Gå til innhold

NAVs definisjon på samboerskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ifm. en annen tråd her så kom jeg til å lurer på hvordan NAV definerer samboerskap? Hva konkret legges til grunn for at man ikke lenger anses som aleneforsørger? Jeg mener, her er det jo mange situasjoner som ikke er sort/hvitt..

Pr idag mottar jeg diverse stønader fra NAV som aleneforsørger. Men, min kjæreste begynner å være hos oss mer og mer, til tross for at han ikke bor her på papiret..

Han sover og spiser her, har noen klær og toalettsaker. Da vi vil ta det litt rolig så blir det nok en stund til han får posten hit.. hvis alt går som det skal.

Han drar hjem til foreldrene når han trenger å hente andre klær, posten osv.

Jeg har lest at ontroll.folk fra NAV har kommet til folk for å kikke etter klær og andre ting og tang.. dette har han jo hos meg så jeg blir litt engstelig..

Hvor går så grensen for samboerskap? Vi deler på noen utgifter som bensin og mat, og noen ganger spytter han i et beløp på husleie/strømregning da han ikke har noen utgifter hos sine foreldre..

Noen som vet hvordan NAV behandler slike tilfeller?

Anonym poster: 72b27ba4eaf7f0ec4240755c0b7dd375

Skrevet

Uten at jeg har lest noe ; det må da være når man har felles adresse ?

Skrevet

Han går under definisjonen samboer. Dere får begynne og treffes på kveldstid, så drar han HJEM for å sove. Overnatting en til to ganger i uken er vel maks hva som ikke regnes som samboer. Han er samboer i praksis, spiller ingen rolle hvor han får posten sin eller vasker klærne sine. Siden han også betaler deler av husleie/strøm til tider, er det ihvertfall ingen tvil om at dere bor sammen.

Anonym poster: af23dc0cfac96a0d859ac3e9b5914422

• Liker 11
Skrevet

Jeg spurte NAV om det samme, og de sa at de har ingen rett til å komme hjem til meg for å undersøke noe som helst, og at det ville være idioti om ikke kjæresten min kunne ha litt klær og toalettsaker liggende her. Jeg har jo også det hjemme hos ham, men jeg bor da ikke der av den grunn. Men jeg tenker at om han sover der hver natt og betaler husleie til deg, da er dere samboere.

• Liker 2
Gjest Funky Punk
Skrevet

NAV ser om dere er samboere når dere blir registrerr som samboere, noe man blir automatisk etter 2 (?) år med felles adresse

Dersom NAV drar hjem og sjekker forholdene, så må det ligge ganske kraftig mistanke om juks og svindel vil jeg tro

Skrevet

Er det barnefaren da?

Jeg kjenner til et par som bor i hvert sitt hus, bare 50 meter fra hverandre. De feirer jul sammen og reiser på ferier, er sammen alle helger osv, men er på papiret da aleneforsørger (moren) Kan tro de har det fint økonomisk, de får jo 13-14 000 ekstra inn av nav hver mnd. De skulle ha det slik til stønadsperioden gikk ut, nemlig i 3 år. Er ikke dette snylting så vet ikke jeg, men de må jo betale på 2 hus og 2 strømregninger da. Og ingen kan si til nav at de snylter, for de har jo hvert sitt hus og hver sin adresse.

Anonym poster: 39b2270c2d12ac0f39eaaf65cc9f8a07

• Liker 5
Skrevet

En snylter vel ikke uansett om en har utgifter til hus/ leilighet osv alene? Det at kjæresten her bor hos foreldrene sine og ikke har noen utgifter selv vil jeg si er suspekt.

Skrevet

Nei, men der er jo sammen hele tiden. Bor hos hverandre, så ALENE er de jo ikke.

Skrevet

Er det barnefaren da?

Jeg kjenner til et par som bor i hvert sitt hus, bare 50 meter fra hverandre. De feirer jul sammen og reiser på ferier, er sammen alle helger osv, men er på papiret da aleneforsørger (moren) Kan tro de har det fint økonomisk, de får jo 13-14 000 ekstra inn av nav hver mnd. De skulle ha det slik til stønadsperioden gikk ut, nemlig i 3 år. Er ikke dette snylting så vet ikke jeg, men de må jo betale på 2 hus og 2 strømregninger da. Og ingen kan si til nav at de snylter, for de har jo hvert sitt hus og hver sin adresse.

Men de må jo betale for to hus også, eller? Spesielt uansett. Trist at noen som ikke har behov for det utnytter velferdssystemet. De tar jo i praksis fra de som virkelig trenger det.

• Liker 2
Skrevet

Så lenge dere ikke har felles boadresse, så er dere ikke samboere. Men: Det dere holder på med er i gråsonen.

• Liker 1
Skrevet

Det står i søknaden man må fyllte ut for å få stødnader som aleneforsørger at man ikke kan "ha noe forhold til den andre forelderen som tilsier at man ikke er alene", og det er ganske bred enighet om at det betyr at man ikke kan være kjærester.

• Liker 2
Skrevet

Ja lurte på om det er lov, hvis ikke er jo særbolig på vei inn. Par bor i hvert sitt hus for å unngå krangel om husvask, matlaging og slikt. Men skal de bo slikt så må de jo ikke la nav ta regningen.

Skrevet

Problemet er nok at det ikke er noe problem å lyve på skjemaet hvis man føler seg komfortabel med det. Det er svært få som blir tatt, folk kvir seg for å melde fra. Det er nok dessverre ganske mange brudd som ikke er reelle, som en løsning på en kjip økonomisk situasjon.

Skrevet

Det er ikke barnefar

TS

Anonym poster: d79a8c7601958d006b54b70bb5e4e0f2

Skrevet

Så lenge det ikke er barnefar er det greit det du skisserer. Hadde det vært barnefar hadde du ikke vært aleneforsørger lenger og måtte melde i fra.

Annonse
Skrevet

Det står i søknaden man må fyllte ut for å få stødnader som aleneforsørger at man ikke kan "ha noe forhold til den andre forelderen som tilsier at man ikke er alene", og det er ganske bred enighet om at det betyr at man ikke kan være kjærester.

Det er visst forskjellige regler på far til barnet og ny kjæreste. Eksemelvis mister man overgangsstønad etteer 8 mnd (?) med ny samboer som en overgangsfase. Flytter man tilbake med far til barnet mister man denn drrimot med en gang..

Men, nå var vel saken her om når an faktisk må si i fra slik at 'nedtellingen' av de 8mnd(?) begynner..

Uansett så fikk jeg også inntrykk av at det ikke kun gjaldt overgangsstnad.

Bostøtte som enslig forsørger? Har du jobb eller får du også penger som aleneforsørgende arbeiddsøkende?

Skrevet

Så man er uansett aleneforsørger om samboeren er en annen enn far? Gjelder dette kun ved mottak av overgangsstønad eller også andre stønader man kan få som aleneforsørger?

Skrevet

Problemet er nok at det ikke er noe problem å lyve på skjemaet hvis man føler seg komfortabel med det. Det er svært få som blir tatt, folk kvir seg for å melde fra. Det er nok dessverre ganske mange brudd som ikke er reelle, som en løsning på en kjip økonomisk situasjon.

Hvor ofte fyller man ut dette skjemaet?

Skrevet

Dersom du har hatt samboer i 12 av de siste 18 månedene så mister du alle ekstra stønader, men altså ikke før det har gått 12 måneder. Alt dette står forøvrig på nav.no.

Skrevet

Men spørsmålet blir likevell hvor streken mellom gråsonen og faktisk trygdesvindel går? Det er vanskelig å forstå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...