Gå til innhold

Valpen liker ikke kulda... hvordan sosialisere den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 10 uker gammel Jack Russell valp som skal lære mye og vokse opp. Jeg har en eldre Jack Russell også, som jeg fikk en sommer for noen år siden. Og da var det jo sommer ikke sant, varmt og tørt og hadde ingen problemer med å ta med valpen ut og gå korte turer, sosialisere den osv.

Men denne gangen er det vinter og flere minusgrader og det merkes på valpen. Jeg har kjøpt ullgenser til den, men likevel blir hun litt kald og nervøs og vil inn igjen etter 5 minutter eller mindre.

Kulda gir vel ikke seg før i mars eller noe, og da er jo valpen allerede 4 måneder eller noe. Hvordan skal jeg kunne gi valpen en god opplevelse ute uten at den piper og vil løpe inn igjen?

Må jeg ikke sosialisere valpen med andre hunder allerede nå? Og mennesker? (Får en del besøk av venner og foreldre og kjæresten, så hun er ofte omringet av forskjellige mennesker, så der er egentlig alt greit) Men jeg vil jo at hun skal lære seg å hilse høflig til andre hunder også og generelt bli kjent med nye omgivelser, veier, biler, skogen og alt som finnes her på jorda.

Any tips? :)

Anonym poster: 35d36938e87680b3c0890df1b2302c2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville investert i et godt dekken, samt også potesokker. Så anbefaler jeg også valpekurs. Da får du både miljøtrening og sosialisering. :)

• Liker 1
Skrevet

finn funksjonelle klær og sokker til valpen.Den må jo ut selv om den ikke trenge lange turer.

Ta hensyn til at den fryser og kutt ned de "lengste" turene i minus 10-15 c.

Valpen trenger heller ikke lange turer i den alderen.

Kurs som nevn er fint måte å få rørt på seg,både eier og valp

Skrevet

Går ikke lange turer med valpen. Maks 5-10 minutter, det er alt valpen vil. Jeg kan sjekke ut om det er noe valpekurs i nærheten her jeg bor. :)

Får vel bestille et par sokker til henne også da. Men er det ikke noe jeg kan gjøre selv?

Skrevet

Ta valpen med deg i bil når du handler, og bruk 5 min x 2 utenfor butikken. Der går det jo hele tiden folk forbi, og det er et fint sted å sosialisere. Pass på at du holder deg litt i utkanten til å begynne med, så det ikke plutselig er masse som skjer og mye folk akkurat der valpen er. Parker litt lenger fra inngangen, og ta den ut der, så kan dere regulere avstand til trafikk og folk etter hva valpen er bekvem med.

Er det hundeklubb der du bor, kan du ta han med dit når de har trening. Ta han ut, og la han se på de andre, evt hilse på hunder som er TRYGGE med valper. Det må du se an og spørre om først. Der får han også treffe og hilse på folk som er vant til hunder, og ikke "overfaller" en liten valp.

Pass forresten på at han ikke får hilse på alt og alle når dere ellers er ute. Det kan bli et problem senere om han får forventning om å hilse på alle dere møter. Det er like greit å trene på å gå pent forbi. Ikke la den hilse på fremmede hunder dere tilfeldigvis møter heller. Valpen skal ha gode opplevelser, og den kan bli veldig preget om den hilser på en hund som ikke er fin mot valper.

Lykke til :)

Skrevet

Går ikke lange turer med valpen. Maks 5-10 minutter, det er alt valpen vil. Jeg kan sjekke ut om det er noe valpekurs i nærheten her jeg bor. :)

Får vel bestille et par sokker til henne også da. Men er det ikke noe jeg kan gjøre selv?

sokker kan du kjøpe på H&M f.eks barnesokker ;)

Litt teip (pass på blodtilførsel) så har du potesokker

Skrevet

Jeg ser at det koster litt å ha valpekurs også... og jeg har ikke akkurat masse penger. Jeg studerer og jobber deltid og har akkurat nok penger til meg selv og hundene mine pluss kjøretimer og andre viktige ting, så jeg tror ikke jeg klarer å betale valpekurs også.

Hadde ikke valpekurs med min første hund, men så tenkte jeg aldri på det, ettersom det var på sommeren og hun ble med ut fra dag èn og fikk nok med sosialisering etc og har nå blitt en fin og trygg hund.

Jeg får prøve å gjøre mitt beste med denne valpen. Jeg ser at hun for hver dag blir mer og mer nysgjerrig og utforskende på det nye og ukjente. Hun går lenger og flere runder ute i hagen og snuser etc og det er jo bra. Venter også på vinterklær og sokker som jeg har bestilt til henne. Tok henne med på kjøretur i dag også og gikk en runde på ca. 10-15 minutter hvor hun møtte på en chihuaua og en katt. Hun er fortsatt litt nervøs for å møte andre dyr, men det husker jeg min første hund også var, og dette gikk fort over jo flere ganger hun ble med ut osv.

Får håpe det ikke blir så forferdelig kaldt framover da.. eller kaldere liksom. Men jeg får gjøre det beste ut av det uansett. Skal blant annet til foreldrene mine på en gård og hilse på hundene dems etc. Jeg kjenner hundene og vet at de kommer til åvære snill mot valpen og gi den en god førstegangs opplevelse :)

Men jeg tar gjerne imot flere tips og råd! Men ikke noe som koster meg flere tusen.

Skrevet

Synes det høres helt fint ut.Bare ikke overdriv.Nye ting 2-3 ganger max i uka.Ellers følg vanlig rutine.

Inntrykkene skal fordøyes også vettu ;)

Valpen høres normal ut,søkende og utforsker nå sin lille verden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en terrier og han var veldig skeptisk i starten pga kulden. Merket at han var veldig mye mer frempå på de varme dagene. Regn var spesielt ille. Jeg tok han med ut likevel, passet på at det ikke ble for lenge på de kalde dagene og litt ekstra de varme.

Passet på å kose masse med han når vi kom inn og tørket han godt dersom han ble våt av snø eller regn. Vasket potene forsiktig også for å unngå salt, sand osv. Da jeg tok han med på gresset første gangen var han mye mer tilfreds med det enn med sand og asfalt. Jeg tok han med mange steder og overalt hvor vi var så fokuserte jeg på å rose han masse og gi godbiter. Hvis han ble sittende stille og virket misfornøyd så trente/lekte vi. Det tok ikke mer enn en uke så var han på utforskning helt på egenhånd. Jeg lot han gå uten bånd fordi han var mye flinkere til å gå uten enn med. Hadde jeg det på så satt han seg ned. Tok jeg det av så gikk han bare etter..

Jeg kjøpte dekken og fleecedress. Han var litt misfornøyd i starten, men tok ikke lang tid før han skjønte hvor deilig det var å være ute når man faktisk ikke ble kald.

Bare ha litt tålmodighet med henne. Setter hun seg og nekter å gå så er nok det beste bare å gå inn. Det gjorde hvertfall jeg og til slutt gikk han selv til døren når han ville ut og til døren når han ville inn.

Anonym poster: 9f744b705772c895fa29ca34c12bdde5

Skrevet

Ops! Jeg lagde nettopp ett nytt innlegg og glemte helt at jeg allerede hadde laga ett...

Men altså, jeg lurer nå på om jeg kan ta med valpen til en park? Jeg kan evt ta henne i transbortburet, så når vi er i parken ig hvis de blir for kaldt, så kan hun gjemme seg i transportburet sitt?

Jeg merke at jeg skulle ønske hun kunne få mer sosialisering med andre hunder og mennesker. Det er så stille i nabolaget mitt og svært sjeldent jeg møter på andre hunder når jeg er ute med valpen i 5-10 minutter.Merker at kulda er en ulempe når man har en valp...

Jeg vil veldig gjerne ta henne med ut og la henne få se verden, er såredd for at hun blir en redd og panisk hund når hun blir voksen. Jeg vet at det er et ork!

Skal jeg forresten ta med min voksne hund også,eller skal jeg dra med valpen alene? kanskje bytte på litt?

Hun hilste istad på nabohunden. Det har vært fint vær i dag og varmere enn til vanlig, så hun var ute i 15 minutter eller noe i dag. Var litt nervøs for å hilse på en fremmed hund (veldig snill og rolig nabohund!) men etter hvert så prøvde hun å gå litt imot hunden og lekte "tøff" etc. Men jeg vil gjøre dette oftere, og ikke bare en gang i uka feks. Denne nabohunden må være den første fremmede hunden hun har hilst på i løpet av denne uka.

Skrevet

Personlig ville jeg ikke tatt med hunden til en park der mange andre hunder løper løst.

Hunden din høres litt forsiktig ut,og det er greit.Men å utsette hunden for så mange nye hunder og stort område på kort tid ,kan virke mot sin hensikt.Ting tar tid ;) Og i små steg

Husk at du har ingen kontroll på hvilke hunder som er i området,det kan være hunder som ikke liker valper godt eller som er lite "sosiale" av seg.

Om du tar valpen med deg,ha med et ekstra teppe i tilfelle. Og ikke minst,følg godt med på hundene som måtte komme mot dere. Stopp om lekingen tar helt av.

Men uansett ,du får prøve deg frem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...