Gå til innhold

Overgang fra eneforsørger til samboer- NAV og ligningsmyndighetene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lest noen tråder her kom jeg til å tenke på noe. Jeg har vært eneforsørger i mange år, men i fjor sommer ble jeg samboer. Jeg mottar ingen annen stønad enn utvidet barnetrygd (på skattekortet mitt for 2013 står det klasse1, men ble lignet i klasse 2 i fjor,overgangsstønad og stønad til tilsyn har ikke vært akutelt på mange år- bostøtte og tilsvarende har jeg aldri mottatt).

Men nå ble jeg likevell sittene å tenke- skulle jeg varslet NAV om samboerskap mtp barnetrygden? Eller er utvidet barnetrygd uavhengig av nytt samboerskap?

(Har rett og slett ikke tenkt på dette- er jo mange år siden jeg fikk stønader som genererte den årlige "egenmeldingen").

Barnebidraget er privat avtale mellom meg og barnefar så denne er avtalt ikke skal påvirkes av hverken hans eller mine endringer i familiesammensetning og evt nye barn.

For 2011 ble jeg lignet i klasse 2- men dette skal jeg vel kanskje endre nå ved selvangivelsen for 2012? Eller hvordan er reglene der?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns de reglene blir endret hele tiden ... men før var det iallefall sånn at dersom du hadde vært samboer i 12 av de 18 siste månedene var du ikke for eneforsørger å regne, og mistet dermed utvidet barnetrygd og alle andre eneforsørgerrettigheter. Herunder også skatteklassefordelen.

Jeg vet at når jeg gifter meg i juli mister jeg utvidet barnetrygd, og jeg må skatte i skatteklasse 1 for hele 2013, fordi det er statusen 31. desember som avgjør hva slags skatteklasse du skal ha det året.

Skrevet (endret)

- barnebidraget har ikke noe å si her, uansett om du gifter deg eller er eneforsørger eller hva som helst.

Endret av Petalouda
Skrevet

Si i fra til NAV, du kan kun beholde ekstra barnetrygd 12 mnd etter at dere flyttet sammen. Skatteklasse 2 mister du ikke før dere evt. får barn sammen (da mister man for hele året, så har man termin i slutten av året må man huske å endre skattekortet med en gang man finner ut at man er gravid for å unngå baksmell). Litt usikker på hva som skjer om dere gifter dere uten å ha felles barn.

Skrevet

Si i fra til NAV, du kan kun beholde ekstra barnetrygd 12 mnd etter at dere flyttet sammen. Skatteklasse 2 mister du ikke før dere evt. får barn sammen (da mister man for hele året, så har man termin i slutten av året må man huske å endre skattekortet med en gang man finner ut at man er gravid for å unngå baksmell). Litt usikker på hva som skjer om dere gifter dere uten å ha felles barn.

hvis man gifter seg uten å ha eller få felles barn vi man (som jeg skrev over her) være i skatteklasse 1 hele det året, og man mister umiddelbart alle eneforsørger-rettigheter.

Skrevet

Det er nye regler for skatt for aleneforsørgere. Vi får ikke lenger skatteklasse 2, men skatteklasse 1 og et særfradrag. Samtidig mister vi retten til særfradraget når vi har vært samboer med andre enn barnets/barnas andre forelder i 12 mnd. Da mister vi den ekstra barnetrygden også.

Skrevet

Petalouda: Om dere ikke har vært samboere mer enn 12 mnd før dere gifter dere, skal du ha særfradraget for de mnd. som er før dere gifter dere. Det er pga. sånne ting dette er innført, det er veldig urettferdig at en endring i eks. desember får konsekvenser for hele året.

Skrevet

Særfradraget som er kommet i stedet for klasse 2 følger automatisk utvidet barnetrygd. Nav innberetter hvor mange måneder du får utvidet barnetrygd, og særfradraget blir beregnet med samme antall 12-deler. Dersom du ble samboer i fjor sommer, så må du si fra til nav. Utvidet barnetrygd vil da opphøre når 12 måneder er gått. I tillegg må du sjekke om du har fått særfradraget for aleneforsørgere på skattekortet ditt. Dersom du har det så står det nok fullt særfradrag for 12 måneder (ca 43000 tror jeg), da bør du endre skattekortet slik at du får redusert antall måneder med særfradrag.

Skrevet

Oi, da har stort sett alle regler endret seg etter at jeg var alene for noen få år siden, beklager feilinfo :(

For så vidt OK at de strammer inn litt på regelverket, det er litt for enkelt å få penger av NAV (når man først får, vet det kan være vanskelig å komme seg dit i først omgang, men kanskje ikke så vanskelig for aleneforeldre som f.eks. uføre). De tar jo da for gitt at alle som blir samboere automatisk tjener veldig på dette og at den nye samboeren ønsker å bidra økonomisk for et barn som ikke er deres, men det er vel slik det bør være. Jeg gikk vel ca i null da jeg fikk samboer med tanke på de stønadene jeg mistet, og hadde jeg mistet skatteklasse to hadde jeg gått i minus. Uansett klager jeg ikke, så lenge man fortsatt får hjelp når man virkelig trenger det.

Skrevet

Jeg går så definitivt i minus. det er det ingen tvil om. Men det er jo så klart verdt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...