AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #1 Del Skrevet 13. januar 2013 vi reiser to uker til sør-Europa i sommer, med en baby på 9-10 måneder. Har reist mye med barn før, men bare fra 2år og oppover. Vi leier leilighet og har leiebil. Er det noen som har gode tips til utstyr vi bør ta med, mat og praktiske tips? Holder det med en lett vogn vi kan legge ned ryggen på, eller må vi ta med barnevognen? Anonym poster: c04cda7e4df42832ce68f58d6033a7e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Binta Ba Skrevet 13. januar 2013 #2 Del Skrevet 13. januar 2013 Holder med en enkel vogn med rygg som kan legges ned:) Bare husk at ikke alle byer er like barnevognvennlige som Norge er. Ta med smokker ( om det brukes ), flasker, og kosepledd/dyr hjemmefra. Trenger strengt tatt ikke mer, etter min erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cinzia Skrevet 13. januar 2013 #3 Del Skrevet 13. januar 2013 vi reiser to uker til sør-Europa i sommer, med en baby på 9-10 måneder. Har reist mye med barn før, men bare fra 2år og oppover. Vi leier leilighet og har leiebil. Er det noen som har gode tips til utstyr vi bør ta med, mat og praktiske tips? Holder det med en lett vogn vi kan legge ned ryggen på, eller må vi ta med barnevognen? Anonym poster: c04cda7e4df42832ce68f58d6033a7e4 Vi reiste med baby på 11 mnd til Toscana på våren. Hadde kun med reisevogn hvor vi kunne legge ned ryggen. Holdt i massevis. Som førstegangsforeldre (dog reisevante uten baby) var vi veldig føre var og hadde med en del utstyr. det emste kunne vi sikkert kjøpt der nede, men vi skulle bo litt ute på landsbygda, og visste ikke hvor lett det var å få tak i det vi evt skulle trenge. Vi reiste med prampack og pakket det meste av bleier og babymat inni den. Ikke helt etter forskriftene kanskje, men gikk greit... Det aller meste får man jo kjøpt, og hvis man ikke er veldig kresen på hvilken mat og bleier babyen får, finnes det jo plenty av supermarkeder og apotek som har godt utvalg. Det som var greit å ha med, var litt kjent pålegg (hvis han/ hun spiser brød) slik at dere vet at det er noe han/ hun liker. I tillegg var jeg glad vi hadde med en del sånne smoothie-pakker sånn for væskebalansen sin del (jeg ammet fortsatt, men ikke nødvendigvis så mye, så syntes det var greit å ha med noe i tilfelle det ble veldig varmt). Det er også greit å ha med noe fristende til flyturen, synes jeg. Ellers har dere sikkert tenkt på et lite medisinskrin med paracet og hva man ellers kunne trenge. Vi tok med en del leker og bøker samt bæretøy (mye brukt) og meis. Kommer jo litt an på babyen...vår elsket å henge i babybjørn på magen og hatet vogna. Ellers må jeg si at Italia er et veldig greit land å reise med baby. Italienerne elsker barn, og jenta vår fikk vanvittig mye oppmerksomhet, lyshåret som hun er. Spesielt når hun var i babybjørnen. Alt fra dresskledde, "kule" menn til gamle damer. Alle kom bort og ville prate, kjøpte godteri til henne etc. Var nesten så vi ble litt fornærmet da vi kom hjem og ingen tittet litt ekstra på henne...:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #4 Del Skrevet 13. januar 2013 Vi reiste med baby på 11 mnd til Toscana på våren. Hadde kun med reisevogn hvor vi kunne legge ned ryggen. Holdt i massevis. Som førstegangsforeldre (dog reisevante uten baby) var vi veldig føre var og hadde med en del utstyr. det emste kunne vi sikkert kjøpt der nede, men vi skulle bo litt ute på landsbygda, og visste ikke hvor lett det var å få tak i det vi evt skulle trenge. Vi reiste med prampack og pakket det meste av bleier og babymat inni den. Ikke helt etter forskriftene kanskje, men gikk greit... Det aller meste får man jo kjøpt, og hvis man ikke er veldig kresen på hvilken mat og bleier babyen får, finnes det jo plenty av supermarkeder og apotek som har godt utvalg. Det som var greit å ha med, var litt kjent pålegg (hvis han/ hun spiser brød) slik at dere vet at det er noe han/ hun liker. I tillegg var jeg glad vi hadde med en del sånne smoothie-pakker sånn for væskebalansen sin del (jeg ammet fortsatt, men ikke nødvendigvis så mye, så syntes det var greit å ha med noe i tilfelle det ble veldig varmt). Det er også greit å ha med noe fristende til flyturen, synes jeg. Ellers har dere sikkert tenkt på et lite medisinskrin med paracet og hva man ellers kunne trenge. Vi tok med en del leker og bøker samt bæretøy (mye brukt) og meis. Kommer jo litt an på babyen...vår elsket å henge i babybjørn på magen og hatet vogna. Ellers må jeg si at Italia er et veldig greit land å reise med baby. Italienerne elsker barn, og jenta vår fikk vanvittig mye oppmerksomhet, lyshåret som hun er. Spesielt når hun var i babybjørnen. Alt fra dresskledde, "kule" menn til gamle damer. Alle kom bort og ville prate, kjøpte godteri til henne etc. Var nesten så vi ble litt fornærmet da vi kom hjem og ingen tittet litt ekstra på henne...:-) Takk for svar begge to! Skal ha med en bæresele i tillegg til reisevognen. Smoothie-pakker var en god ide! Kan jeg spørre hvor dere bodde? Vi leter fortsatt etter det perfekte stedet Anonym poster: c04cda7e4df42832ce68f58d6033a7e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montefalco Skrevet 13. januar 2013 #5 Del Skrevet 13. januar 2013 Vi har vært i Italia med barn under ett år to ganger. Anbefaler det som er skrevet med å ta med mat. Vi har alltid hatt med grøt, middagsglass og fruktmos. I tillegg har vi hatt med bleier. Det er selvsagt et plass-spørsmål hvor mye en tar med seg. Vi har kjørt bil ohg har hatt god plass. Man får selvsagt kjøpt alt man trenger i Italia, men barnemat og spesielt bleier er veldig billig i Norge. Vi har erfart at en god del butikker i Italia (på landet) har lite eller veldig dårlig utvalg av barnemat. Apotekene har imidlertid en del. Vedrørende vogn anbefaler jeg en trille med store dekk. Mange italienske småbyer har brosteinsbelagte veier, og da er det kjipt med små dekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolce Skrevet 14. januar 2013 #6 Del Skrevet 14. januar 2013 Bleier er billigere i Norge. Men tar jo stor plass i bagasjen. Dere får kjøpt de vanlige merkene, bl.a. Pampers på supermarkedene. Selv om dere skal bo på landet, er det svært ofte store supermarkeder ikke altfor langt unna. Der er utvalget meget bra. Men det stemmer som Montefalco sier: utvalget av barnemat er ikke allverdens overalt. Kanskje fordi det ikke brukes så mye i Italia. Støtter også tipsene om en lett vogn, gjerne med brede hjul. Noen venner av oss med barn på 6 måneder bodde 5 uker på en agriturismo i Toscana i fjor vår. Der hadde de barneseng og barnestol uten pristillegg. Gangavstand til matbutikk (vanlig supermarked). Stort supermarked: ca. 10 minutter med bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cinzia Skrevet 14. januar 2013 #7 Del Skrevet 14. januar 2013 Takk for svar begge to! Skal ha med en bæresele i tillegg til reisevognen. Smoothie-pakker var en god ide! Kan jeg spørre hvor dere bodde? Vi leter fortsatt etter det perfekte stedet Anonym poster: c04cda7e4df42832ce68f58d6033a7e4 Hei igjen. Vi fant et sted gjennom Tenuta Italia. Det er et norsk firma som formidler feriehus i Toscana. Har leid gjennom dem to ganger og vært kjempefornøyde begge gangene. Første gang var vi i Chianni, andre gang (da med en 2-åring) var vi på Selvino. Bare send meg en pm hvis du vil vite mer. Fordeler og ulemper med begge stedene, men vi har kost oss veldig. Det er ekstremt mange flotte steder å bo i Toscana, så det er sikkert mange andre som kan anbefale noe også, men forteller gjerne mer hvis du vil. Kom forresten på en ting vi var glade for å ha med, nemlig ei lita dyne eller et lite babypledd. Første gang hadde vi nemlig spurt om babyseng, men oppdaget da vi kom dit at det ikke fulgte med dyne. Det var på våren, så det var ikke så veldig varmt om natta, men vi hadde heldigvis tatt med ei lita dyne og et pledd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cinzia Skrevet 14. januar 2013 #8 Del Skrevet 14. januar 2013 Glemte å si at du kan lese mer om både Selvino og Chianni på hjemmesidene til Tenuta Italia. Begge ligger ei times tid unna Pisa, mener jeg å huske, med kjøreavstand til både Firenze, Siena og Lucca. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #9 Del Skrevet 15. januar 2013 Takk for tips. Men er det nødvendig med middagsglass når de er så store? Jeg tenkte at vi bare kunne dele litt av vår mat når vi spiser på restaurant (og skjære det i små biter/mose det)? Pasta og ulike kokte grønnsaker bør vel være trygt? Huskelisten min er da: Lett reisevogn Lite teppe Bilsete Myggnett Skål(er) med lokk Skjeer Drikkeflaske Liten termos for varmt vann (til grøt når vi er på farten) Smokker Poser med grøtpulver Leverposteibokser Smoothieposer Bleier (så mange det er plass til) Våtservietter Solkrem Myggspray Kløestillende krem Paracet/pinex Badetruse/badebleie Anonym poster: c04cda7e4df42832ce68f58d6033a7e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolce Skrevet 15. januar 2013 #10 Del Skrevet 15. januar 2013 Leverpostei som ligner på den norske (den finmalte på boks, Stabburet?) finner du også i Italia. Ikke overalt, men det er en ganske stor supermarkedkjede som ihvertfall har veldig mange butikker i Toscana. Jeg ville ikke tatt med våtservietter. Det finner du overalt i butikkene. Jeg ville nok også kjøpt både solkrem og myggspray i Italia. Og heller brukt den sparte plassen på flere bleier ;-) Hvis du vil vite hvor vennene mine bodde, kan du sende meg en PM? Jeg kan maile dem og spørre hvem de leide av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolce Skrevet 15. januar 2013 #11 Del Skrevet 15. januar 2013 Ellers er selvfølgelig pasta og moste grønnsaker trygt. Det er det de små barna i Italia spiser :-) Enten moste grønnsaker med pasta eller moste grønnsaker med ris. Hvis dere leier leilighet, er det fort gjort å lage i stand litt på kjøkkenet også. Grønnsaker og pasta er billig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #12 Del Skrevet 15. januar 2013 Takk! Vi har funnet en leilighet i Chianti som er perfekt der vi både har kjøkken selv og restaurant på stedet. Anonym poster: c04cda7e4df42832ce68f58d6033a7e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolce Skrevet 15. januar 2013 #13 Del Skrevet 15. januar 2013 Takk! Vi har funnet en leilighet i Chianti som er perfekt der vi både har kjøkken selv og restaurant på stedet. Anonym poster: c04cda7e4df42832ce68f58d6033a7e4 Så bra!!! Trenger dere flere tips og råd, send meg gjerne en PM. Jeg er "italiofil" og har reist veldig mye i Italia de siste 20 årene Jeg kan vel regnes som "lommekjent" i Toscana, Liguria, Amalfi, Umbria, Roma, Sardinia, Milano m.fl. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå