AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #1 Skrevet 13. januar 2013 som mange andre har jeg bestemt meg for å bli sunnere i 2013, men lettere sagt enn gjort vil ikke miste mange kilo men endre kostholdet for å føle meg bedre:-) problemet mitt er at jeg spiser mye junk og drikker veldig mye cola hver dag.. har aldri trent, veier 62 kilo så jeg er egentlig "heldig" med kroppen min vil noen si.. så det jeg lurer på er om noen skal gjøre det samme og kan komme med tips til god og sundt mat ? kan ingenting om trening og kosthold så tar imot all informasjon:) Anonym poster: b4cdab1f26582194c289fbd2d42a0373
Scherbatsky Skrevet 21. januar 2013 #2 Skrevet 21. januar 2013 Kutt ut cola, drittmat og lag maten din sjøl Enkelt og greit.
Siggen! Skrevet 21. januar 2013 #3 Skrevet 21. januar 2013 Mange prøver å kutte ut cola, fastfood og alt det der permanent, og personlig synes jeg det blir feil. Det er godt med en dag i uka der man koser seg ekstra med litt usunnheter, men at han kutter det ut de andre dagene
Gjest made4u Skrevet 22. januar 2013 #4 Skrevet 22. januar 2013 Forskjellige næringstoffer finnes i større eller mindre grad i forskjellige matvaner eller matvaregrupper, med et ensformig kosthold fra få matvaregrupper kan enn få mangel på noen næringstoffer, f.eks. om man aldri spiser frukt og grønt eller mat fra havet etc. Noen av næringstoffene får man hovedsaklig fortrinnsvis fra en matvaregruppe, utelukkes disse kan kosttilskudd være et alternativ for eksempel for personer med matinntolleranse etc. Spis derfor helst variert og fra alle matvaregrupper, velge råvarebasert kontra hel og halv-fabrikata (altså hjemmelaget fremfor ferdiglaget), velge grovt fremfor lyst (brød, pasta, etc.). Forsiktig med sukkerinntaket, er sunnere å hente energien fra annet (vanlige matvarer) enn fra sukker som har liten ernæringsmessig verdi. Saltinntaket kan være et problem med mye hel og halv-fabrikata i kostholdet, lager du matvarer med råvarer så reduseres dette normalt til et bedre nivå. Fett er ikke fett, transfett har de fleste hørt at ikke er bra, men det kan jeg si, at fettet i fet fisk er mye bedre for helsen enn det som sitter på f.eks oksen. Lære deg litt om dette og kosthold generelt. Følger du disse rådene og i tillegg er aktiv så vil du være langt sunnere enn snittet, er du flink så trenger du da ikke bekymre deg sammenlignet med de fleste andre. Nær alle har dog usunne vaner, trøsten er at det kan man også ha - husk på at det er summen av dine gode og dårlige vaner som avgjør hvor sunn eller usunn du er. Om du sammenlignet med din nåværende livsstil tar gode grep så er det positivt i forhold til i dag selv om du ikke skulle gjøre alt riktig. Være derfor ikke redd for å ta gode grep, enhver skritt i riktig retning bringer deg fremover og gjør deg sunnere.
NinaKatrina Skrevet 22. januar 2013 #5 Skrevet 22. januar 2013 Enig med de foregående. Sett deg små mål i begynnelsen, og ikke prøv å gjøre alt på en gang. Små mål kan for eksempel være å si at du halverer mengden cola du drikker noen dager i uka. Et triks jeg pleier å bruke er at hver gang jeg kjenner søtsuget, så spiser jeg en frukt. For meg så blir ihvertfall lysten på en sukkerbombe kraftig redusert da. Hvis du er usikker på om du får i deg alt du trenger så ville jeg supplert med et naturlig kosttilskudd. Gjerne f.eks bipollen som du kan blande i noe du liker. Bipollen inneholder omtrent alle næringsstoffene kroppen din trenger. Bipollen finner du f.eks her: http://www.naturalis.no/fro-kjerner/bipollen-detail Lykke til med livsstilendringen din!
Gjest made4u Skrevet 22. januar 2013 #6 Skrevet 22. januar 2013 La meg si det slik. En søtmoms som spiser mer enn dobbelt så mye sukker som snittet, la oss si 105 kilo i året - har gjort en kjempeforbedring for egen del om vedkommende fortsatt spiser en del mer sukker enn normalt, femti kilo mindre i året og nedgang til 55 kilo i året. Man kan ikke forvente at personen skal spise null sukker, kostholdet trenger ei være perfekt for å utgjøre en kjempeforbedring. Man må alltid sette seg realistiske mål og ta utgangspunkt i situasjonen. Enig med dem som snakker om små delemål og å ta ting stegvis, annet er for krevende og medfører så drastiske endringer at de færreste klarer å følge livsstilsomleggingen over tid.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #7 Skrevet 22. januar 2013 Tusen takk for svar alle sammen! har sluttet med cola og godis i ukedagene, men koser meg med en boks og litt godis på lørdagene:) greier aldri å slutte helt, men litt sukker kan jeg ikke ta skade av:) veldig viktig for meg å starte i det små, vil ikke miste motivasjonen har spist wasa sandwich og frukt som mellommåltid og når sukkersuget slår inn, bare det er ganske stort for meg, den sukkerbamsen jeg er så lenge jeg kutter ut junk med "vanlig" mat og kutter ned på sukkerinntaket samt trene 3 ganger i uken MÅ jeg da kjenne forskjell etter en stund :-) herlig å kjenne at kroppen bli bedre ! Tusen takk for alle svar! :) Anonym poster: b4cdab1f26582194c289fbd2d42a0373
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå