Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er blitt rusfri etter mange års misbruk, og nå sitter jeg å lurer på hva jeg skal gjøre med resten av livet mitt. Jeg har veldig lyst å jobbe med noe av de områdene jeg selv var innom mens jeg var misbruker; hjemløshet, psysisk helse, lavterskel ,evt noe med fattigdom. Noe innen å hjelpe mennesker som sliter hverfall.

Dette er noe som gir meg mening å jobbe med. fordi jeg har vært der, og vet hvordan ting fungerer i de milijøene, og hvor mye det betyr å ha noen der som forstår hva man går igjennom, i hverdagen.

Men så er det det at jeg har kun grunnskolen, å idag må man ha skolegang til de fleste jobbene. Jeg er ikke noe teoretiker, jeg er en pratiker, jeg er elendig på teoretiske fag, men jeg lærer fort om det er i praksis. Hva kan jeg bli som krever minst mulig (teoretisk) skolegang innen slike omsorgs(?) yrker, og hvordan går jeg frem?

Tusen takk for svar. :)

Anonym poster: 03f7f61cb27be297e21806e30703800d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ufaglært i eldreomsorgen, barnehage eller SFO. Dårlig lønnet, men kreves ingen utdanning.

Anonym poster: f5c57bd4a7625c98e0bb7dcadc63c3fd

Skrevet

Nå ville jeg helst jobbe innen rusomsorg da.

Jeg skjønner det kan bli litt skole, men ville holde det til ett minimum, evt inngå noen spesialavtaler eller hva det er slik, jeg gjorde da jeg tok sertifikatet. Jeg klarte ikke teorien skriftlig på tre forsøk, men da jeg tok den muntlig, sto jeg med glans.

Anonym poster: 03f7f61cb27be297e21806e30703800d

Skrevet

Hør med nav om de kan gi deg noen kurs som kan gi deg fagbrev?

Skrevet (endret)

Ville bare si gratulerer som rusfri! :blomst:

Endret av Chloe-
  • Liker 1
Skrevet

Du kan jo jobbe som frivillig innen rusomsorgen. Ellers kreves det utdanning. Fortrinnsvis ganske lang utdanning.

Skrevet

Barne og ungdomsarbeidet, evt helsefag arbeider. Ikke for å disse deg, men et råd fra en som har jobbet 17 år innen rusfeltet Få deg en lengre utdanning, både for å få lengre avstand fra rusen. Og for å få mulighet til å jobbe med dette. Mange om beinet...

Anonym poster: c57d16bb5ab6fec8cf0f621307bc4e66

Skrevet

Eller så må du innse realitetene om at man ikke kan velge på øverste hylle når man ikke har utdanning eller arbeidserfaring. Begynn der du kan. Antagelig vil det være butikkarbeid som er mest nærliggende. Å få selv ufaglært jobb innen eldreomsorg eller barnehage kan bli svært vanskelig når man har vært rusmisbruker.

At du vil ut i jobb er kjempeflott. Men skru ned forventningene. Og tidligere rusmisbrukere er aldri særlig ettertraktet arbeidskraft innen rusomsorgen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...