Gå til innhold

Egenmelding?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har blitt syk, og jeg har blitt verre så jeg står i fare for å må ringe og si jeg ikke kan komme på jobb på mandag, og vet jo ikke hvor lenge jeg forblir for dårlig til å dra på jobb heller. Så vidt jeg har forstått kan man skrive x-antall egenmeldinger før man må ha lege erklæring? Hvordan skriver man egenmelding? Har aldri i mitt liv vært borte fra jobb pga. sykdom før. Føler meg skikkelig teit for at jeg ikke vet det men har heller ingen å spørre.

Anonym poster: 28fc9fb29aea0fe497d5f28b415ea139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fremt du har vært ansatt i to måneder hos nåværende arbeidsgiver, kan du bruke egenmelding. Da ringer du til lederen din i morgen og sier i fra at du ikke kan komme grunnet sykdom. Skjema for egenmelding fyller du ut når du er tilbake på jobb.

Anonym poster: baa3cc968e7a25c63bafba54daa454ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk sykemelding, selv om det er kjedelig å gå til legen.

?

1. Man kan ikke bare bruke sykemelding. Er man virkelig syk, eller ikke har flere egenmeldinger igjen, kan man gå til legen. Om legen mener du ikke kan jobbe skriver vedkommende ut en sykemelding.

2. Hvorfor mener du hun skal "bruke" sykemelding i stedet for egenmelding?

Anonym poster: d5bbbd28d34e14e38258005684578334

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulike arbeidsplasser har ulike rutiner for hvordan man melder fravær. Hos oss må man melde fra på et bestemt nummer. Nærmeste leder ringer deg da opp igjen i løpet av dagen. Vi er en IA-bedrift og man kan ha inntil 8 egenmeldingsdager. Skjemaet fyller vi inn første dag på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

1. Man kan ikke bare bruke sykemelding. Er man virkelig syk, eller ikke har flere egenmeldinger igjen, kan man gå til legen. Om legen mener du ikke kan jobbe skriver vedkommende ut en sykemelding.

2. Hvorfor mener du hun skal "bruke" sykemelding i stedet for egenmelding?

Anonym poster: d5bbbd28d34e14e38258005684578334

Egenmelding er et kjempedårlig system som fremmer unnasluntring. TS er jo syk, så da bør hun besøke lege. "Virkelig syk" og "litt syk" er ikke-eksisterende begreper i jobbsammenheng. Enten er man syk og trenger sykemelding, eller så er man så er man såpass frisk at man kan jobbe.

Også skjønner jeg ikke hvorfor du syns ordet "bruke" var rart

Endret av Diafragma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så er det viktig å huske at de fleste stedene trenger du sykemelding fra lege om du er syk mer enn 3 dager i strekk. Det er lett å regne 3 dager i midt i uken, men melder du deg f.eks syk på en fredag og er forsatt syk mandag, må du ha sykemelding på mandagen, da denne blir regnet som dag 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenmelding er et kjempedårlig system som fremmer unnasluntring. TS er jo syk, så da bør hun besøke lege. "Virkelig syk" og "litt syk" er ikke-eksisterende begreper i jobbsammenheng. Enten er man syk og trenger sykemelding, eller så er man så er man såpass frisk at man kan jobbe.

Også skjønner jeg ikke hvorfor du syns ordet "bruke" var rart

Egenmelding er en ordning som er basert på tillit. Det er også et system for å avlaste legekontorene noe. Om alle skal gå til legen ved korte fravær vil legen få mindre tid til mer alvorlig syke og ventetiden på å få legitime bli lengre.

Dersom arbeidsgiver mistenker at en ansatt misbruker egenmeldingsretten sin kan det kreves dokumentasjon fra lege ved første fraværsdag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenmelding er en ordning som er basert på tillit. Det er også et system for å avlaste legekontorene noe. Om alle skal gå til legen ved korte fravær vil legen få mindre tid til mer alvorlig syke og ventetiden på å få legitime bli lengre.

Dersom arbeidsgiver mistenker at en ansatt misbruker egenmeldingsretten sin kan det kreves dokumentasjon fra lege ved første fraværsdag.

Enig. Gode argumenter. Skulle ønske det siste du skrev ble fulgt opp bedre i praksis. Jeg hørte en sosiolog uttale seg på radio for litt siden, og han mente at rundt 65% av alle egenmeldinger var bløff og skyldtes andre ting enn (tilstrekkelig) sykdom. Han sa også at å skrive egenmelding på uriktig grunnlag kunne føre til politianmeldelse for dokumentforfalsking. For sykemelding var det svært lite bløff, men også der fantes tilfeller og eksempler. Dette var på P2, i november (mener jeg det var).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger da ikke sykemelding med en gang man er forkjølet eller syk, hallo... Man kan selv vurdere om man er så syk at man ikke kan gå på jobb, og det trenger ikke være likestilt med at man trenger legebehandling (de fleste ting kan ikke legen gjøre noe med uannsett, de kan ikke gi deg medisiner mot virusinfeksjoner feks, eller omgangssyke) Det er heller ikke sånn at man bør gå på jobb om man bare er "litt" syk alltid. På min arbeidsplass er vi i kontakt med kunder og deler pcr osv, og vi har fått beskjed om å holde oss hjemme dersom vi kan være smittefarlige, for å minimere antall som blir syke.

TS: Ring sjefen din så snart du kan imorgen tidlig og si ifra at du er syk og ikke kan komme på jobb. Du trenger ikke å forklare hvorfor eller hvordan syk du er. Hver dag du er syk må du si ifra. Arbeidsplasser har forskjellige rutiner, noen vil ha telefon, hos oss kan vi også sende epost. Når du er tilbake på jobb spør du sjefen om et egenmeldingsskjema som du fyller ut, og spør gjerne om hva rutinene er iforhold til når man skal si ifra og hvordan de vil ha beskjed:)

Hvor lenge du kan være borte med egenmelding kommer ann på om du jobber i IA-bedrift eller ikke. Er det IA-bedrift kan du være borte 8 dager før du må ha sykemelding, er det ikke det må du ha sykemelding etter 3 dager. Det er også sånn at når du har brukt egenmelding går det litt tid før du har "lov" til å bruke det igjen, tiden der avhenger også av IA-bedrift eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Nå ble jeg nå faktisk mye bedre i løpet av natta og er nesten symptomfri, så slapp hele styret:) Men det kan jo være greit å vite til en annen gang. Men hva er en IA-bedrift?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Nå ble jeg nå faktisk mye bedre i løpet av natta og er nesten symptomfri, så slapp hele styret:) Men det kan jo være greit å vite til en annen gang. Men hva er en IA-bedrift?:P

Det er dersom bedriften har inngått en avtale om inkluderende arbeidsliv. Det forplikter bedriften til mer oppfølging av sykemeldte samtidig som arbeidstaker får utvidede rettigheter til egenmelding. http://www.nav.no/Arbeid/Inkluderende+arbeidsliv/Om+IA-avtalen.234599.cms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...