AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #1 Skrevet 13. januar 2013 Jeg har en sak på jobb og vil gjerne høre om det er jeg som er på bærtur. Saken er den at vi har fleksitid i våre arbeidskontrakter, med fastsatt kjernetid, og at vi skal avtale når avspasseringen skal foregå.- Så langt er vi alle enige. Så komme vi uenigheten, om jeg kan kalle det det. Jeg har en jobb der jeg kan komme før vanlig arbeidstid, og også jobber over vanlig arbeidstid når jeg har mulighet. Jeg er ofte på jobben 10 min før, og går ofte ikke før 10- 15 min etter vanlig arbeidstid, da jeg gjerne gjør ferdig det jeg sitter med før jeg går hjem. Dette fører til 10-30min med arbeidstid som jeg har skrevet på avspasseringskontoen min til bruk senere. Nå er ledelsen blitt veldig opptatt av at overtidsbruk skal begrenses. Så jeg har fått beskjed om at arbeidsdagen er fra 0800-1600, og tid ut over dette som vi er på jobb er ubetalt, om ikke overtid er avtalt med ledelsen. Da lurer jeg på hvordan skal jeg ha mulighet til å arbeide inn avspasseringstid. Skal jeg bli nødt til å be om lov til å jobbe overtid for å kunne avspassere en senere dag? For meg virker det som vi kun har flexitid på papiret og ikke i realiteten, og da mener jeg at punktet om fleksitid i arbeidskontrakten kan slettes. Er det jeg som har misforstått flexitidssystemet? Anonym poster: f3302d15d8d58f33b259f14cf565e052
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #2 Skrevet 13. januar 2013 Det høres ut som de avvikler fleksitidsordningen deres, men da må de i tilfelle endre kontraktene. Man skal faktisk ha en god grunn til å nekte fleksibel arbeidstid. De fleste arbeidsgivere er vel (hvis de gidder tenke seg om) tjent med at medarbeiderne gjør ferdig det de holder på med istedenfor å reise seg midt i en oppgave og gå hjem. Hva hvis du sitter i en telefon, skal du si til kunden at sorry, klokken er 16 *klikk*. Anonym poster: 7577b6238df14f607829241f3946cfb1
Cata Skrevet 13. januar 2013 #3 Skrevet 13. januar 2013 Nå er ledelsen blitt veldig opptatt av at overtidsbruk skal begrenses. Så jeg har fått beskjed om at arbeidsdagen er fra 0800-1600, og tid ut over dette som vi er på jobb er ubetalt, om ikke overtid er avtalt med ledelsen. Anonym poster: f3302d15d8d58f33b259f14cf565e052 Hva mener de med ubetalt? Mener de at "du får ikke overtidsgodtgjørelse" eller mener de "du får ikke avspasere"? Det tror jeg er en viktig forskjell her. Hos oss er det slik at en del av oss har fastlønn. Ergo får vi ikke overtidsbetalt om vi jobber overtid, men vi kan fremdeles avspasere time for time, forutsatt at det passer med virksomheten for øvrig. Slik jeg leser det du skriver så kan det være noe sånt som menes, men det er selvsagt avhengig av om dere har hatt overtidsbetalt i tillegg til å opparbeide avspasering. 3
ArgoFY Skrevet 13. januar 2013 #4 Skrevet 13. januar 2013 Det er min forståelse at, om du har en fleksitidsordning i arbeidskontrakten din, da MÅ arbeidsgiveren din gi deg lov til å avspasere ekstra timene som du har jobbet når det passer begge partier. Om kjernetiden er kl.10 - 15 for eksempel, trenger du ikke å avtale med dem på forhånd om du vil jobbe mellom 9-17 fordi du er tilstede innen kjernetiden som de har godkjent i din arbeidskontrakt. Overtid (som arbeidsgiveren skal betale ekstra for) og plusstimer (som avspaseres time for time) er forskjellige. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #5 Skrevet 13. januar 2013 Tror nok det er overtid de er ute etterå stramme inn på her, ts. altså folk som jobber ekstra og som tar ut betaling i overtid i stedet for avspasering. Imidlertid avvikler man jo også fleksitid når man bestemmer at arbeidsdagen er 0800-1600. Men tror nok de fleste tjener på det uansett. I min erfaring betyr "fleksitid" i praksis å jobbe mye mer enn 8 timer per dag (typisk 10-12 timer i snitt) fordi man "kan jo bare avspasere senere". Men det er aldri mulig å avspasere - det passer aldri, fordi det alltid er noe nytt som skjer eller noe som må vedlikeholdes. Er derfor dritt lei av såkalt "fleksitid" selv. Så skulle ønske at vi fikk fast 8-16, så kunne jeg sagt til sjefen at skal jeg jobbe lenger så skal jeg ha overtid i stedet for bare "du kan jo avspasere senere" noe jeg vet uansett aldri vil skje. Så TS. Det er mye bedre med fast tid, tro det eller ei. Anonym poster: ba6faafbf2de7909efec4a3b73c7a7ee
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #6 Skrevet 13. januar 2013 Tror nok det er overtid de er ute etterå stramme inn på her, ts. altså folk som jobber ekstra og som tar ut betaling i overtid i stedet for avspasering. Imidlertid avvikler man jo også fleksitid når man bestemmer at arbeidsdagen er 0800-1600. Men tror nok de fleste tjener på det uansett. I min erfaring betyr "fleksitid" i praksis å jobbe mye mer enn 8 timer per dag (typisk 10-12 timer i snitt) fordi man "kan jo bare avspasere senere". Men det er aldri mulig å avspasere - det passer aldri, fordi det alltid er noe nytt som skjer eller noe som må vedlikeholdes. Er derfor dritt lei av såkalt "fleksitid" selv. Så skulle ønske at vi fikk fast 8-16, så kunne jeg sagt til sjefen at skal jeg jobbe lenger så skal jeg ha overtid i stedet for bare "du kan jo avspasere senere" noe jeg vet uansett aldri vil skje. Så TS. Det er mye bedre med fast tid, tro det eller ei. Anonym poster: ba6faafbf2de7909efec4a3b73c7a7ee Hadde jeg ikke fått tatt ut fleksitiden i fritid så hadde jeg heller ikke jobbet ekstra uten betaling. Heldigvis er det godt organisert der jeg jobber, man har en kvote på 24 dager man kan avspasere i løpet av et år. Da kan de ikke komme og si "nei, du får bare 17." Men de kan jo bestemme at akkurat den dagen jeg ønsker å ta fri har vi for mye å gjøre, selvsagt. Anonym poster: 7577b6238df14f607829241f3946cfb1
smilo Skrevet 13. januar 2013 #7 Skrevet 13. januar 2013 (endret) Det høres ut som de avvikler fleksitidsordningen deres, men da må de i tilfelle endre kontraktene. Man skal faktisk ha en god grunn til å nekte fleksibel arbeidstid. De fleste arbeidsgivere er vel (hvis de gidder tenke seg om) tjent med at medarbeiderne gjør ferdig det de holder på med istedenfor å reise seg midt i en oppgave og gå hjem. Hva hvis du sitter i en telefon, skal du si til kunden at sorry, klokken er 16 *klikk*. Anonym poster: 7577b6238df14f607829241f3946cfb1 Hvis vi sitter med en kunde var det greit å avslutte dette, og føre eventuell tid. Jaja der røk anonymiteten min Endret 13. januar 2013 av smilo
smilo Skrevet 13. januar 2013 #8 Skrevet 13. januar 2013 Hva mener de med ubetalt? Mener de at "du får ikke overtidsgodtgjørelse" eller mener de "du får ikke avspasere"? Det tror jeg er en viktig forskjell her. Hos oss er det slik at en del av oss har fastlønn. Ergo får vi ikke overtidsbetalt om vi jobber overtid, men vi kan fremdeles avspasere time for time, forutsatt at det passer med virksomheten for øvrig. Slik jeg leser det du skriver så kan det være noe sånt som menes, men det er selvsagt avhengig av om dere har hatt overtidsbetalt i tillegg til å opparbeide avspasering. Vi har både overtidsbetaling og fleksitid.
Cata Skrevet 13. januar 2013 #9 Skrevet 13. januar 2013 Vi har både overtidsbetaling og fleksitid. Er det ikke da sannsynlig at du fremdeles kan flekse, men du får ikke overtidsbetaling med mindre det er klarert på forhånd?
smilo Skrevet 13. januar 2013 #10 Skrevet 13. januar 2013 Det er min forståelse at, om du har en fleksitidsordning i arbeidskontrakten din, da MÅ arbeidsgiveren din gi deg lov til å avspasere ekstra timene som du har jobbet når det passer begge partier. Om kjernetiden er kl.10 - 15 for eksempel, trenger du ikke å avtale med dem på forhånd om du vil jobbe mellom 9-17 fordi du er tilstede innen kjernetiden som de har godkjent i din arbeidskontrakt. Overtid (som arbeidsgiveren skal betale ekstra for) og plusstimer (som avspaseres time for time) er forskjellige. All avspassering skal avtales, det står i kontrakten, men det har aldri fungert slik. Vi har ansatte som flexer helt frem til kl 11 på formiddagen selv om kjernetiden starter kl 09. Ingen har tidligere kommentert dette heller.
smilo Skrevet 13. januar 2013 #11 Skrevet 13. januar 2013 Tror nok det er overtid de er ute etterå stramme inn på her, ts. altså folk som jobber ekstra og som tar ut betaling i overtid i stedet for avspasering. Imidlertid avvikler man jo også fleksitid når man bestemmer at arbeidsdagen er 0800-1600. Men tror nok de fleste tjener på det uansett. I min erfaring betyr "fleksitid" i praksis å jobbe mye mer enn 8 timer per dag (typisk 10-12 timer i snitt) fordi man "kan jo bare avspasere senere". Men det er aldri mulig å avspasere - det passer aldri, fordi det alltid er noe nytt som skjer eller noe som må vedlikeholdes. Er derfor dritt lei av såkalt "fleksitid" selv. Så skulle ønske at vi fikk fast 8-16, så kunne jeg sagt til sjefen at skal jeg jobbe lenger så skal jeg ha overtid i stedet for bare "du kan jo avspasere senere" noe jeg vet uansett aldri vil skje. Så TS. Det er mye bedre med fast tid, tro det eller ei. Anonym poster: ba6faafbf2de7909efec4a3b73c7a7ee Det blir sagt at det er overtid som skal begrenses, men jeg fikk beskjed om å ikke føre tid før og etter vanlig arbeidstid til avspassering. Slik jeg tolker det så må jeg da avtale å arbeide overtid for å kunne avspassere time mot time. Men da forlanger jeg også overtidstillegget utbetalt. Jeg kjenner problemet med å ha mulighet til å ta ut avspassering, men jeg har en del turer til tannlege med mine barn o.l. og må ha noen timer til avspassering i de tilfellene.
smilo Skrevet 13. januar 2013 #12 Skrevet 13. januar 2013 Hadde jeg ikke fått tatt ut fleksitiden i fritid så hadde jeg heller ikke jobbet ekstra uten betaling. Heldigvis er det godt organisert der jeg jobber, man har en kvote på 24 dager man kan avspasere i løpet av et år. Da kan de ikke komme og si "nei, du får bare 17." Men de kan jo bestemme at akkurat den dagen jeg ønsker å ta fri har vi for mye å gjøre, selvsagt. Anonym poster: 7577b6238df14f607829241f3946cfb1 Det er jo det jeg også tenker nå. Hvis vi ikke kan få igjen den tiden som vi faktisk jobber over vanlig arbeidstid så er jeg ikke villig til å yte noe ekstra for arbeidsgiver ut over vanlig tid heller. Noe skal man ha igjen.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #13 Skrevet 13. januar 2013 Tja siden de både sier at man ikke skal føre noe på hverken fleksitidskonto eller betaling, så avvikler de rett og slett fleksitidsordningen. Da kan du i det minste forholde deg til 0800-1600. Men da ville jeg også kommet kl. 0800 og gått 1600, så får heller ledelsen pålegge deg overtid i de tilfellene det behøves, slik at du får betalt for det. Anonym poster: ba6faafbf2de7909efec4a3b73c7a7ee 1
Surriball Skrevet 13. januar 2013 #14 Skrevet 13. januar 2013 Der jeg har fått jobb er det fleksitid med kjernetid 9 til 15. Jobber man utover de vanlige 8 timene per dag fyller man først opp fleksitidkontoen sin, og så blir det overtidsbetaling etter det. Tror jeg.
smilo Skrevet 13. januar 2013 #15 Skrevet 13. januar 2013 Er det ikke da sannsynlig at du fremdeles kan flekse, men du får ikke overtidsbetaling med mindre det er klarert på forhånd? Nei jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk føre opp den tiden som jeg hadde ført til avspassering (uten overtidstillegg) Men jeg håper på en bedre forklaring i morgen.
smilo Skrevet 13. januar 2013 #16 Skrevet 13. januar 2013 Tja siden de både sier at man ikke skal føre noe på hverken fleksitidskonto eller betaling, så avvikler de rett og slett fleksitidsordningen. Da kan du i det minste forholde deg til 0800-1600. Men da ville jeg også kommet kl. 0800 og gått 1600, så får heller ledelsen pålegge deg overtid i de tilfellene det behøves, slik at du får betalt for det. Anonym poster: ba6faafbf2de7909efec4a3b73c7a7ee Ja det er den konklusjonen jeg har kommet til, men da får de sjekke lovverket som sier at det skal være en vesentlig ulempe for arbeidsgiver for å ikke ha fleksitid, samt at de må endre alle arbeidskontrakter
Cata Skrevet 13. januar 2013 #17 Skrevet 13. januar 2013 Nei jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk føre opp den tiden som jeg hadde ført til avspassering (uten overtidstillegg) Men jeg håper på en bedre forklaring i morgen. I så fall så er det nok bare å holde seg til 08-16 som AB#13 sier.
Missandei Skrevet 13. januar 2013 #18 Skrevet 13. januar 2013 Unnskyld meg for veldig off-topic nå, men er det vanlig å skrive opp 10 min overtid? (Har flexi-tid selv, og er et spørsmål ut av ren nysgjerrighet. Selv pleier jeg ikke skrive opp 30 min heller...) 1
smilo Skrevet 14. januar 2013 #19 Skrevet 14. januar 2013 Ikke som overtid, men som flexitid. Det blir faktisk en del timer i løpet av et år, og da fører jeg ikke alt. Det kommer an på resten av dagen. Ditt valg at du ikke skriver opp det du jobber. 1
Karmosin Skrevet 15. januar 2013 #20 Skrevet 15. januar 2013 Har de oppklart dette ennå, smilo? Unnskyld meg for veldig off-topic nå, men er det vanlig å skrive opp 10 min overtid? (Har flexi-tid selv, og er et spørsmål ut av ren nysgjerrighet. Selv pleier jeg ikke skrive opp 30 min heller...) Man fører den tiden med mindre man ønsker å donere tiden sin til arbeidsgiver uten å få noen kompensasjon. Jeg kommer kvart på ni og går fem, på en dag hvor jeg ikke behøver å jobbe mye utover normalarbeidstida, og det ekstra kvarteret om morgenen utgjør 1,25 timer i uka til avspasering senere, ikke 1,25 timer i uka som arbeidsgiver får i presang av meg... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå