Gjest TS Skrevet 13. januar 2013 #1 Skrevet 13. januar 2013 Min samboer flyttet fra oss i juli til en annen kommune (ca 30 min med bil fra meg til han) Vi har vært noen runder i retten av diverse saker, og kom frem til da at det er en voksen person som stiller opp for min eks samboer når det gjelder det praktigste. Men nå begynner hun å bli litt syk, så vet ikke helt om hvor mye hun kan bidra med å kjøre fremover, kanskje en gang i uken eller noe. Min eks mistet lappen i fyllekjøring, så han sliter litt med det praktigste når det gjelder levering og henting! Min advokat sier at jeg kan kjøre 1 gang i måneden eller noe, men ikke mer (får han en finger, tar han hele hånda) Hun mener at siden han flyttet fra oss et stykke av gårde, han mistet lappen i fyllekjøring og at jeg ikke skal straffes pga dette. Men jeg har sagt til min eks at jeg stiller skulle det være krise. (poenget er at han finner opp "kriser" som ikke er sanne, så jeg har kjørt mye før. Jeg har jo sønnen min (10) mnd 24 timer rundt meg, og syns det er litt dumt at jeg må kjøre han til Oslo, levere han der, kjøre hjem, så har jeg 1 time, så må jeg ut å kjøre for å hente han igjen... Jeg trenger å få gjort noen ærender og kanskje ha bittelitt barnefri.. Har jo hatt han alene i mange måneder uten noen som helst avlastning. Han har kun en venn som kan gjøre, men jeg har sett han kjøre beruset mange mange ganger også påvirket av illegale rusmidler bak rattet, og jeg vil ikke at han skal kjøre med sønnen min i bilen. Min eks mener dette er tull da han er en eksemplarisk sjåfør... Det ligger jo en haug med sprit bak i bilen hans, hvordan kan jeg stole på det? Jeg tør ikke å ta sjansen. Så hvordan er det egentlig med samvær, henting og levering??? Vi har jo en litt spesiell situasjon da barnefaren ikke har overnatting pluss litt diverse.. Hva er vanlig og hvordan gjør dere det? Takker for alle svar :o)
Gjest Violetta Skrevet 13. januar 2013 #2 Skrevet 13. januar 2013 Kan ikke eksen din ta buss eller tog? Det blir sikkert upraktisk, men det er han som har stilt seg i en slik posisjon. 2
Gjest Regine Skrevet 13. januar 2013 #3 Skrevet 13. januar 2013 Hør på advokaten din, da får du bedre råd enn her inne. Men det er samværsforelder som skal stå for det praktiske v henting/bringing, hvis dere ikke avtaler noe annet. Kanskje på tide at også denne faren ansvarliggjøres? Når det gjelder ditt forståelige behov for litt avlastning m barnet, så tror jeg du bør finne deg litt hjelp der du bor. Hvis du har familie/venner som kan og vil hjelpe deg, så la de gjøre det. Åpenbart at barnets far har andre prioriteringer.
Gjest TS Skrevet 13. januar 2013 #4 Skrevet 13. januar 2013 TS her. Det dere sier er det jeg også mener er riktig! Han tar buss og tog når han må, men da går 1,5 time av samværet bort (han har 7 timer samvær lørdag og søndag) Og han syns det er slitsomt og mener at han har rett til at vi skal dele på kjøringen. I retten så var det klar tale hvem som skulle kjøre sønnen vår, og vi skrev en kontrakt med hjelp av våre advokater der det også står poengtert hvem som skal kjøre. Han mener jeg er helt på gjordet pga advokaten hans mener at vi skal dele på 50/50 Han sa også at når han får igjen lappen, så skal vi begge kjøre. Syns det høres helt merkelig ut! Er jo han som har satt seg i denne situasjonen selv.. Og han er bare stygg og slem mot meg, og da er det ikke fristende å hjelpe han akkurat. Jeg kjørte første måneden og har gjort mye for at samværene skal bli best mulig. Men jeg fikk ingen "fritid" og advokaten min mener at dette her for barnefaren styre med selv. Og at jeg har rett til å nekte hans kompis å kjøre da jeg har sett han kjøre i beruset tilstand svært mange ganger og sett han røyke hasj mange ganger, også når han skal kjøre bil... Men min eks mener at jeg skal stole på hans dømmekraft og la kompisen hans kjøre.. Men jeg mener... Min eks sin dømmekraft? Han som ble stoppet og tatt for promillekjøring, og var ikke akkurat lav promille. Jeg klarer ikke å stole på sømmekraften hans... Er jeg urimelig her.. Vil jo gjøre det som er best for sønnen min. Men han syns jo at det er kjempespennende med buss og tog, han blir jo godt stimulert av det hvertfall!
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #5 Skrevet 13. januar 2013 Hvis kjøringen tar vekk mye av samværet med far ville jeg svelget en karamell og levert han. Det er jo sønnen din det går utover om han ikke får sett far. Jeg har alltid kjørt og hentet ved samvær, på den måten får de mest mulig tid sammen og det synes jeg er viktig for guttungen. Så får jeg heller irritere meg når jeg er alene. Anonym poster: 45772e0a9243c7501224a1b8eb1381fd
Gjest Mamma Skrevet 13. januar 2013 #6 Skrevet 13. januar 2013 Hvis kjøringen tar vekk mye av samværet med far ville jeg svelget en karamell og levert han. Det er jo sønnen din det går utover om han ikke får sett far. Jeg har alltid kjørt og hentet ved samvær, på den måten får de mest mulig tid sammen og det synes jeg er viktig for guttungen. Så får jeg heller irritere meg når jeg er alene. Anonym poster: 45772e0a9243c7501224a1b8eb1381fd Poenget er vel at hun bruker alenetiden sin på å kjøre frem og tilbake ! Hva med om han da har barnet en time lengre , de dagene du må levere og hente ?
Gjest TS Skrevet 13. januar 2013 #7 Skrevet 13. januar 2013 Tror det er 3 gang jeg skriver dette innlegget da det blir borte hele tiden... hmm ? Hvertfall, jeg satt på 1,5 time ekstra 2 ganger i uken, så han får mer tid. Og han får jo vært sammen sønnen sin på tog og buss noe han liker godt og er jo et samvær det selv om de er på et tog :o) Poenget er at vi har vært noen runder i retten, og da ble det klart at det er kun en person som skal kjøre og hvis hun ikke kan, så skal det avtales med meg, så kan jeg kjøre. De dagene jeg absolutt ikke kan, så har jeg spurt om han kan ta dagen etter eller en dag som passer, men han er ikke enig! Det er litt strenge rammer rundt dette pga BF er alkoholiker og har utøvet vold både på meg og sønnen vår. Jeg trenger mine fritimer til å få gjort ærender jeg også.. Jeg samler jo ærender til de dagene far skal ha samvær, jeg trenger noen få timer for meg selv... (Og nei, har ingen avlastning generelt) Trodde far skulle forstå dette, siden han har jo et helt normalt liv utenom annenhver helg og en dag i uken med sønnen sin... Han har jo selv skrevet under på kontrakt hvor det står på et av punktene at det KUN er jeg og hun andre som skal kjøre. Dette ble poengtert sterkt da far ønsket at sin kompis skulle kjøre. Så han må jo nesten bare følge kontrakten... Er så vanskelig å få en normal hverdag da det er ett eller annet hver eneste gang det er samvær. Jeg kan jo ikke planlegge å f.eks møte en venninne på kafè. Jeg må jo ta alt på sparket, og er litt dumt da det ikke skal være sånn, eller burde hvertfall ikke!
ViljaH Skrevet 13. januar 2013 #8 Skrevet 13. januar 2013 (endret) Enten lar du ham ha barnet lengre når han tar buss/tog. Eller du kan også la ham hente barnet til seg, så kan du hente barnet hjem igjen. Altså en vei hver? Annen løsning er at han har samvær hjemme hos dere, eller ute hos dere når det er fint ute, kutter all frakting av sønnen. Hvis du kjører begge veier slik at du er hjemme en time - hvorfor ikke bli i oslo i den tiden? Gjør ærender, gå på kino, kos deg i butikker eller på kafe. Hvis du ikke stoler på kompisens kjøring så holder du på det. Du må stå opp for barnet ditt sin sikkerhet. Selv om pappen blir sur fordi den enkle løsningen forsvinner. Endret 13. januar 2013 av ViljaH
Gjest TS Skrevet 13. januar 2013 #9 Skrevet 13. januar 2013 Enten lar du ham ha barnet lengre når han tar buss/tog. Eller du kan også la ham hente barnet til seg, så kan du hente barnet hjem igjen. Altså en vei hver? Annen løsning er at han har samvær hjemme hos dere, eller ute hos dere når det er fint ute, kutter all frakting av sønnen. Hvis du kjører begge veier slik at du er hjemme en time - hvorfor ikke bli i oslo i den tiden? Gjør ærender, gå på kino, kos deg i butikker eller på kafe. Han har han fra kl 10-18:30, han kan ikke hah an lenger enn det i helger da vi skal stå opp og han skal legge seg kl 19. Samvær hos meg har vi prøvd og det har ikke gått bra.. Jeg takker for forslagene dine, men det er dessverre ikke noe av dem som kan passe for oss. Siste jeg skal er å være i Oslo mens jeg venter på at sønnen min skal hjem igjen, hehe
Gjest TS Skrevet 13. januar 2013 #10 Skrevet 13. januar 2013 Hvis du ikke stoler på kompisens kjøring så holder du på det. Du må stå opp for barnet ditt sin sikkerhet. Selv om pappen blir sur fordi den enkle løsningen forsvinner. Takk! Når man ser en person kjøre ruset på narkotika og alkohol, så setter jeg ikke det mest dyrbare jeg har i bilen hans, aldri!
Gjest kine Skrevet 13. januar 2013 #11 Skrevet 13. januar 2013 Hvis du ikke stoler på kompisens kjøring så holder du på det. Du må stå opp for barnet ditt sin sikkerhet. Selv om pappen blir sur fordi den enkle løsningen forsvinner. Takk! Når man ser en person kjøre ruset på narkotika og alkohol, så setter jeg ikke det mest dyrbare jeg har i bilen hans, aldri! Det må du aldri finne på. Du må aldri fire på kravene dine. Siden det er dom på dette VET du hvor landet ligger. Skjer noe, vil din omsorgsevne bli kraftig gransket for å si det mildt. Her må du stå på ditt og om det blir for mye styr lar du all kontakt gå gjennom advokaten en periode. Bare gis beskjed til din X at han får avtale med advokat når barnet skal hentes og fraktmetode. Så kan advokaten godkjenne/avslå. Enkelt og greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå