Gå til innhold

Når sover valpen hele natten (sånn cirka)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp fått valp i hus. Hun er ni uker, og jeg har også en annen hund på to og et halvt. Hundene fungerer godt sammen, men det er stort sett lek, tull og tøys. Har ikke sovet i samme seng enda, selv om de kan ligge der å koseleke.

Vel... Om natten ligger hun i bur med senga si inni på soverommet vårt. Ikke fordi jeg er redd for tisseulykker, men fordi jeg ikke er trygg på at hun ikke plutselig finner en ledning eller at storebror skal legge seg oppå henne.

Har hatt henne i litt over en uke, og hun våkner to ganger pr natt.

Noen som har erfaring med når valp gjerne sover hele natten? Det har for øvrig skjedd én gang at hun sov i seks timer, men det var etter første heftige lekerunde med den andre hunden. Hun var nok dødsliten.

Skrevet

Vår hadde to-tre tisseturer per natt frem til 11 ukers alder. Sov store deler av resten av døgnet også da.

Nå er hun et halvt år og sover fra åtte til elleve - og fra elleve til fem. Fra fem er det fullt kjør! Skulle gjerne sett at det var lenger, men blæra vil noe annet.

Vi jobber med å legge senere, og stå opp senere nå da.

Vi var kanskje litt for snille med å ta opp valpen ved det første pip, men til gjengjeld har vi hatt en pottetrent valp helt fra starten! :) (to uhell totalt, men de er glemt ;))

Skrevet

Gratulerer med valp! Hvilken rase er det?

Små raser må enda oftere på do i starten enn store raser, og det hender det tar lenger tid før de blir husrene også.

Jeg har en Labrador på 4,5 mnd nå. I starten måtte vi jo opp om natta, men det tok ikke mer enn en uke eller to før han sov natta gjennom. Synes det gikk veldig fort.

Nå er han sånn at han våkner kl 7 av vekkeklokka i ukedagene, mens i helgene sover han mye lenger. Han våknet kl 10 i dag, men da hadde han siste tissetur kl 02 i natt, fordi vi var oppe lenge.

Så det er travelt i starten, men det blir fort bedre.

Skrevet

Du hørtes litt ut som meg, Sobril. Hehe. Jeg har også en hund på 2 og et halvt og en valp på rundt 10 uker. Har hatt valpen i snart 2 uker nå og hun har sovet med meg i senga hver natt. Etter hvert som hun blir større og jeg kan stole på at hun ikke løper rundt i leiligheten og spiser på alt hun ser, så vil jeg la henne sove sammen med storesøstra si (den andre hunden).

Og de første nettene våknet hun minst 2 ganger i løpet av natten for å leke eller tisse. Nå sover hun som regel fra 12 på kvelden-6 på morgenen, så vekker hun meg, så går vi ut og tisser og sover videre fra 6-9 ca. Så starter dagen... Så nå klarer hun sånn ca. å sove hele natten bortsett ifra en gang kl 6 når hun må på do, men hun beveger på seg mye og skal absolutt klatre oppå meg og ligge på magen min eller ansiktet mitt etc. så jeg blir jo vekket flere ganger om natten hehe. Får håpe jeg snart kan la henne sove i hundesenga si sammen med den andre hunden.

Så det er vel sånn med alle valper de første ukene etter at man har kjøpt den. Den klarer som regel ikke å sove hele natten i strekk uten å måtte tisse/Bæsje og leke litt. Så det er bare å ha litt tålmodighet :)

Anonym poster: 0a7ee918fe485fd78775a5169be24a4a

Skrevet

Storebror er 50/50 cocker/puddel. Valpen er 75 prosent cocker og resten puddel.

Førstnevnte sov hele natten fra dag én, men ville plutselig ikke sove om natten i det hele tatt fra han var rundt fire måneder. Han ble vel også helt husren fra fire-måneders alder. Utover det har jeg glemt det meste (når han sluttet å bite, søvn osv).

Valpen blir tatt såpass mye ut at vi ikke har hatt voldsomt mye uhell, men hun piper når hun må ut om natten men har ikke helt skjønt greia på dagtid.

Begge deler går seg vel til. Nok å styre med ihvertfall :)

Skrevet

Storebror er 50/50 cocker/puddel. Valpen er 75 prosent cocker og resten puddel.

Førstnevnte sov hele natten fra dag én, men ville plutselig ikke sove om natten i det hele tatt fra han var rundt fire måneder. Han ble vel også helt husren fra fire-måneders alder. Utover det har jeg glemt det meste (når han sluttet å bite, søvn osv).

Valpen blir tatt såpass mye ut at vi ikke har hatt voldsomt mye uhell, men hun piper når hun må ut om natten men har ikke helt skjønt greia på dagtid.

Begge deler går seg vel til. Nok å styre med ihvertfall :)

Mine var ganske ulike mht når de sluttet å bite. Maja, som er 4 år nå, sluttet ikke før hun var 4 mnd. Hun var et bitemonster, men så sluttet hun ganske plutselig.

Valpen sluttet å bite før han var 3 mnd. Han er en litt mykere type enn hun var, og ikke så voldsom. Lærte inn håndtarget på han, dvs at han fikk godbit når han holdt snuten mot hånda mi. Etter det sluttet han å bite meg, men det tok litt lenger tid før han sluttet å bite andre. Holdt gjerne på med håndtarget når han var i fanget, da var han ellers veldig bitelysten.

Jeg syntes det var verst de første 2-3 ukene. Da må man jo følge med HELE tiden, valpen gjør fra seg titt og ofte, trenger mye av både aktivisering og ro, og den gjør en masse ugagn. Syntes nesten ikke jeg satt nedpå de første ukene. Så gikk det ganske fort bedre etter det, og nå er han veldig grei :)

Skrevet

Hehe jeg kjenner meg igjen. Er inne på uke 2 med valpen og det er ofte jeg må reise meg opp og se etter valpen og være på vakt og passe på klokka så hun får mat 4 ganger om dagen og ta den med ut på do og se til at den ikke biter på møbler og ting osv osv osv. Men jeg føler det er verdt det da, ellers hadde jeg aldri kjøpt hund. Jeg vet jo at dette er en del av det å skaffe seg en valp, og at det roer seg ned etter hvert når hunden blir eldre og klokere :)

Anonym poster: 0a7ee918fe485fd78775a5169be24a4a

Skrevet

Neida - det er absolutt verdt det :) Har hatt hund mesteparten av livet, men har totalt hukommelsessvikt når det gjelder forskjellige ting under valpetiden.

Skrevet

kommer veldig ann på valpen. Noen er tidlig ute med å sove hele natta,mens andre kan drøye til de er nærmere året.

Null leking og tull om natta, gjør den samme tingen hver kveld slik at valpen tilslutt finner rytmen i huset.Regner med den eldste hunden vil gå forran som et godt (sove)eksempel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...