ville jeg satset på at hunden ikke får være med på slike steder. Strender o.l. ville jeg sjekket på nett for noen steder er de også forbudt. Tripadvisor tar for seg både steder og strender, så ville sjekket om det sto noe der :)

Hvis dere skal på ferie til sommeren ville jeg satt i gang med vaksiner o.l. nå i tilfelle sykdommer eller bivirkninger på vaksinene, så er du sikker på at alt er i orden når du drar! Fortelle veterinæren om alle landene du skal til i tilfelle det er noen spesielle tilfeller i akkurat de landene.

Her fant jeg hvertfall noen linker om reising med hund i europa :)

http://www.pawsabroad.co.uk/

http://www.brittany-ferries.co.uk/holidays/pet-friendly

http://gowen.org/travelling-to-europe-with-a-dog/

Skrevet

Tusen takk! :)

Gjest Funky Punk
Skrevet

Planlegg turen slik at hunden ikke må sitte i bilen alene.

Selv har jeg valgt å la dyrene väre igjen i Norge når jeg har värt på turer nedover Europa.

Plutselig ser man noe man har kjempelyst å väre med på, butikker man vil handle i eller restaurantee man vil spise på, og det kan bli HETT nedover Europa om sommeren.

Så dere blir veldig låst og må velge bort mye som kanskje hadde värt göy å väre med på, og belage dere på å kjöpe mat/lage mat der dere kan ha med hund

Som det blir nevnt over her, så er det mange land/steder hvor det er forbudt å ha med seg hund nesten overalt.

Veldig kjedelig å väre ved Eiffeltårnet og bare se på det men ikke kunne dra opp i det, eller ikke kunne ta taubane opp i alpene, ikke kunne sove på hotell i Venezia osv

Nå er jeg ikke sikker på at det er ulovlig med hund på disse stedene da, men dere må belage dere på at det er det og heller bli positivt overrasket om det er lov.

Drar dere om sommeren, så er det ofte fullt overalt også, så kanskje det bare er ett hotell igjen med ledig rom og det er det hotellet som forbyr dyr :|

Å sove i bilen kan väre veldig risikabelt mange steder og frarådes på det sterkeste. Man kan risikere å bli ranet og frastjålet alt man har (også hund siden miniatyrhunder er ettertraktet)

T.o.m lastebilsjåförer er ekstra på vakt når de stopper for kjöre- og hviletider.

Har selv värt på mange bilturer rundt i Europa og det er ikke mange steder jeg hadde turt å sove i bilen.

Skrevet

Heisan. Dette har jeg prøvd. Her er mine beste tips.

Ta med telt og sats på camping som alternativ til bil. Inne på campingplasser er det gjerne vakter og områdene er inngjerdet. Det kan bli veldig varmt og klamt å sove i en vanlig bil i søreuropa sommerstid.

Rabisevaksine: Det kom nye regler i fjor. Nå skal hunden få to sprøyter med ca 1 mnd. mellomrom. Tror det er 2 uker etter vaksine nr to så er alt greit. Man trenger ikke lenger å sende inn blodprøve.

Enkelte steder langs motorveien er inngjerdede, videoovervåkede områder beregnet på lastebiler. Har sett husbiler der også. Der kan man parkere om man betaler noen euro. Du sover en del roligere der.

Det er mange hoteller som tar i mot folk med hund, men du må belage deg på å betale en hel del ekstra. Samme på campinger.

Hunder er ikke så velkommen på strender, etc. Hvis du ikke føler for å la hunden vente i bilen mens dere ser på ting, så bør du vurdere hundevakt mens dere er på ferie. Tror campingplasser tar 4-6 euro for en hund, på hoteller mener jeg det ofte ligger på rundt 20. Det kan fort bli en tusenlapp ekstra for å ta med hunden på ferieturen. Videre så er deres hund såpass liten at nytteverdien ikke er stor. Vår brumlet høyt om noen nærmet seg teltet vårt natterstid. Sånn dyp rumleknurr. Vi ble aldri plaget av noen. Er ikke sikker på om et stykke på under 4 kg er like avskrekkende... :fnise:

Skrevet

Vel, vi har nå i alle år tatt med oss hundene på bilferie ned igjennom Europa. Vi har to svært store hunder, og vi har både overnattet på hotell, campinghytter, men i hovedsak har vi tatt med eget telt. Det er jo selvfølgelig en del ting man nå tenke over, som vaksine osv, men vi har f, eks et eget førstehjelpsskrin med forskjellige tinge til hundene, samt ekstra potesokker osv.... Vi har også kjølebag med kaldt vann til hundene :)

I flere land har vi fått tatt med hundene inn på restauranter. I danmark har vi opplevd det flere ganger, men spesielt i Nederland er de utrolig greie på akkurat det :) Det som kanskje er det aller hyggeligste, er at vi faktisk kommer i kontakt med utrolig mange mennesker - sikkert mye mye mer enn hvis vi ikke hadde hatt hundene :)

Vi stopper ofte i både små og store byer for å vandre litt, og hundene er selvfølgelig med. Hvis jeg vil inn på en spesiell butikk, står bare samboeren igjen utenfor, så det er ikke noe problem.... og da er det ofte mange som kommer bort å prater med både han og hundene :)

Hvis vi har lyst til begge å gå innom et kjøpesenter eller noe slikt, så prøver vi å la de få lufte seg litt, samt drukket litt, og vi parkere selvfølgelig i skyggen. Hvis det er veldig varmt, så lar selvfølgelig ikke dette seg gjøre, men vi synes nå at det er viktigere å få ha hundene med på ferie, enn å springe på et kjøpesenter :)

Vi er ikke noe glad i å reise fra dyrene våre, så bilferie med hund er et soleklart valg for oss.... På noen campingplasser tar de litt ekstra for hundene, men det er skjelden noe særlig mye. Hytter har ikke vært et problem, og på hotell betaler vi skjelden noe ekstra, men det skal sies at vi ofte har måttet overnatte på røykerom....

Ellers så er det faktisk kjempekoselig å campe med hundene. Da ligger de utenfor teltet stort sett hele tiden, og er kjempefornøyde med at de får være sammen med oss hele tiden :) Sikkert en luksustilværelse i forhold til hverdagen hjemme :)

Vi har vært så langt ned som til Frankrike, og en masse rundt omkring, og jeg anbefaler nå denne formen for ferie når man har hunder som man ikke vil plassere bort :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...